Recensie: Spotlight - Joyce Spijker

Titel: Spotlight
Auteur: Joyce Spiijker
360 pagina’s | Uitgeverij Boekerij | oktober 2013

Joyce Spijker:
Joyce Spijker (1984) werkt als communicatieadviseur en persvoorlichter en woont in Roermond. Ze schreef Spotlight naast haar fulltime baan, en wil zich het liefst volledig op het schrijven richten.

Het leven van model en glamour girl Kim de Kleijne gaat over rozen. Ze krijgt haar eerste hoofdrol in een grote Nederlandse speelfilm en niets lijkt een gedroomde carrière als actrice in de weg te staan. Toch heeft het succes een onverwachte keerzijde: hoe bekender ze wordt, hoe meer haar privéleven haar door de vingers glipt.

Intussen hoopt de gearriveerde actrice Nora Binnendijck op een comeback. Haar gloriedagen zijn voorbij en ze zit werkloos en ­eenzaam in een Gooise villa die ze eigenlijk niet meer kan betalen. Gedreven door wanhoop zet Nora alles op alles om nog een keer te schitteren en haar carrière nieuw leven in te blazen. Maar de spotlights zijn inmiddels op Kim gericht...

Nora Binnendijck; ooit gevierd actrice, in het bezit van diverse Gouden Kalveren, echter op een zijspoor van haar carrière beland. Van Nora's rijkdom en aanzien is weinig meer over.

„Wat zou ze zien? Vermoedt ze dat Nora al meer dan een jaar thuiszit? Dat die ‚bezinningsperiode’ gewoon een slappe smoes is omdat ze geen werk heeft? Dat de creditcards in haar dure tas voor de show zijn en dat ze voorlopig niet meer te besteden heeft dan de laatste biljetten in haar portemonnee?”

„…ze willen je niet. Je bent te oud. Niet meer interessant, afgeschreven, klaar. De wereld is niet meer zoals dertig jaar geleden, toen er drie sterren waren die samen het witte doek mochten verdelen. Ze staan in rijen van tien klaar om jouw plek in te nemen, en dat hebben ze al gedaan. Ze zijn mooier, jonger, slimmer, en je kunt er niet tegenop. Zij zijn wat de producenten van nu willen en je kunt wel blijven leven in die droomwereld van toen, maar get over it. Ga beeldhouwen, schilderen, doe desnoods vrijwilligerswerk, maar hou alsjeblieft op met doen alsof je nog kans hebt op een carrière.”

Nora heeft het hier moeilijk mee, zij wil graag haar comeback maken en weer in de spotlight staan. Ze heeft hier alles voor over en schuwt geen enkel middel om haar doel te bereiken. Het lukt haar om een bijrol in de internationale film Spotlight te bemachtigen. De hoofdrol in deze film is echter weggelegd voor het jonge, veelbelovende model Kim de Kleijne, die aan het begin van haar filmcarrière staat. Voor deze film zullen Kim en Nora moeten samenwerken en hoewel Kim in eerste instantie opkijkt tegen Nora en verwacht veel van haar te kunnen leren, blijkt de samenwerking niet van een leien dakje te gaan en ontstaat er rivaliteit tussen hen. Dan komt Nora erachter dat Kim een relatie heeft met Eric, haar ex. Ze verzint een plan om Eric terug te pakken voor alles wat hij haar heeft aangedaan en er tevens voor te zorgen dat Kim krijgt wat ze verdient ... dit leidt tot een onverwacht dramatische ontknoping.

„Eric had haar jong gezien en oud gemaakt en nu begint hij opnieuw, met een kind nota bene. Een beginnelinge op wie de hele wereld gek lijkt te zijn. Ze weet zeker dat ze nog een kans had gemaakt als Kim er niet was geweest. Die trut heeft alles kapotgemaakt, ze moet het haar betaald zetten, al is dat het laatste wat ze doet.”

Spotlight: meteen vanaf de eerste pagina werd ik gegrepen door het verhaal en liet deze me niet meer los. We lezen het verhaal afwisselend vanuit het perspectief van Nora en Kim. Het verhaal is in een prettige schrijfstijl geschreven, laat zich vlot lezen en voert je mee naar een wereld van glitter en glamour, waarin niet alles is wat het lijkt. Het is een lees-lekker-weg verhaal in combinatie met spanning en drama met een onverwachte ontknoping. Spotlight: een heerlijk boek voor uren van ontspanning.