29-11-13

Recensie: Cruise Control - Carlie van Tongeren

Titel: Cruise Control
Auteur: Carlie van Tongeren
288 pagina’s | Zomer & Keuning | september 2013

Carlie van Tongeren:
werkt als freelance journalist, maar in haar vrije tijd is ze een ware globetrotter. Toen ze zelf een Nijlcruise maakte, bedacht ze te midden van tempels en kamelen Cruise Control. Dit is Carlies derde roman, Na Pasta & passie en Liever Lombok.

Lara leidt een lekker leven. Ze is woordvoerder van een grote bank, komt op alle belangrijke borrels, heeft een affaire met een BN'er en heeft nog steeds goed contact met haar studievriendinnen. Zij vinden dat Lara weleens wat meer mag relaxen en nemen haar mee op een Nijlcruise. De cruise hangt aan elkaar van wc-papiermummies en opdringerige verkopers, maar misschien zit onder al die kitsch juist wel precies wat Lara nodig heeft.

Dit boek heeft wat je van een Chicklit verwacht; een vlot lees-lekker-weg feelgood verhaal met humor, romantiek en liefde. Het verhaal kreeg me niet meteen te pakken, maar op het moment dat Lara in het vliegtuig stapt met haar vriendinnen, op weg naar de gewonnen Nijlcruise, werd ik gegrepen door het verhaal en liet deze me niet meer los.

Lara werkt als leidinggevende en woordvoerster bij Dutch Capital, de grootste bank van Nederland, en is workaholic. Lara heeft een affaire met Marco Dubois, directeur van hun grootste concurrent, de HSC-bank. Via flashbacks lezen we stukje bij beetje wat voor vreselijks er in het verleden gebeurd is en hoe dit ertoe geleid heeft dat Lara zich op haar werk heeft gestort. Haar hectische leven dreigt haar op te breken en ze stevent af op een burn-out. Haar vriendinnen Nicole en Elize maken zich grote zorgen om haar en besluiten hier iets aan te doen.

„Maar soms moet je ingrijpen als je ziet dat je vriendin werkt als een of andere manische robot, hyperventilerend op kantoor-wc’s zit, zich van de ene naar de andere borrel sleept en de nachten doorbrengt met iemand die niet te vertrouwen is en die haar carrière in gevaar kan brengen, in plaats van gewoon te slapen zoals een normaal mens doet. Wordt het niet eens tijd dat je ophoudt met vluchten?”

Ze nemen haar mee naar een proefles yoga, maar dit blijkt geen groot succes te zijn. Ook doen ze in naam van Lara mee met een prijsvraag en winnen een Nijlcruise voor 2 personen. Lara besluit er een ticket bij te boeken zodat ze met zijn drieën op vakantie kunnen gaan. Deze Nijlcruise zal het begin van een ommekeer in Lara’s leven worden.

Tijdens de cruise ziet Lara op een dag een gênant filmpje van haar en Marco op YouTube staan. Iemand moet haar verloren telefoon gevonden hebben en het filmpje op YouTube geplaatst hebben. Lara vreest voor haar baan. Na een telefoontje met haar baas hoort ze dat ze bij Dutch Capital mag blijven werken, maar wel in een andere functie. Haar geloofwaardigheid als woordvoerster voor Dutch Capital is aangetast. Haar collega Maaike zal haar functie overnemen.

Lara ontmoet aan boord de Engelse kunstenaar Nick en ze worden verliefd. Aan Nick vertelt Lara over die vreselijke gebeurtenis uit het verleden.

„Ik weet dat ik er toch een keer over zal moeten praten. Ik heb het lang genoeg weggestopt. Gedaan alsof het er niet was en alsof het nooit is gebeurd. Dat die strategie niet meer werkt, is iets wat ik niet meer kan ontkennen. Mijn ademhalingsproblemen en de flarden van het verleden die me steeds vaker overvallen, dwingen me de confrontatie aan te gaan.”

Ze komt tot het besef dat ze niet langer wil vluchten voor het verleden en besluit langer in Egypte te blijven om zo zichzelf weer terug te vinden. Nick zal haar een paar dagen gezelschap houden, maar hierna zal ze op zichzelf aangewezen zijn. Na zes dagen besluit ze terug naar Nederland te gaan en alles onder ogen te zien.

„Het is tijd om te gaan. Na zes dagen in mijn eentje hier rondgelopen te hebben, voelde ik het ineens. Ik kan niet voor eeuwig blijven vluchten; ooit zal ik mijn puinhoop moeten opruimen en opnieuw moeten beginnen. En ‚ooit’ is nu.”

Terug in Nederland wordt Lara geconfronteerd met geroddel op het werk en is haar baan vergeven aan Maaike. Iets wat Maaike haar zeer duidelijk toont. Zo krijgt ze een nieuwe rotplek op kantoor en allerlei rotklusjes te doen. Lara is niet meer gelukkig op haar werk. Ze mist Nick, die in Londen woont en werkt. Op een dag heeft ze er genoeg van en vraagt overplaatsing naar Londen aan. Ze krijgt een tijdelijk contract met woonruimte in Londen aangeboden en vertrekt. Nick weet niet dat ze naar Londen komt, door een stommiteit van Lara is Nick kwaad op haar en wil hij even geen contact. Toch besluit Lara de stap te wagen en vertrekt naar Londen, naar Nick. Maar ziet Nick nog een toekomst voor hun samen, of is ze te laat met hetgeen ze hem te zeggen heeft?

Cruise control: een heerlijk lees-lekker-weg verhaal voor uren van ontspanning; thuis, onderweg of tijdens een Nijlcruise ...