Recensie: Zes maanden zonder - Charlotte de Monchy

Titel: Zes maanden zonder
Auteur: Charlotte de Monchy
ISBN: 9789460239243
239 pagina's | Meulenhoff Boekerij B.V. | febr. 2014

Charlotte de Monchy:
(1979) studeerde Communicatiewetenschappen aan de UvA. Zes maanden zonder is haar debuutroman. Ze woont met haar gezin in Haarlem en werkt aan haar tweede boek.

Als je op je achtentwintigste nog bij je zus in huis woont, uit verveling met je baas slaapt en een baan hebt waarbij je het grootste gedeelte van de tijd op de wc afleveringen van The Killing op je telefoon zit te kijken, weet je dat het tijd is voor een rigoureuze verandering, vindt Robin. Aangezien drank en mannen in haar leven meestal voor problemen zorgen, gaat ze met haar zus een weddenschap aan om een half jaar geen alcohol te drinken en met niemand naar bed te gaan. Via een advertentie op internet komt Robin in contact met ene Connor McFarland, die op zoek is naar een kindermeisje in een gehucht in Ierland. Dat lijkt Robin de perfectie locatie om haar weddenschap te winnen. Ze stapt zonder aarzelen op het vliegtuig, maar Connor blijkt een totaal ander type dan ze dacht; ze hebben binnen tien minuten ruzie en de baan is ook niet wat hij haar had voorgespiegeld. Toch blijft ze, bij gebrek aan beter plan. Die impulsieve beslissing brengt haar een onverwachte vriendschap, hilarische verwikkelingen en... de kans om eindelijk de liefde van haar leven te vinden.

Wat een heerlijk feelgood verhaal. Geschreven in een prettige schrijfstijl laat het verhaal zich vlot lezen. Al vrij snel word ik meegenomen in het verhaal en krijgt deze mijn volle aandacht. Het verhaal neemt de lezer mee naar het prachtige Ierland, het plaatsje Granmoore en zijn bewoners.

Nadat Robin voor de zoveelste keer in de problemen is geraakt door haar keuze voor een foute man, sluit zij een weddenschap af met haar zus Roos; gedurende zes maanden zal zij geen alcohol nuttigen én geen man aanraken.

„Alcohol en mannen. Beide zorgden ervoor dat ze dingen deed waar ze niet trots op was. Ze moest iets rigoureus verzinnen om haar leven een nieuwe wending te geven. Mannen en alcohol. Ze was er klaar mee.”

Haar weddenschap brengt haar naar Ierland, nadat ze solliciteerde op een advertentie voor kindermeisje. Haar toekomstige werkgever Connor McFarland blijkt de zaken echter iets anders te hebben voorgespiegeld dan de werkelijkheid. Indien ze de baan accepteert zal ze niet als kindermeisje gaan werken maar als gezelschapsdame voor de aan Parkinson lijdende vader van Connor. Ze zal hem gedurende enkele uren per week voorlezen uit spannende Nederlandse boeken.

„Ik woon met mijn vader. Hij heeft parkinson en is moeilijk ter been. Mijn moeder is vier jaar geleden overleden. Er woont een verpleegster intern, maar mijn vader spreekt veel Nederlands, dat blijft toch de taal van zijn jeugd. Hij hield altijd heel erg van lezen, maar dat lukt hem niet meer. Ik was eigenlijk op zoek naar iemand die hem kon voorlezen in zijn eigen taal…”

Hoewel ze kwaad is op Connor dat hij haar voorgelogen heeft, besluit ze toch in Ierland te blijven en de baan te accepteren. Wat kan ze anders doen, ze is ontslagen en moet op zoek naar andere woonruimte nu haar zus bij wie Robin inwoont, wil gaan samenwonen met haar vriend Alex. En dan staat er ook nog die weddenschap met haar zus. Hier in het gehucht Granmoore zal ze die weddenschap makkelijk kunnen volhouden. Toch?

In Ierland wil Robin erachter zien te komen wat ze nu daadwerkelijk wil met haar leven. „Ik weet op het moment niet wat ik wil, waar ik goed in ben en wat mijn dromen ook alweer waren. Dat is nu precies waarom ik hier ben. Om uit te zoeken wat ik wil, waar ik gelukkig van word, om dichter bij mezelf te komen .. Ik verloor mezelf nogal in randvoorwaarden. Aan de kerndingen kwam ik niet meer toe, maar nu ben ik hier.. Ik geniet ervan om hier te zijn, maar die ingeving over wat ik met mijn leven moet, komt niet.”

Robin leert op haar eerste avond in Granmoore Sam kennen, die na het overlijden van haar moeder met diens bloemenwinkel in haar maag zit. Sam heeft niets met bloemen maar besluit toch de winkel open te houden en het een kans te geven. Sam biedt Robin een logeerplek aan en ze worden vriendinnen.

Robin wordt verliefd op Connor, haar werkgever én knappe dierenarts, maar vecht tegen haar gevoelens. Dan hoort Robin iets over Connor wat haar aan hem doet twijfelen. Maar heeft Robin wel de complete waarheid gehoord of blijkt het verhaal toch iets anders in elkaar te steken? Misverstanden drijven Robin en Connor uit elkaar.

Robin besluit dat het tijd is om terug naar Nederland te gaan en haar leven richting te geven. „Haar verblijf hier was één grote vakantie. Het was tijd om aan haar toekomst te werken. Om haar eigen leven op te pakken in plaats van op bezoek te zijn in dat van anderen. Wat deed ze hier nog in dit rare dorp in het huis van iemand anders? Voorlezen was niet eens een baan!”

Voordat ze echter Ierland achter zich laat wil ze de waarheid achter het verhaal over Connor zien te achterhalen en zijn vader hiervan op de hoogte brengen. Ook hij gelooft immers dat het verhaal welke de ronde doet het ware verhaal is. Robin hoopt dat vader en zoon dichter bij elkaar zullen komen nu zijn vader de waarheid weet.

"Wilt u hem vertellen dat wij tweeën weten hoe het zit? Misschien verandert het dingen voor hem ... maakt het alles lichter en verdraaglijker ... of zoiets."

Terug in Nederland pakt Robin de draad weer op, ze gaat op zoek naar woonruimte en vindt een nieuwe baan, maar of dit nu de baan van haar dromen is? En hoe zit het met haar verliefdheid en Connor, zal ze hem ooit terug zien? Worden de misverstanden tussen haar en Connor opgelost en komen ze nader tot elkaar?

Zes maanden zonder: Een heerlijk feelgood verhaal met humor, liefde, romantiek en een prachtige setting. Een roman en chicklit gecombineerd in één verhaal. Het verhaal heeft chicklit-achtige elementen in zich maar daarnaast ook diepgang en persoonlijke ontwikkeling van hoofdpersonage Robin.  Een heerlijk feelgood verhaal voor enkele uren van ontspanning. Een verhaal waarvan ik van begin tot einde heb genoten. Zes maanden zonder is de debuutroman van Charlotte de Monchy, ik kijk uit naar verdere boeken van haar hand!