30-12-13

Recensie: Havo is geen optie - Martje van der Brug

Titel: Havo is geen optie
Auteur: Martje van der Brug
284 pagina’s | Uitgeverij Artemis & co | oktober 2013

Martje van der Brug:
is copywriter in de reclame. Zij komt uit Wassenaar, waar zij meer dan tien jaar bestuurlijk betrokken was bij een middelbare school. Ervaringen met ambitieuze ouders en ongelukkige kinderen vormden de inspiratie voor haar debuutroman Havo is geen optie. Zij woont en werkt afwisselend in Nederland en Zuid-Frankrijk.

Havo is geen optie is een roman over ontspoorde ambitie. Het boek neemt je mee achter de façades van een villadorp, met fanatieke vaders en moeders, ongelukkige kinderen en docenten die er het beste van proberen te maken. Als de jonge natuurkundige Jenneke Wissink haar promotieonderzoek ziet mislukken, kan ze tijdelijk waarnemen voor een zieke docent op het Waterland College in het villadorp Berkheij. Op school blijken veel ouders te hoge verwachtingen van hun kinderen te hebben - vwo is de norm en niet alle kinderen kunnen daaraan voldoen. Jenneke helpt haar leerlingen zo goed mogelijk met het lastige vak natuurkunde.  Na een dramatisch ongeluk ontdekt zij de ware aard van haar welgestelde dorpsgenoten.

Over dit boek kan ik kort zijn; het heeft me teleurgesteld. Ik had er hoge, wellicht te hoge, verwachtingen van en helaas heeft het boek mijn verwachtingen niet waargemaakt. Het boek leest als een zeer rustig voortkabbelend beekje: weinig verwikkelingen, geen vaart in het verhaal en weinig diepgang. Diverse malen dacht ik bij mezelf; wanneer gebeurt er nu eens iets, wanneer wordt het verhaal écht interessant en komt er vaart in het verhaal?

Ik moest helaas tot pagina 168 wachten voordat er enige reuring in het verhaal kwam: wiskundeleraar Frits Bintman wordt vermist tijdens een schoolskivakantie. Wie zit hier achter? Heeft een van de leerlingen hiermee te maken? Wie verantwoordelijk is voor de dood van Frits Bintman leidt niet tot een verrassende en of spannende ontknoping, al vrij snel werd mij duidelijk wie hiermee te maken móest hebben.

Toch krijgt het verhaal nog een enigszins verrassend einde; Jenneke worstelt met een dilemma en besluit uiteindelijk het dorp te verlaten. Blijven in een dorp waarin men liever zwijgt over de waarheid, bang voor een schandaal, is voor haar geen optie.

"Nu ze haar besluit genomen heeft, wil ze zo snel mogelijk weg. Wat heeft ze dit jaar veel geleerd. De belangrijkste les is wel dat er een wiskundige formule is voor geluk: de som van de waardering van je ervaringen, gedeeld door je verwachtingen. Uit deze formule volgt dat het verlagen van je verwachtingen de hoogste prioriteit heeft. Verwachtingen bijstellen, dat zouden al die ouders ook eens moeten doen. Dan vielen er geen doden en kwam er geen schandaal. Hoe heeft ze zich zo kunnen vergissen? Is ze medeschuldig als ze zwijgt over wat ze weet? Misschien is geluk ook: een slecht geheugen ontwikkelen zodat je negatieve ervaringen kunt uitwissen. Als ze straks thuis is, gaat ze proberen Berkheij te vergeten."

Havo is geen optie: een boek waar ik van te voren naar uitkeek. Maar het boek kon mijn verwachtingen niet waarmaken. Na 100 pagina's gelezen te hebben, vroeg ik mezelf af; is het nog de moeite waard om door te lezen? Omdat ik het boek van de uitgeverij als recensie-exemplaar toegezonden had gekregen, besloot ik verder te lezen, was het echter een eigen exemplaar geweest, had ik het boek weggelegd. Het verhaal kabbelt zich voort zonder vaart, zonder spanning. Zelf zou ik het boek eerder willen typeren als een Chicklit, goed voor enkele uren van ontspanning. Maar helaas geen boek welke mij in haar greep kreeg, het boek kon mij niet bekoren.

1. Jammer dat het boek je zo tegenviel. Ik had er ook hoge verwachtingen van. Maar ik hou van eerlijke recensies en je legt goed uit waarom het boek je tegenviel.

2. O, wat jammer. Dit boek wilde ik nog wel graag lezen. Maar ik verwachtte een soort van 'columnstukjes'. Is het meer opgebouwd als een roman?