Recensie: De amandelboom - Michelle Cohen Corasanti

Titel: De amandelboom
Auteur: Michelle Cohen Corasanti
Recensie: Coenraad de Kat
Uitvoering: E-book
336 pagina’s | Xander uitgevers B.V. | november 2013

Michelle Cohen Corasanti:
Michelle Cohen Corasanti studeerde Midden-Oostenstudies aan Hebrew University in Jeruzalem en aan Harvard University in de VS. Ze is bovendien advocaat internationaal recht en mensenrechten. Michelle woonde in Frankrijk, Spanje, Egypte, Engeland en Israël. Ze woont nu met haar gezin in New York. De Amandelboom is haar eerste roman.

Recensie door Coenraad de Kat:
Ichmad Hamin, een 11-jarige Palestijnse jongen met een enorme talent, woont in een bezet gebied. Hij kampt met een enorm schuldgevoel omdat zijn vader de prijs moet betalen voor iets wat hij heeft gedaan. De conflicten die er heersen tussen de Joden en de Palestijnen, en de strijd die men moet leveren om te overleven heeft een enorme impact op het gezin van Ichmad en het dorp. Het gezin raakt op een gegeven moment alles kwijt en moeten zich zien te redden met bijna niets. Ichmad en Abbas gaan op zeer jonge leeftijd werken onder zware omstandigheden, maar ze hebben immers geen keus omdat hun vader gevangen is genomen. Op een dag krijgt Ichmad een kans die hem wordt aangeboden door de schoolmeester om iets te gaan doen met zijn talent. Deze kans grijpt hij met beide handen aan ondanks het bezwaar van zijn moeder.

Het boek is verdeeld in fases van het leven van Ichmad. Michelle beschrijft het leven van Ichmad op een manier die aangrijpend, ongelofelijk en hartverscheurend is.  Soms moet je het boek even wegleggen om al dit leed tot je door te laten dringen. Maar ondanks alle ellende, leed en tegenslagen laat Michelle ook zien dat ze kunnen lachen en genieten. De boodschap van dit boek is dat men kan samenwerken, ondanks de verschillen die er zijn in geloof en ras.

Een verhaal dat vraagt/roept om verfilmd te worden, omdat het je aangrijpt en niet makkelijk loslaat.

1. Mooie recensie ! Dit maakt me heel benieuwd naar het boek :-)

2. Mooie recensie, ook a lijkt het boek niet echt wat voor mij.