Gastrecensie: De tweede november - Tomas Ross

Titel: De tweede november
Auteur: Tomas Ross
Recensie: Coenraad de Kat
ISBN: 978 90 234 8301 4
352 pagina’s | Uitgeverij Cargo | oktober 2013

Tomas Ross:
Tomas Ross (1944, pseudoniem van Willem Hogendoorn) is auteur en scenarist. Na het gymnasium in Den Haag deed hij propedeuse geschiedenis aan de VU in Amsterdam, studeerde daarna aan de School voor de Journalistiek in Utrecht en werkte korte tijd als journalist voor Het Vaderland, waarna hij in 1974 zijn doctoraal niet-westerse sociologie behaalde aan de Universiteit van Amsterdam. Van 1974 tot 1980 werkte hij in diverse beleidsmatige functies binnen het welzijnswerk voor migranten, tot hij in 1979 zijn eerste boek schreef, Loch Ness – mythe of werkelijkheid. Niet lang daarna volgde onder het pseudoniem Tomas Ross zijn eerste thriller, De honden van het verraad (1980). Na het schrijven van de televisieserie Op eigen risico in opdracht van de VARA richtte hij het film- en tv-productiebedrijf Topaz Pictures op. Sinds die tijd is Ross fulltime auteur en scenarist.

Eind oktober 2004. Als informant van de AIVD rapporteert de jonge Nederlandse Marokkaan Hamid Mansur aan zijn superieur De Wolf dat de Hofstadgroep een aanslag beraamt op een bekende Nederlander. Wanneer De Wolf kort daarop wordt vermoord, is Hamid hoofdverdachte. Op de vlucht voor zowel Justitie als de Hofstadgroep kan hij niet anders dan wanhopig achter de waarheid zien te komen. Dan ontvangt misdaadverslaggeefster Puck Labrie een intrigerend anoniem bericht waarin staat dat de dood van De Wolf niets met Hamid of de Hofstadgroep te maken heeft maar alles met de moord op Pim Fortuyn, ruim twee jaar eerder. Tegelijkertijd wil Theo van Gogh in Amsterdam bewijzen dat de dood van zijn vriend Fortuyn een complot was om de aankoop van de JSF veilig te stellen. Wanneer Puck en Hamid, onder levensgevaarlijke omstandigheden, achter de identiteit van de bekende Nederlander komen, is het de vroege ochtend van de tweede november.

Recensie Coenraad de Kat:
De tweede november is het verhaal dat gebaseerd is rond de moord op Theo van Gogh. Hamid Mansur is een Joodse Marokkaan van afkomst en hij wordt benaderd om voor de AIVD als informant te rapporteren over Mohamed Bouyeri. Hamid krijgt het bewind van de AIVD tegen zich en wordt voor van alles en nog wat beschuldigd, zodat de AIVD een zondebok kan aanwijzen om zijn eigen fouten te kunnen verdoezelen. Hamid komt in aanraking met Puck Labrie,  zij werkt als journaliste voor de Telegraaf. Ze gaan samenwerken en raken verzeild in allerlei zaken van de AIVD als ze naar de waarheid op zoek zijn.

Tomas Ross heeft de moord van Theo aangegrepen om een fictieve draai aan de werkelijk te geven. Ik had mijn bedenkingen over dit boek toen ik eraan begon, omdat er rond deze moord het nodige is geschreven en er veel feiten zijn en de uitkomst bekend is. Tomas neemt je mee naar deze gebeurtenis en laat je zien hoe het ook anders gebeurd kan zijn. Soms brak er bij mij wel de twijfeling aan van 'oh, zo kan het dus ook gebeurd zijn' en dit is voor mij een reden geweest dat ik meegetrokken werd in het verhaal rond deze moord. De feiten heeft Tomas bijzonder goed in het verhaal verweven zodat het heel vertrouwd is, maar ook je nieuwsgierigheid zodanig aangewakkerd dat je door blijft lezen.