Gastrecensie: Halverwege het graf - Jeaniene Frost

Auteur: Jeaniene Frost
Recensie: Coenraad de Kat
Genre: Roman (Urban Fantasy)
ISBN:  9789401601603
379 pagina’s | Xander Uitgevers | december 2013
Jeaniene Frost:
Jeaniene Frost is de New York Times-USA Today-, en de internationale bestseller-auteur van de Nachtjagers-serie. Jeaniene woont in North Carolina met haar man Matthew, die al lang geleden aanvaard dat ze zelden kookt en altijd slaapt in het weekend. Afgezien van het schrijven, houdt Jeaniene van lezen, poëzie, films kijken met haar man, het verkennen van oude begraafplaatsen en reizen.

Cat Crawfield is zelf half-vampier, maar dat weerhoudt haar er niet van te jagen op de ondoden. Zo neemt ze wraak op haar vader, die het leven van haar moeder verpestte. Als Cat gevangen wordt genomen door de sexy vampier Bones, gaat ze een onverwachte en spannende samenwerking met hem aan. Maar dan worden zij en Bones zelf doelwit en moet Cat een kant te kiezen. En die van Bones wordt steeds aantrekkelijker. Halverwege het graf is het eerste deel van de veelgeprezen Nachtjagers-serie. Deel 2 Een been in het graf verschijnt eind februari.

Recensie door Coenraad de Kat:
Cat Crawfield is half vampier en half mens. Ze neemt wraak op haar vader die vampier is omdat die haar moeder heeft verkracht. Tijdens haar jeugd ontdekt ze bijzondere gave heeft en dat ze hierdoor anders is dan haar klasgenoten. Haar moeder vertelt er niet veel over maar wel dat ze er voorzichtig mee moet omgaan. Ze belooft haar moeder dat ze wraak zal nemen door vampiers te doden. Op een dag komt ze de vampier Bones tegen en dan krijgt haar leven een andere wending en leert ze het vampiersleven van een andere kant kennen. Dit is het begin van een spannend en fantasierijk verhaal.

Ik werd door het verhaal aangetrokken ondanks dat ik niet echt een Fantasy-lezer ben, of van een sub-genre van Fantasy. Maar ik heb mijn menig bijgesteld tijdens het lezen en het vooroordeel over Fantasy overboord gezet. Dit boek speelt zich af in de huidige tijd met bovennatuurlijke krachten en niet vergeten de fantasy. De auteur weet dit te combineren met een dosis seks, humor en spanning. Het leest vlot en is helemaal van deze tijd en zal menigeen aanspreken. De karakters zuigen je het verhaal in en laten je niet meer los totdat je het verhaal uit hebt en achterblijft met vragen zoals; en nu .... hoe gaat het verder .... wat gaat er nog meer gebeuren? De auteur heeft Cat en Bones, de hoofdpersonen, ieder bijzondere karakters gegeven. Karakters welke geweld niet uit de weg gaan. Ieder heeft zo zijn eigen beweegredenen voor dit geweld, maar tevens beschrijft de auteur Cat en Bones ieder met eigen menselijke karaktertrekken en sores, hierdoor mag je ze meteen. Tijdens het lezen weet de auteur je te verrassen door het verhaal een andere wending te geven. Knap staaltje van schrijven en ook al lees je niet dit genre, laat je verrassen en meeslepen in het heden en verleden.