Recensie: Val - Tupla M.

Titel: Val
Auteur: Tupla M
Recensie: Coenraad de Kat
Uitvoering: E-book
300 pagina’s | De Crime Compagnie | november 2013
Tupla M:
Wendela de Vos en Atie Vogelenzang vormen samen het schrijfduo Tupla M. Atie Vogelenzang werkt sinds een paar jaar bij de Amsterdam University Press. Wendela de Vos is sinds 2012 voorzitter van het bestuur van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs. Daarnaast is zij juryvoorzitter van de Schaduwprijs. Hun debuut, de literaire thriller Vrouwelijk Naakt, verscheen in mei 2005. Het boek stond op de longlist van de Gouden Strop 2005 en de Diamanten Kogel en ontving de Schaduwprijs 2006 voor beste thrillerdebuut.

Caro van Soerendonk was ooit een veelbelovende juriste, nu is ze een overwerkte echtscheidingsadvocaat die te veel drinkt, paniekaanvallen heeft en fouten maakt. Als er een officiële klacht tegen haar wordt ingediend, wordt ze tot nader order op non-actief gesteld. Dan vraagt een onbekende vrouw om haar hulp. Haar dochter Valerie is verongelukt in een oude Belgische mijn, maar de verzekering wil niet uitbetalen. In een poging haar gevoel voor eigenwaarde terug te winnen neemt Caro de zaak aan. Dan wordt duidelijk dat men niet zit te wachten op de inmenging van Caro. Wat in eerste instantie op een simpel klusje leek, verandert al snel in een levensechte nachtmerrie.

Recensie door Coenraad de Kat:
Val is het verhaal van Caro van Soerendonk “een echtscheidingsadvocate” die op non actief is gezet. Het huwelijk van Caro is ook niet best vanwege haar drankprobleem. Privé problemen hebben ervoor gezorgd dat ze alleen is gaan wonen in een klein appartement. De moeder van Caro verblijft in een verzorgingstehuis, medewerkster Hannie Leenderts staat op een dag bij Caro op de stoep omdat ze haar hulp nodig heeft omtrent de dood van haar dochter Valerie. Dan begint een zoektocht die tot verschillende onthullingen leiden.

Tupla M heeft met dit verhaal een boek geschreven welke naar mijn mening geen “echte” thriller, is maar meer een spannend boek welke je meesleurt in iemands leed en verdriet, met allerlei gevolgen van dien.

De personages worden goed beschreven en je kunt jezelf goed in hun verplaatsen, waardoor je meeleeft met hun en deelgenoot wordt van hun leven. Maastricht en Genk zijn de locaties waar het zich afspeelt en hierdoor krijg je ook de indruk tijdens de zoektocht naar antwoorden, dat de samenwerking tussen deze 2 landen niet geheel vlotjes verloopt qua werkwijze en administratie. Je voelt de spanning van het onderzoek en hebt soms het idee dat je meegaat op onderzoek.

Val: Een boek welke makkelijk leest en waarbij je je uitstekend in de personages kunt inleven.