11-02-14

Boekbloggen & de rol van uitgeverijen


Als boekblogger ben je altijd op zoek naar interessante boeken om te bespreken op je boekenblog. Dit kunnen reeds verschenen of nog te verschijnen boeken zijn waarop je oog valt tijdens een van je zoektochten naar nieuw materiaal voor je blog. En wanneer je dan een interessant boek hebt gevonden welke je graag zou willen lezen om er een recensie over te schrijven voor je boekenblog, dan begint vaak een moeilijk pad voor de boekblogger. 

Heb je het boek kunnen bemachtigen door het boek zelf aan te schaffen, te lenen bij de bibliotheek of stond het boek wellicht in je eigen boekenkast of dat van een andere boekenwurm, is er geen enkel probleem om aan het boek te beginnen. Maar ... als het een boek betreft welke binnenkort uitgegeven zal worden, zul je als boekblogger enige schroom moeten overwinnen om de betreffende uitgeverij aan te schrijven met een verzoek om een al dan niet digitale recensie-exemplaar. En hier begint het ingeslagen pad vaak al moeilijker te worden. 

Diverse uitgeverijen gaan graag met boekbloggers in zee en reageren enthousiast op jouw verzoek. Hieruit ontstaat een leuke en fijne samenwerking; een samenwerking waar je als boekblogger erg blij en gelukkig mee bent en welke samenwerking je dan ook koestert. 

Maar .. er zijn ook uitgeverijen die niet op een e-mailverzoek reageren; geen nee, geen ja, helemaal geen reactie. Hallo mensen van deze uitgeverijen; nee is ook een antwoord, zodat de boekblogger weet waaraan hij of zij toe is. Een standaardantwoord wanneer er om welke reden dan ook geen recensie-exemplaar verstrekt kan worden, waarbij er binnen de uitgeverij bij wijze van spreken alleen maar op een verzendknop geklikt hoeft te worden, dat kan toch geen al te grote belasting binnen de uitgeverij met zich meebrengen? 

Een ander gebeuren, welke tot teleurstelling en of frustratie bij de boekblogger kan leiden, is wanneer je van een uitgeverij de toezegging voor een nog te verschijnen recensie-exemplaar hebt gekregen, maar als het boek dan eenmaal verschenen is, wordt aan deze toezegging voorbij gegaan. De boekblogger wacht en wacht en wacht, maar er wordt helaas geen (digitaal) recensie-exemplaar bezorgd. Dit kan verschillende redenen hebben; één van de in mijn ogen vaak voorkomende reden is dat de afspraak gemaakt is met een stagiaire bij de betreffende uitgeverij, en deze stagiaire is bij het uitkomen van het betreffende boek inmiddels niet meer werkzaam bij deze uitgeverij. Weg stagiaire, weg gemaakte afspraak. Als boekblogger begrijp ik dit niet zo goed, staan deze gemaakte toezeggingen/afspraken niet in uw computersysteem, mensen van de uitgeverijen? 

Dan heb je als boekblogger ook nog te maken met uitgeverijen die alleen in zee willen gaan met de "gevestigde orde" zijnde de grote tijdschriften en kranten waarmee ze al langer samenwerken. Als boekblogger trek je dan ook bijna altijd aan het kortste eind bij deze uitgeverijen. Ik begrijp deze redenatie niet helemaal, of eerlijk gezegd helemaal niet. Is het niet zo dat in deze tijd waarin de boekenwereld het hard te halen heeft, elke aandacht voor een boek met beide handen aangegrepen zou moeten worden? Ik ben ervan overtuigd dat deze uitgeverijen nog niet het besef hebben welke belangrijke rol boekbloggers in deze kunnen hebben, en dat deze rol ondertussen ook wel bewezen is. Is het in deze snelle tijd van vandaag de dag niet belangrijk om ook andere bronnen dan de gevestigde orde aan te boren voor promotie van de verschenen en nog te verschijnen boeken? Kranten en tijdschriften in de huidige vorm verdwijnen langzaam maar zeker en maken steeds meer plaats voor social media en ander internetgebeuren. Ook boekbloggers zouden hierin een grote(re) rol kunnen spelen.

