Recensie: Het hart van alle dingen - Elizabeth Gilbert

Titel: Het hart van alle dingen
Auteur: Elizabeth Gilbert
Recensie: Coenraad de Kat
558 pagina’s | Uitgeverij Cargo | oktober 2013

Elizabeth Gilbert:
Elizabeth Gilbert (1969) brak internationaal door met het autobiografische Eten, bidden, beminnen, waarvan in Nederland inmiddels meer dan 450.000 exemplaren werden verkocht. Het boek is verfilmd met Julia Roberts en Javier Bardem in de hoofdrollen. Toewijding is het vervolg op Eten, bidden, beminnen. Ze debuteerde met de verhalenbundel Pelgrims, dat haar een nominatie opleverde voor de pen/ Hemingway Award. Mannen van staal is haar romandebuut.

Het hart van alle dingen is de nieuwe roman van Elizabeth Gilbert, waarin zij de lezer meeneemt van Londen naar Peru, van Philadelphia via Tahiti naar Amsterdam, in een verhaal vol buitengewone personages: missionarissen, vrijheidsstrijders, avonturiers, astronomen, zeekapiteins, en bovenal Alma Whittaker, de heldin van dit verhaal, geboren in een bekende familie van Nederlandse botanisten. Een vrouw die haar tijd een stap vooruit was.

Alma wordt geboren in een bekende familie van botanisten en groeit op tot een slim en onafhankelijk meisje. Het duurt dan ook niet lang voor zij haar eigen onderzoeksproject start. Maar terwijl haar studie haar dieper meetrekt in de mysteries van de evolutie, wijst de man van wie ze houdt een tegengestelde richting.

Recensie door Coenraad de Kat:
Alma Whittaker dochter van de welgestelde Henry Whittaker wordt geboren in Philadelphia. Hier begint het verhaal en het neemt je mee naar verschillende plaatsen in de wereld en laat je kennismaken met de botanische wetenschap. Alma’s moeder (Beatrijs van Deventer) is van Nederlandse komaf en heeft een bijzondere kennis van de botanica en dit heeft grote invloed op haar man en dochter. Alma’s honger naar wetenschap heeft als gevolg dat ze een eigen onderzoek start naar mossen. Ze begint op latere leeftijd een relatie met Ambrose Pike waar ze ook mee trouwt, maar helaas blijkt dit huwelijk niet echt te werken. Ambrose wordt dan ook weggestuurd naar Tahiti. Als Ambrose overlijdt reist ze daar naar toe om zijn geheimen te zoeken. Na verloop van 2 jaar besluit ze haar familie (de eigenaren van de Hortus Botanicus) in Nederland te gaan opzoeken. Hier verblijft ze tot haar dood.

Elizabeth heeft een schrijfstijl waardoor je in een geheel andere wereld waant, tevens sleurt het je mee in het leven van Alma en de botanische wereld. De kennis en de ontwikkelingen die er plaatsvinden zijn zelfs voor een leek goed te volgen. Door haar schrijfstijl lijkt het alsof je een onderdeel van het onderzoek bent. De kennis die er in het verhaal zit heeft een enorme research en dit is te merken in de feiten en ontwikkelingen die er besproken wordt. Soms komt er ook een stukje spiritualiteit om de hoek kijken, die je een gevoel van rust geeft tijdens het lezen.