Gastrecensie: Winterberg - Suzanne Vermeer

Titel: Winterberg
Auteur: Suzanne Vermeer
Recensie: Coenraad de Kat
ISBN: 9789400503434
272 pagina’s | A.W. Bruna Uitgevers | januari 2014

Suzanne Vermeer:
Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken. In 2002 debuteerde hij met zijn eerste thriller onder zijn eigen naam. Na vier titels ontstond het idee om daarnaast andere boeken onder pseudoniem uit te brengen. All-inclusive (2006) was het eerste boek op naam van Suzanne Vermeer en werd meteen een bestseller. Ook voor de volgende boeken waren de reisbranche en het toerisme het uitgangspunt en inmiddels is dat het unieke handelsmerk geworden voor deze ijzersterke vakantiethrillers. Alle titels (All inclusive, De vlucht, Zomertijd, Cruise, Après-ski, De suite, Zwarte piste en Bella Italia ) zijn in de bestsellerlijst terechtgekomen. De zomerthriller Cruise (2009) werd genomineerd voor de NS Publieksprijs 2010. Noorderlicht is het laatste Suzanne Vermeer-boek dat Paul Goeken zelf geschreven heeft.

Na de dood van haar tante Eva wordt Sophie samen met haar nichten Isa en Lieke verzocht om naar Winterberg te komen voor het openen van het testament. Al snel blijkt dat Eva wel wat voorwaarden aan haar nalatenschap heeft gekoppeld en dat zorgt voor onrust onder de familieleden. Er ontstaat een fikse ruzie omdat Isa heel andere ideeën dan de rest heeft. De volgende dag komt ze niet opdagen. Als Sophie haar gaat zoeken, vindt ze tot haar afschuw het ontzielde lichaam van Isa. Verbijsterd moet ze toezien hoe haar man Daan door de politie als verdachte wordt opgepakt. Daan houdt bij hoog en laag vol dat hij onschuldig is. Maar als dat zo is; hoe komen zijn vingerafdrukken dan op het moordwapen?  Sophie moet haar eigen angsten overwinnen en de geheimen van het hotel zien te achterhalen omdat steeds duidelijker wordt dat daar misschien het ultieme bewijs voor Daans onschuld ligt...

Recensie Coenraad de Kat
Na het overlijden van haar tante Eva moeten Sophie en haar man Daan vertrekken naar Winterberg voor het openen van het testament. Ook haar 2 nichten Isa en Lieke gaan daar naar toe. Tot ieders verbazing krijgen ze dan te horen wat hun toegekend is en dit brengt heel wat teweeg bij haar oom Dieter en haar nicht Isa.

Suzanne Vermeer heeft met Winterberg een ijzersterk en spannend boek geschreven, een boek welke je vanaf de eerste bladzijde niet meer weg wilt leggen. De auteur neemt je mee naar het hotel waar het allemaal om draait. Hij trekt je mee het hotel in en laat je niet meer gaan. Hij laat je dwalen door de ondergrondse gangen en laat je kennismaken met de familiegeheimen van Sophie en haar familie. Je voelt de onderliggende spanning tussen de familieleden waardoor je meteen iets hebt van 'die mag ik wel', en 'die verbergt iets .... maar wat' ? Het dagboekgedeelte heeft een lading van onmacht maar is tegelijkertijd heel broos. De auteur laat je tijdens het lezen verbazen over hoe het verhaal in elkaar steekt en zorgt voor voldoende afwisseling en spanning. Het verhaal weet je tot op het allerlaatst te boeien en laat je met een zucht van 'jammer ik heb het boek uit' achter. Voor mij is dit een zeer prettige kennismaking geweest met zijn boeken.

1. Spannend boek. Het las lekker weg en het gevoel van 'jammer' ken ik. Dit is wel een van de betere boeken van Suzanne Vermeer. Zeker als je het vergelijkt met Route du Soleil, die ik vele malen minder goed vond.