Boekbloggers zijn tenslotte hun boekblog vaak begonnen uit grote liefde voor boeken en zijn vaak boekenwurmen pur sang. Het gaat bij de échte boekblogger niet om het gratis recensie-exemplaar, maar om het boek an sich welke hun interesse heeft en welke ze graag willen lezen om er een recensie over te schrijven. Zij hebben op gener wijze een binding met een uitgeverij en schrijven hun recensies dan ook eerlijk en onafhankelijk. Een betere promotie voor boeken en de boekenwereld zou je dan ook niet kunnen krijgen...  

22 opmerkingen:

  1. Goed geschreven Thea! Hopelijk reacties van uitgeverijen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi onder worden gebracht! Herkenbaar ook.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Over het algemeen heb ik fijne contacten met uitgeverijen en heb ik niets te klagen. Maar ik herken je frustratie over het niet ontvangen van toegezegde exemplaren. Het heeft mij ook al meer dan eens verbaasd dat bij sommige uitgeverijen het pr-mailadres ieder half jaar door een ander wordt beheerd (en volgens mij leest er niet altijd een stagebegeleider mee...).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geschreven en ik ben benieuwd of je reacties van uitgeverijen zult krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeker mooi stukje. Ik moet zelf ooit nog de stoute schoenen aantrekken, maar heb nog genoeg staan om mezelf even bezig te houden...
    En tja, hopelijk lezen ook uitgeverijen dit stukje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik ga reageren op je stukje! Behalve met LSamsterdam, die thrillerlezers al veel te klein vinden om überhaupt 1 boek te sturen, welk antwoord ik na 11 mails eindelijk kreeg, heb ik met alle uitgeverijen inmiddels een goed contact opgebouwd. De uitgeverijen moet gaan leren niet alle Blogger over 1 kam te scheren. Er zijn nl wel een flink aantal Blogger die erg gek zijn op gratis boeken en elkaar allemaal napraten. Ze reageren ook allemaal enkel bijelkaar valt mij op. En boeken altijd maar hoge cijfers geven is gewoon niet geloofwaardig. Dus leer eerlijk te beoordelen en kies individueel! Voor alle duidelijkheid: ik doel niet op deze blog!! Maar dat weet je!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien dat het voor mij soms gemakkelijker is een recensie-exemplaar aan te vragen omdat ik bij een boekwinkel werk. Toch ontvang ook ik regelmatig geen antwoord, maar het valt me op dat het meestal bij dezelfde uitgeverijen is. Jammer maar waar: deze sla ik dan helaas over tenzij ik het boek zelf echt wil hebben. Dan koop ik het. Om even terug te komen op de schrijver van bovenstaand stukje (thrillerlezers), ook ik geef vaak hoge cijfers voor boeken. Niet altijd, maar wel vaak. Het viel me zelf ook op, maar ik denk dat dat komt doordat ik specifieke titels aanvraag binnen mijn favoriete genres. Toch merk ik wel dat ik door de tijd heen steeds strenger word. Misschien is het een kwestie van oefening? Jammer is inderdaad dat er bloggers zijn die enkel bij elkaar reageren, maar ik denk dat deze bloggers vaak niet genoeg om zich heen kijken om te zien wat voor leuke andere (boeken)blogs er zijn die misschien wat minder volgers hebben en daardoor minder bekend zijn. Ik raad deze bloggers zeker aan ook bij andere bloggers te kijken. Op deze manier kom je in contact met andere boeken dan je normaal leest en bovendien doe je soms leuke contacten op. Afijn, in ieder geval een sterk stukje en ik hoop dat je een leuke reactie krijgt van een uitgeverij. Reken in ieder geval niet te hard af met de stagiaires, die zijn daar om te leren en zullen vast hun stage met veel enthousiasme proberen te volbrengen. Dat er dan een boek niet aankomt doordat zij weg zijn, is natuurlijk jammer. Maar of dat alleen op de stagiaire afgeschoven kan worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben blij dat er toch een heleboel uitgeverijen mee willen werken. Graag gelezen dit blog. Ook de reacties van de andere bloggers :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met permissie, maar er klinkt ook enige hoogmoed en arrogantie in het geschreven stuk hierboven. Uitgeverijen staan natuurlijk geheel vrij om te doen wat ze willen. Als gevolg van de dalende boekenverkoop, kan ik me voorstellen dat er voor uitgeverijen een max zit aan het aantal beschikbaar gestelde recensie-exemplaren.

