Recensie: Oma boef - David Walliams

Auteur: David Walliams
Illustrator: Tony Ross
Genre: Jeugd (8+)
Uitvoering: Hardcover
203 pagina's | Clavis Uitgeverij | augustus 2013

David Walliams:
David Walliams (1971, Londen) is acteur en auteur. Hij zat in de jury van de talentenjacht Britain's Got Talent en is vooral bekend van zijn samenwerking met Matt Lucas in de bekroonde sketch show Little Britain. Sinds de publicatie van zijn eerste kinderboek in 2008 wordt hij door critici de opvolger van Roald Dahl genoemd. Met zijn hilarische kinderboek Meneer Stink won  hij in Engeland al diverse prijzen. Van zijn boeken werden in Engeland al meer dan een miljoen exemplaren verkocht.
Ben is elf en hij vindt het niet leuk dat zijn ouders hem elke vrijdag naar zijn oma brengen. De oude dame heeft wit haar en een kunstgebit, ze stopt haar gebruikte zakdoek in haar mouw, ze ruikt heel erg naar koolsoep en laat voortdurend windjes, ze wil altijd scrabble spelen en stuurt hem veel te vroeg naar bed. Maar op een dag ontdekt Ben dat ze, net als heel veel volwassenen, een geheim heeft. Zijn oma is een internationaal gezochte juwelendief! Luchtig verteld met veel humor en grappige illustraties. Een aanrader voor kinderen vanaf 8 jaar. Ongetwijfeld dé opstap naar zelf boeken lezen. In een stijl die aanleunt bij die van de Britse successchrijver Roald Dahl.

Mijn mening
Opnieuw een geweldig verhaal van David Walliams. Een verhaal met humor, spanning en een verrassend en onverwacht einde. Het verhaal wordt ondersteund met grappige zwart-wit illustraties van Tony Ross. Het verhaal laat zich vlot lezen en voert de lezer al snel mee naar Ben en zijn oma, Oma boef.

"Maar oma is zo saai! Alle oude mensen zijn saai! Ik vind het vreselijk bij oma. Haar tv is stuk, ze wil altijd scrabble spelen en ze stinkt naar koolsoep!"

Elke vrijdagavond gaat Ben bij zijn oma logeren. Ben vindt het hier vreselijk saai. Zijn oma wil altijd maar scrabble spelen en zowel haar huis als zijn oma ruiken naar koolsoep. Oma kookt en eet alleen maar koolgerechten; koolsoep, kooltaart en koolmousse. Ze had zelfs ergens chocolaatjes met koolsmaak gevonden. Oma laat steeds windjes die naar bedorven koolsoep ruiken. En oma praat tegen hem alsof hij een baby is. Ook moet hij altijd heel vroeg naar bed.

Het verhaal wordt ondersteund met grappige illustraties. Zo zien we oma afgebeeld met al haar typische kenmerken; wit haar, hoorapparaat, doosje muntjes bij de hand, dikke brillenglazen, valse tanden, harige kin, zachtpaarse cardigan, gebruikte zakdoek in haar mouw, geur van koolsoep, bloemetjesjurk, geelbruine kousen en wijnrode pantoffels.

Op een avond houdt Ben het niet meer uit bij oma, oma is zó saai. Hij wil naar huis en als oma slaapt belt hij zijn ouders op. Maar van zijn ouders moet hij blijven. De volgende dag is oma anders dan anders. Stiller. Misschien wel ouder. Een beetje gebroken. Zou ze zijn telefoongesprek met zijn ouders gehoord hebben? Zou ze gehoord hebben dat hij haar saai vindt?

"Hij vond haar echt afschuwelijk saai. Maar hij wilde niet dat ze dat zou weten. Tenslotte was ze een eenzame, oude weduwe. Haar man was gestorven lang voordat Ben zelfs maar geboren was. Hij schaamde zich een beetje."

Ben krijgt bij oma waterige, zachtgekookte eitjes met soldaatjes als steenkool als ontbijt. Zodra zijn oma even niet kijkt, zwiept Ben de smurrie altijd met zijn lepel door het raam en verstopt hij de soldaatjes achter de radiator. Wanneer oma hem alleen laat in de keuken, gaat hij op zoek naar iets anders te eten. Gelukkig weet hij waar oma de koekjestrommel heeft staan. Maar in de trommel vindt hij geen koekjes…

"Diamanten! Ringen, armbanden, halssnoeren, oorbellen…allemaal met grote, fonkelende diamanten. Diamanten, diamanten en nog meer diamanten! Ben was geen expert, maar hij schatte dat er voor duizenden euro's aan juwelen in de trommel lagen. Misschien zelfs voor miljoenen!"

Hoe komt oma aan deze juwelen? En waarom liggen deze juwelen in haar koekjestrommel? Ben besluit op onderzoek uit te gaan en komt achter iets wat hij nooit van zijn oma had verwacht; is oma een boef?

Vanaf dat moment bekijkt Ben zijn oma met hele andere ogen en komt hij graag bij haar logeren. Oma vertelt hem over alle gevaarlijke avonturen die ze als boef heeft meegemaakt. Haar bijnaam was de Zwarte Kat, de meest gezochte juwelendief van de hele wereld. Oma heeft bijna alle dure juwelen ter wereld gestolen, maar er is één juweel welke oma niet gestolen heeft. Een juweel welke elke dief zou willen stelen. Maar dat is onmogelijk. Maar is dit bijzondere juweel echt niet te stelen?

Wat volgt is een spannend maar ook hilarisch avontuur. Zo gaan Ben en zijn oma verkleed in duikerspak met masker, op de scootmobiel van oma over de autoweg. Ben heeft een plan bedacht en heeft aan oma gevraagd om mee te gaan. Zou het ze gaan lukken?

Het verhaal eindigt zeer verrassend; er gebeuren vreemde, spannende, hilarische dingen maar ook vindt er een verdrietige gebeurtenis plaats. Het spannende avontuur is ten einde, maar Ben weet één ding zeker; zijn oma is niet saai! Zij is een echte boef!

Oma Boef: een spannend en vlot geschreven verhaal met de nodige humor. Een verhaal met een onverwacht en hilarisch einde, een einde welke ik niet aan zag komen. Het verhaal én illustraties prikkelen de fantasie van kleine én grote kinderen. Oma Boef is een heerlijk, spannend, grappig, verdrietig en hartverwarmend verhaal. Ik ben fan van David Walliams en kijk uit naar zijn volgende boek!

3 opmerkingen:

1. YYEEAAAHH ik heb het boek ook gelezen en het is echt een aanrader voor jongens en voor meisjes