02-10-13

Recensie: Examendeal - Margje Woodrow

Titel: Examendeal
Auteur: Margje Woodrow
Genre: Jeugd
Uitvoering: Paperback
152 pagina's | Gottmer Uitgevers Groep | september 2013


Margje Woodrow:
Dat het leven boordevol spannende verhalen en lastige keuzes zit, weet Margje Woodrow, leerkracht in groep 8 en getrouwd met een strafrechtadvocaat, als geen ander. Het boek Examendeal is haar debuut. 

Het verhaal:
In de week voor haar schoolexamens hoort Kiki op het toilet van school twee meisjes smoezen over het bestellen van examenopgaven. Wie die meisjes zijn, weet ze niet, maar wat haar te doen staat wél: ze móét erachter komen waar die examens te koop zijn. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor haar vrienden. Want zonder voorkennis halen ze hun diploma nooit! Dat haar keuze een heel gevaarlijke is, zeker omdat Kiki's vader op haar school lesgeeft, wordt al snel duidelijk. Voor ze het weet raakt Kiki verstrikt in een web van intriges, waar niemand haar uit lijkt te kunnen redden: niet haar hechte vriendenclubje, en zelfs niet haar stoere vriendje Mick.

Mijn mening:
Wat zou jij doen als de mogelijkheid zich voordoet om tegen betaling een of meerdere examens te kunnen bemachtigen? Zou jij de verleiding kunnen weerstaan? Voor dit dilemma staan de hoofdpersonages in dit boek. We lezen het verhaal vanuit het perspectief van Kiki. Het verhaal is in een prettige schrijfstijl geschreven en laat zich vlot lezen.

Kiki vangt een gesprek op tijdens een toiletbezoek op school. Mogelijkheid om het examen wiskunde in bezit te krijgen? Tegen betaling? Kiki is nieuwsgierig en wil dit examen ook in bezit krijgen voor haar vrienden Manon, Pepijn, Tom, haar vriend Mick en Kiki zelf natuurlijk. Vooral Manon heeft het zwaar, haar cijfers zijn niet goed en thuis gaat ze gebukt onder de grillen van haar vader. Maar hoe komt Kiki aan het telefoonnummer van degene die deze examens verkoopt? Ze besluit Esther, een van de meiden van het opgevangen gesprek, er naar te vragen. Kiki betaalt Esther vijftig euro en ontvangt het wiskunde examen. Tevens krijgt ze het mobiele nummer van degene die de examens verkoopt.

"Er was geen spoor van schuldgevoel op mijn gezicht te zien, en ik voelde me ook niet schuldig. Ik wist heus wel dat ik fout bezig was, dat een examen kopen illegaal was. Maar het bleef jubelen in mijn hoofd. Alsof er daarbinnen een te gek feest bezig was."

Kiki vertelt haar geheim aan haar vrienden en deelt het wiskunde examen. De vrienden zitten met een dilemma; laten ze het bij deze ene keer of bestellen ze nog andere examens en nemen ze het risico dat ze tegen de lamp lopen? De verleiding eraan toe te geven is echter groot. De mogelijkheid de examens van te voren in te kunnen zien en daardoor de kans van slagen voor hun diploma te vergroten, doet ze uiteindelijk besluiten de examens van geschiedenis, economie en engels te bestellen. 

Dan vindt Kiki Esther gewond op de grond in de fietsenstalling op school. Is ze gevallen? Heeft iemand haar dit aangedaan? Wat is er gebeurd? En waarom, waarom Esther? Zou het te maken kunnen hebben met de gekochte examens? 

Kiki's vader, die leraar Nederlands is op hun school, wordt verdacht van betrokkenheid bij Esthers verwondingen. Er zijn immers vreemde sms'jes op Esthers telefoon gevonden, ondertekend met ED, de initialen van Kiki's vader. Heeft haar vader hier echt iets mee te maken? Zit hij hier achter? Zou hij de examens te koop aanbieden om zo iets bij te kunnen verdienen? Kiki kan het zich niet voorstellen, haar vader schuldig?

"…de politie een vreemd sms'je had gevonden in Esthers telefoon en dat dat verstuurd was met een prepaid telefoon. En er was een link tussen die telefoon en de Goirkestraat, deze straat dus".

De situatie lijkt helemaal uit de hand te lopen, eerst Esther die gewond raakt, en nu is ook Kiki's vriend Mick met een stok van zijn fiets geslagen. Wie zit hierachter en waarom? Is Kiki het volgende slachtoffer? Heeft het dan toch iets met de gekochte examens te maken? 

Kiki besluit op onderzoek uit te gaan en bestelt het examen Frans. Ze verstopt zich op school in de buurt van het kluisje waar ze het geld achter heeft moeten laten. Ze wil weten wie de persoon achter ED is, wie verkoopt de examens? Dan doet ze een schokkende ontdekking, dit had ze niet voor mogelijk gehouden, zat hij echt achter dit alles? Was hij het die Esther had verwond? Hij, die ze zo vertrouwde, die ze dacht te kennen...  

"..het was alsof mijn keel van binnenuit werd dichtgeknepen. Maar ik huilde van boosheid, van schaamte en van walging. Walging van hem, maar ook van mezelf."

"Een harde les, dat was het ook voor mij. Mijn leventje was niet gewoon doorgegaan. Nog steeds had ik soms dat verlamde gevoel, alsof ik niet vooruit kon komen. Alsof ik alle pijn en ellende niet volledig tot me door wilde laten dringen. Tom, Pepijn en Manon - onze vriendschap had ook een knauw gekregen. Niets was meer hetzelfde. Zeker, we zagen elkaar nog wel, maar dan leek het alsof de examenfraude als een blok tussen ons in stond. Ik miste ze. Het had tijd nodig, tijd om dingen te vergeten en op een rijtje te zetten. Bijna iedere dag vroeg ik mezelf af hoe ik zo blind had kunnen zijn. Was ik gewoon naïef geweest? Ik had werkelijk geen idee dat het zo zou aflopen, toen ik die vijftig euro aan Esther gaf."

Examendeal: een spannend en meeslepend verhaal welke je aandacht vangt vanaf de eerste pagina. Tevens een zeer actueel thema, gezien de ontwikkelingen in Rotterdam. Het boek was echter reeds lange tijd daarvoor geschreven. Examendeal is een sterk debuut. Achterin het boek vinden we een interview met de auteur waarin we kunnen lezen dat ze bezig is met het schrijven van haar volgende boek. Ook weer een verhaal met de vraag; wat zou jij doen als...? Ik kijk er naar uit.

2 opmerkingen:

  1. Een best actueel verhaal ! Mooi recensie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond het ook een erg spannend boek en een sterk debuut. Het was maar een dun boekje, maar daarom niet minder leuk.

    BeantwoordenVerwijderen