    Meer dan 90% van de boeken die ik recenseer voor De Spanningsblog en/of mijn eigen blog (www.guidohuisintveld.nl) koop ik gewoon zelf. Soms vraag ik een recensie-exemplaar aan. Geen reactie? Even goede vrienden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vanzelfsprekend staat het de uitgeverij vrij in wat zij wil. Ik denk alleen dat de frustratie bij de beheerder van dit blog zit in het niet krijgen van een antwoord. Ik sta begripvol tegenover je standpunt dat er een max kan zitten aan het aantal beschikbaar gestelde recensie-exemplaren. Maar als iemand interesse toont voor een boek dat bij jouw uitgeverij is uitgegeven, mag daar best een mailtje tegenover staan dat er geen leesexemplaren (meer) beschikbaar zijn. En dan inderdaad.. even goede vrienden.

      Als verkoper van boeken knik ik goedkeurend als ik lees dat jij meer dan 90 procent van de boeken zelf aanschaft. Goed voor de uitgever, goed voor de winkels! Helaas is mijn inkomen als student daar niet naar. Een ontvangen boek van de uitgever is dan een soort van beloning voor de - met plezier genomen - moeite die ik aan het boek besteed op mijn blog (en in de winkel).

      Verwijderen
    2. Dat jij 90% van je boeken zelf koopt is nobel van je Guido, maar ik proef in jouw manier van schrijven wat jaloezie naar de bloggers toe bij wie het wel goed gaat qua recensie-boeken.

      Verwijderen
    3. Geenszins het geval. Integendeel, het aantal keer dat ik geen reactie heb gekregen, is op één hand te tellen. Ik heb dus overwegend goede ervaringen met uitgeverijen.

      Verwijderen
    4. Okay, mijn oprecht excuus voor het verkeerd interpreteren.

      Verwijderen
    5. Ik denk dat toch een aantal uitgeverijen ook erg blij mogen zijn met de wel goedkope reclame die ze voor hun boeken krijgen. Bij Thrillerlezers op facebook merk ik toch dat men vaak een boek koopt omdat anderen enthousiast zijn over een bepaald boek! Bepaalde boeken zingen rond bij ons op facebook. Betere reclame kan je niet hebben. Boeken van LS worden dan maar niet besproken.

      Verwijderen
    6. Titels die niet cadeau zijn gegeven, worden niet besproken. Een opmerkelijke schifting...

      Verwijderen
    7. Hallo Guido,
      dit geldt niet voor mij hoor, die schifting. Ik lees en schrijf ook recensies over boeken die ik niet gekregen heb. koop zelf heel veel boeken, teveel haha en heb hiervan ook al een selectie klaar staan om te gaan lezen en er een recensie over te schrijven.

      Verwijderen
  10. Leuk stukje! Ik ben het grotendeels met je eens inderdaad. Als blogger krijg je niet altijd reactie bij de uitgeverijen. Een afwijzend mailtje kan ik ook altijd waarderen. Als ik maar antwoord krijg. Toch heb ik met de meeste uitgeverijen een goed contact, ook met eventuele stagiaires, die heel erg hun best doen. Dat ik van sommige uitgeverijen geen reactie krijg zorgt er alleen maar voor dat ik het niet meer probeer en dan denk ik: their loss! Voor iedere uitgeverij die niet reageert, zijn er minstens 2 die met alle plezier samenwerken met bloggers en die samenwerkingen koester ik als boekenblogger heel erg!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is een mooi stukje geworden :)
    Knuffff

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jaloezie of niet - ik heb het over sommige van de bovenstaande reacties - er klinkt flink wat frustratie in je post door, Thea. En ik zou zeggen dat ik het begrijpelijk vind, maar ik heb zelf (nog?) geen ervaring met het aanvragen van recensie-exemplaren. Al kan ik me best voorstellen dat het nog geen vijf minuten kost om een mailtje zoals een aanvraag te beantwoorden. Dus ja, waarom ze dat dan weer niet doen? Anderzijds kan het ook zijn dat we te naïef denken allebei. Wie weet hoeveel van dat soort aanvragen ze immers per maand binnenkrijgen, of per dag of zo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ilse,
      Wat ik mezelf afvraag .. hoe kun je oordelen over iets waar je zelf geen ervaring mee hebt? Je schrijft dat je nog geen ervaring het met het aanvragen van recensie-exemplaren, maar toch heb je wel je oordeel klaar over mijn schrijven? Het stuk is geschreven nav gesprekken onderling met diverse boekbloggers, over wat er speelt en hoe er door sommige uitgeverijen gereageerd (of juist niet) wordt op aanvragen. Ik denk, zeker ook gezien de hoeveelheid positieve reacties die ik mocht ontvangen, zowel van uitgeverijen, auteurs als vanuit het boekbloggerswereldje, dat het alleen maar goed is om dit eens uit te spreken. Het is niet aanvallend bedoeld, of vol frustraties geschreven zoals jij opmerkt. Integendeel, ik ben ook superblij met de samenwerking met diverse uitgeverijen welke wel goed verlopen. Maar ook de andere kant mag aangegeven worden, daar kunnen we allemaal alleen maar van leren.

