16-02-14

Boektrailer: Mijn moeder is een vaderjood - Daniël Deegen


Het verhaal:
De achtjarige Denzel komt er stukje bij beetje achter dat Oma een Duitse is, zijn opa een in de oorlog omgekomen jood. Zijn moeder blijkt dus een vaderjood te zijn. De gevolgen van de oorlog neemt hij niet alleen waar, maar blijken ook door te werken in zijn opvoeding. In hoofdstukken waarin de jonge en de steeds oudere Denzel elkaar afwisselen, wordt duidelijk dat karaktereigenschappen worden doorgegeven. Wie kan je eigenlijk vertrouwen? Denzel ziet hoe zijn moeder zich niet kan losmaken van Oma, maar kan hij zich op zijn beurt wel losmaken van zijn moeder? En in welke mate bepaalt het lot van de overleden joodse grootvader de identiteit van zowel de moeder als de ondertussen volwassen Denzel?
Mijn moeder is een vaderjood is een boek waarin serieuze thema’s op een lichtvoetige manier worden beschreven. De roman schetst bovendien een humoristisch tijdsbeeld van de jaren zeventig, bezien door de ogen van een vroegwijs jongetje.
Tot mijn verrassing vond ik het manuscript van deze roman in mijn mailbox. Nieuwsgierig geworden bracht ik meteen een bezoekje aan de website van de auteur: Daniël Deegen waar ik onderstaande boektrailer bekeek en nog nieuwsgieriger werd naar zijn debuutroman. Zodra het boek gelezen is, zal er een recensie op The Book Girl verschijnen.

Bron: Daniel Deegen

1 opmerking: