11-10-13

Recensie: Soms smaakt liefde zout - Joanna Philbin

Titel: Soms smaakt liefde zout
Auteur: Joanna Philbin
Genre: Young Adult (Teen Chick)
Uitvoering; Gebonden, Hardcover
360 pagina's | Clavis Uitgeverij | Juli 2013
Joanna Philbin:
Joanna Philbin is geboren in Los Angeles. Al op jonge leeftijd wist ze dat ze schrijfster wilde worden. Ze heeft, nadat ze in een opwelling een Rechten-studie was begonnen, de studie Creatief Schrijven gedaan en afgerond. Eerder schreef zij de boekenserie De Dochters.  

Het verhaal:
Wanneer de zeventienjarige Rory McShane van de bus stapt in East Hampton, is het alsof zij een andere wereld binnengaat. Ze ziet alleen maar ongelooflijk knappe mensen met chique kleren in dure wagens. Rory is weggegaan uit het kleine plattelandsdorpje in New Jersey omdat ze een zomerbaantje heeft als dienstmeisje bij de rijke familie Rule. Ze gaat haar tante helpen, die het huishouden van de Rules in goede banen leidt in hun grote buitenverblijf aan het strand. De rebelse dochter van de familie, Isabel Rule, wordt verliefd op een oudere jongen. Ze weet dat haar familie hem nooit goed genoeg voor haar zal vinden. Isabel vertrouwt alle details van haar nieuwe relatie toe aan Rory en de meisjes sluiten een hechte vriendschap. Dan onthult Rory dat ze ook verliefd is, en wel op de oudere broer van Isabel ... Langzaam ontdekt ze dat in de familie Rule niets is wat het lijkt.

Mijn mening:
Een heerlijk feelgoodboek welke zich vlot laat lezen. Het duurde dan ook niet lang of ik werd meegenomen naar East Hampton, naar de villa van de familie Rule aan Lily Pond Lane en hun wereld. Een meeslepend boek over vriendschap, liefde en een familie waarbij niets is wat het lijkt.

Rory's tante Fee werkt voor de rijke familie Rule in East Hampton en heeft geregeld dat Rory daar als boodschappenmeisje tijdens de zomer mag komen werken tegen kost en inwoning. Rory heeft het niet gemakkelijk thuis met haar moeder en diens wisselende relaties. Zij wil graag haar horizon verbreden, even weg van thuis, weg van haar moeder en alle zorgen. 

"..haar moeder was volwassen. Ze kon voor zichzelf zorgen. Zij zou niet de moeder hoeven zijn. Maar wat als je eraan gewend bent? Ik werk iedere dag na school. Ik betaal alle rekeningen, ik doe de boodschappen, ik zorg ervoor dat mijn moeder naar haar werk gaat en zich niet elke avond in een coma zuipt".

Isabel, dochter van de familie Rule, groeit op in een heel ander milieu als Rory en wordt gezien als de koningin van The Hamptons. Isabel vraagt zichzelf af of dit het nu is, deze wereld waarin ze leeft, met een voorspelbare toekomst voor zich, een leven zoals iedereen in The Hamptons. Sinds ze in Californië naar school gaat, voelt ze zich niet meer zo thuis in het Hamptons' wereldje. 

"Sinds ze weer terug was aan de oostkust deed ademhalen pijn, alsof ze op het punt stond een paniekaanval te krijgen. Er klopte geen snars van. Dit was de plek waar ze het merendeel van haar vrienden had ontmoet, waar ze al haar zomers had doorgebracht. Ze kende de Georgica. Het voelde bijna als thuis. Maar toen de zeewind zich om haar heen krulde en haar kippenvel op haar armen gaf, snapte ze waarom ze geen adem meer kreeg. Ze kon deze plek niet meer uitstaan."

Twee meiden, dezelfde leeftijd, afkomstig uit verschillende werelden. Hoewel ze zo op het eerste oog niets gemeenschappelijks hebben, leren ze elkaar steeds beter kennen en worden uiteindelijk vriendinnen. 