      Verwijderen
  13. Omdat ik door omstandigheden niet vaak achter mijn laptop kon zitten reageer ik nu pas uitgebreid. Wel heb ik de hele dag via mijn telefoon de reacties gevolgd en een reactie achtergelaten, zodat je wist dat ik het had gelezen en aan je dacht.

    Het is een goede blogpost! En het is de waarheid! Ik ben het dan ook beslist niet eens met de reacties eronder dat het arrogantie, hoogmoed of frustratie is. Jammer dat er met die kortzichtigheid gereageerd wordt. Wat ik lees dat absoluut niet terug in haar blogpost.

    Ik werk zelf ook met recensieboeken. Voor de meeste word ik zelf gevraagd en enkele boeken vraag ik zelf aan. De rest van de boeken die ik zelf wil lezen koop ik ook gewoon zelf. Zelf aanvragen doe ik om bewuste reden: voegt het wat toe op het blog, zo ja, dan leg ik dat uit en vraag ik het aan. En dat werkt meestal positief. Ik heb met de meeste uitgeverijen een goed contact en ik ken de meeste pr-dames ook gewoon bij naam.

    De keerzijde is echter dat ik bij sommige uitgeverijen soms dagenlang van kastje naar de muur wordt gestuurd. Uitgeverijen van de oude stempel die eigenlijk alleen werken met papieren media weten bijvoorbeeld geen raad met bloggers is mij opgevallen. Soms helpt het als je hun de voordelen uitlegt. Maar soms willen ze niet eens luisteren en hebben ze hun oordeel klaar: bloggen behoort niet tot de media, punt. Okay, misschien niet terecht, maar ze zijn duidelijk. Je hebt ook uitgeverijen die alles behalve duidelijk zijn. Je rustig vier weken laten wachten op een antwoord, of nooit antwoord sturen. Of juist heel vaag antwoorden, daarna weet je eigenlijk nog niets. Soms merk je ook duidelijk dat ze niet eens zichzelf willen verdiepen in bloggers. Of soms krijg je rustig dezelfde vraag drie keer gesteld. Of zegt persoon A dat alles geregeld is, maar zegt persoon B ‘sorry, maar wie ben jij?’. Dat werkt soms heel vermoeiend en kost een blogger ook tijd en energie in iets wat uiteindelijk op niets uitloopt, simpelweg omdat je geen duidelijk antwoord krijgt. Dan kan ik vervolgens heel kinderachtig gaan doen en de boeken van die uitgeverij negeren, maar dat is erg flauw en geeft ook nog eens een onprofessioneel beeld. Ik koop het boek dan gewoon zelf en stuur een later een linkje van de leeservaring naar de uitgeverij. Ik laat daarmee zien dat ik inderdaad oprecht geïnteresseerd ben in het boek, hetgeen wat al vaak in mijn voordeel heeft gewerkt.

    Wel valt mij op dat er een opkomst is aan boekbloggers momenteel. Als paddestoelen schieten ze uit de grond. Sommige zijn nog niet eens amper uit de grond of ze beginnen al te opperen dat ze ook recensie-boeken willen aanvragen. Ik begrijp best dat daarom pr-dames wat sceptisch zijn. Recensie-boeken ontvangen is geen recht. Maar het is wel een eer als je dat mag doen!

    Wij doen het met liefde en zorg, stoppen veel dagelijkse tijd in lezen en bloggen en we houden oprecht van boeken! En ja, dan doet het soms pijn als een uitgeverij je niet serieus neemt of je niet eens antwoord wil geven. En dat is een keerzijde die ook wel eens uitgelicht mag worden en dat heeft The Book Girl goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen