Recensie: Poeslief - Anita Verkerk

Titel: Poeslief
Auteur: Anita Verkerk
ISBN ebook: 9789462040816
136 pagina's | Uitgeverij Cupido | juli 2013

Anita Verkerk:
Anita Verkerk studeerde middeleeuwse geschiedenis en stond daarna een aantal jaren voor de klas. Ze is dol op katten, houdt veel van reizen, puzzelen en lezen, maar haar grootste passie is schrijven. Inmiddels is ze landelijk en internationaal bekend met haar (ont)spannende boeken vol humor en romantiek. Naast talloze romans publiceerde ze ook romantische korte verhalen, humoristische columns en kinderverhalen, die in bekende Nederlandse en buitenlandse tijdschriften verschenen. In de USA won ze al diverse Awards met haar Engelstalige romans.

Als Rachel samen met haar vriendinnen op het zonnige Canarische eilandje Lanzarote haar dertigste verjaardag viert, voelt ze zich helemaal niet feestelijk. Haar baan als lerares Spaans bezorgt haar slapeloze nachten en haar liefdesleven is een nog grotere puinhoop.

Dan ontdekt Rachel een zwerfpoes die hoog in een palmboom zielig zit te miauwen. Zonder nadenken klimt ze omhoog om de kat te redden, maar durft dan zelf ook niet meer naar beneden. Gelukkig komt de knappe Elwin haar te hulp...

Poeslief is een leuk feelgood verhaal welke je meevoert naar het prachtige eiland Lanzarote. In het verhaal hebben de zwerfkatten van Lanzarote een belangrijke rol gekregen, net als de hulporganisatie 9Lives Lanzarote. Deze organisatie zet zich in voor hulp aan de vele zwerfkatten op Lanzarote. Vrijwilligers proberen de zwerfkatten te vangen en brengen ze naar de dierenarts voor sterilisatie. Daarna gaan de katten, met een merkje in hun oor, terug naar de plek waar ze gepakt zijn. Een enkele keer lukt het om een voormalige zwerfkat een goed huis te geven, zoals in dit verhaal het geval is.

Het verhaal heeft alle elementen in zich welke je als lezer bij een feelgood verhaal verwacht: liefde, romantiek, humor en een prachtige setting. Rachels onhandigheid als het om het redden van zwerfkatjes aankomt, bezorgt mij regelmatig een glimlach op mijn gezicht. Haar reddingsactie in de palmboom, haar duik in de vuilniscontainer, ik heb er hard om moeten lachen. Het verhaal is zo beeldend geschreven dat je haar acties voor je ogen ziet gebeuren.

Volgens haar vriendinnen heeft Rachel alles om gelukkig te zijn: een baan als lerares Spaans op een middelbare school, een knusse flat, trendy kleren en genoeg geld om elk weekend uitgebreid te stappen en minstens twee keer per jaar op vakantie te kunnen. Het enige wat er volgens haar vriendinnen aan ontbreekt is een man in haar leven. Maar Rachel is niet gelukkig, alleen al het denken aan haar baan bezorgt haar paniekaanvallen en hyperventilatie.

„Dus lig ik tijdens de schoolweken elke nacht zwaar te hyperventileren bij de pure gedachte aan de gruwelen die me de komende nieuwe werkdag weer te wachten zullen staan..”

Een Chicklit zou geen Chicklit zijn zonder liefde en romantiek, iets waaraan het dan ook in dit verhaal niet ontbreekt. Rachel leert inwoner Elwin kennen en vindt hem al snel meer dan leuk. „Ik vond Elwin zo leuk. Ik werd met de minuut verliefder op hem .. Ik verliefd? Op Elwin? Welnee, dat was helemaal niet waar. Hoe kwam ik bij de onzin?”

Hij is het die haar keer op keer te hulp schiet bij haar onhandige acties voor de zwerfkatjes. Ze wordt verliefd op hem maar of dit wederzijds is? Dan hoort Rachel de waarheid over Elwin, hij blijkt niet helemaal eerlijk tegen Rachel te zijn geweest. Rachel is kwaad en wil hem niet meer zien. Haar vakantie zit erop en ze zal weer aan het werk moeten in Nederland.

„Echt genieten van mijn leven kon ik al maanden niet meer. Sinds ik met deze rotbaan zat opgezadeld, was mijn bestaan één grote poel van ellende. Zelfs in de schoolvakanties had ik er nog nachtmerries van, om over die hyperventilatie-aanvallen maar helemaal te zwijgen. Ik besefte dat ik een beslissing moest gaan nemen, maar ik wist het echt niet meer. Zou ik ontslag nemen? Maar dan zou ik mijn huis en mijn riante bestaantje verliezen.”

Rachel krijgt uiteindelijk haar droombaan aangeboden, wat haar de mogelijkheid biedt om haar baan als lerares vaarwel te zeggen en te vertrekken naar het prachtige Lanzarote. „Er gleed opeens een enorme last van mijn schouders. Ik hoefde nooit meer naar die rotschool en die ellendige klieren van leerlingen! Eindelijk kon ik weer verder met mijn leven!”

Hoe zal het Rachel op Lanzarote vergaan? Wordt haar verliefdheid beantwoord door Elwin?

„Ik was zwaar verliefd op Elwin en ondanks het feit dat ik mezelf steeds had voorgenomen om hem uit het hoofd te zetten, waren die gevoelens in de weken dat ik hem niet had gezien alleen maar sterker en sterker geworden.”

Poeslief: een heerlijk feelgood verhaal welke je meeneemt naar het prachtige Lanzarote. Een verhaal met humor, liefde en romantiek voor enkele uren van ontspanning.

1. Ik ga komende zomer naar Lanzarote! Een aantal jaar geleden had ik echt een Anita Verkerk periode, en toen heb ik bijna al haar boeken gelezen, dus naar deze ben ik ook wel benieuwd.