Gastrecensie: De Test - Joelle Charbonneau

Auteur: Joelle Charbonneau
Recensie: Coenraad de Kat
ISBN: 9789045207933
384 pagina’s | Karakter Uitgevers B.V. | oktober 2013
Joelle Charbonneau:
Joelle Charbonneau begon verhalen te vertellen als operazangeres, tegenwoordig schrijft ze boeken. Ze woont in de buurt van Chicago en als ze niet schrijft, werkt ze als toneel- en stemcoach.
De jonge, ambitieuze Cia Vale is tot haar vreugde een van de uitverkorenen om deel te nemen aan De Test: een jaarlijks terugkerend evenement waarvoor alleen de allerbeste studenten uit de koloniën van het Verenigd Gemenebest geselecteerd worden. Zij die slagen voor De Test hebben de wereld aan hun voeten liggen en zullen klaargestoomd worden tot toekomstige leiders van hun land. Vol goede moed, maar met waarschuwingen van haar vader in haar achterhoofd, vertrekt Cia naar de hoofdstad, waar De Test zal plaatsvinden. Als blijkt dat de inhoud van de diverse beproevingen niet alleen geestelijk, maar ook fysiek het uiterste van de kandidaten vraagt, ontstaat er een onderlinge strijd tussen de deelnemers. Kan Cia de mensen die het dichtst bij haar staan wel écht vertrouwen, of is niets wat het lijkt?

Recensie door Coenraad de Kat
Het verhaal speelt zich af in de koloniën van de Gemenebest die geteisterd is door een vreselijke oorlog. De mensen in de koloniën proberen er weer een leefbare wereld van te maken. Hierdoor is er een jaarlijks terugkerend evenement “De Test”. Aan deze test mogen alleen de allerbeste studenten meedoen en zij zijn hiervoor speciaal geselecteerd. Cia is één van de gelukkige uitverkorenen die mag gaan deelnemen aan “De Test”. Tot groot ongenoegen van haar ouders, want haar vader heeft namelijk deze test ook mogen doorlopen. Hij weet dus wat deze test  inhoud en hoe zwaar hij is. Hij probeert Cia op de vooravond van vertrek de nodige instructies mee te geven.

Joelle Charbonneau heeft met dit eerste deel van de Testtrilogie bewezen dat Young Adult boeken beslist gelezen kunnen worden door volwassenen. De hoofdrolspelers zijn dan wel tieners, maar de spanning en opbouw doen absoluut niet onder voor een Fantasie-thriller voor volwassenen. Ik ben enorm verrast door de schrijfstijl, spanning en opbouw. Je wordt regelmatig verrast door nieuwe wendingen in het verhaal en door dit alles heb je het gevoel dat jezelf één van de Testkandidaten bent. Ik kijk met hongerige leesvoer-ogen uit naar deel 2.