Beide meiden worstelen met hun gevoelens voor een jongen uit een ander milieu. Isabel vertelt Rory over haar gevoelens, over Mick en vraagt haar om raad en steun. Ze is verliefd op Mick, de surfer, de jongen die haar uit zee redde toen ze bijna verdronk. Hij is zo anders dan ze gewend is; hij komt uit North Fork, werkt in de zomer op de boerderij van zijn familie en is niet van rijke komaf. Ook Rory worstelt met haar gevoelens voor een jongen, maar durft hierover niets te vertellen tegen Isabel. Het is immers Isabel's broer Connor op wie Rory verliefd is. Een verliefdheid zonder toekomst?

"Hij was Connor Rule - de zwemkampioen van St. Bernards en USC, voorbestemd om zijn privileges, zijn eigen fonds en een bloedmooie, slanke vrouw met blauw bloed te krijgen. Ze was Rory McShane van Kittattiny High, voorbestemd voor een lange, moeilijke weg naar wat ze besloot te worden".

Isabel krijgt een relatie met Mick, maar is Mick wel eerlijk tegen haar? Is hij echt verliefd op haar of speelt hij een spel en heeft hij bijbedoelingen? Waarom is hij niet op komen dagen op het feest van haar vader? Waarom laat hij niets meer van zich horen? Wat is er aan de hand? Ze besluit hem op te zoeken en verhaal te halen. Hij vertelt haar dat ze elkaar niet meer kunnen zien, het is over tussen hen. "Ik wil nu gewoon niets serieus. Dat had ik je moeten vertellen. Ik heb dit te ver laten gaan. Het spijt me". Maar is dit wel de ware reden? 

Rory kan niet langer om haar gevoelens voor Connor heen en besluit hem eerlijk te vertellen wat ze voor hem voelt. Eerder had ze hem afgewezen, omdat ze vond dat een relatie met hem geen kans van slagen zou hebben. 

"Connor, het spijt me. Ik meende er niets van. Ik was gewoon bang voor wat je familie zou denken. En wat ze zouden doen. Dat je me een paar weken je volle aandacht zou schenken, en dat je me niet meer zou willen zien zodra je zou merken hoezeer ze het afkeurden. Ik wil bij jou zijn."  

Maar Connor is inmiddels weer samen met zijn ex-vriendin. De vriendschap tussen Isabel en Rory staat op het spel, wat is er tussen hen gebeurd? Waarom is Isabel zo kwaad op Rory? En wat is de connectie tussen Mick en Isabel's vader? Welke geheimen gaan er schuil in het huis aan Lily Pond Lane? Wat heeft meneer Knox hiermee te maken? 

Op het einde van het boek wordt alles voor de lezer duidelijk. Zo komen we erachter wat de geheimen van de Rules zijn en dat inderdaad niets is wat het lijkt. 

"Dit huis verborg meer geheimen dan ze ooit had gedacht. Al die tijd had ze het gevoel gehad dat zij degene was geweest die hier niet thuis had gehoord. Ze had zich een misbaksel gevoeld, het foutje, de smet op de familienaam. Maar de zaadjes waren al geplant geweest voor ze ook maar was geboren. Zij had niets fout gedaan, maar haar ouders." 

Ook lezen we over de ware reden van het verbreken van de relatie door Mick. Isabel en Rory leggen hun ruzie bij en zijn weer vrienden. "Je bent het beste wat mij is overkomen. De beste vriendin die ik ooit heb gehad. En je verdient beter dan dat ik je de hele tijd heb genegeerd. Het spijt me Ror." 

En Rory en Connor, hoe zou het tussen hen vergaan zijn? Zou Rory toch nog op tijd zijn geweest met haar liefdesverklaring? Zouden ze ondanks de verschillen in komaf en mogelijke tegenwerking door de familie Rule toch voor elkaar gekozen hebben?

Soms smaakt liefde zout: een heerlijk zomers feelgoodboek, een Teen Chick over vriendschap en liefde. Een meeslepend verhaal welke je meevoert naar The Hamptons en de zomer. Zoek je een boek voor een aantal uren van ontspanning en wil je nog even dat zomerse gevoel ervaren? Dan is dit boek een aanrader!

2 opmerkingen:

  1. Klinkt als een fijn boek! :) Staat zeker nog op mijn To read lijstje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker, een feelgoodboek op z'n tijd. :)

    BeantwoordenVerwijderen