14-03-14

Recensie: Mijn Kit heeft Down - Maaike Vogelpoel

Titel: Mijn Kit heeft Down
Auteur: Maaike Vogelpoel
Genre: Waargebeurd: gezondheid
ISBN: 9789491773006
242 pagina's | Palmslag | febr. 2014

Maaike Vogelpoel:
Maaike Vogelpoel is moeder van drie kinderen: Bink, Kit en Dex. Sinds 2010 is ze getrouwd met Bart de Goede, de vader van haar kinderen. Ze wonen Assendelft. Maaike werkt als grafisch vormgever en Bart is docent lichamelijke opvoeding op het speciaal voortgezet onderwijs.
Het verhaal
Kit, de dochter van Maaike Vogelpoel, is anders: ze heeft het downsyndroom. Zonder enige gereserveerdheid of omwegen vertelt Maaike in Mijn Kit heeft Down met liefde en humor welke invloed dat op haar gezin heeft. Met alle moeilijke en grappige momenten in de eerste drie jaar van Kits leven. De medische problemen die Kit ondervindt zorgen voor veel ziekenhuisbezoeken. Maar Maaike, haar man en hun twee andere kinderen Bink en Dex zijn doorzetters. Samen werken ze er hard aan om thuis en buiten de deur een zo normaal mogelijk ritme aan te houden. Niet alleen de hobbelige weg naar acceptatie van Kit, maar ook de bewondering voor hun dochter én de kracht die uitgaat van de liefde in het gezin krijgen volop de ruimte in dit boek.

Mijn mening:
„Daar lig ik dan, bont en blauw, verdrietig en compleet verloren in een kamertje alleen. Ik hoor toch in een gezellige kamer te liggen met Kit naast me, met tranen in mijn ogen van ontroering. Nu heb ik tranen in mijn ogen van ontreddering. Want ik weet nu al, dat ik dit niet kan. Het idee dat Kit haar hele leven afhankelijk van ons blijft, benauwt mij. Zelfmedelijden slokt me op en ik voel mij de meest zielige persoon op de wereld. Waarom overkomt ons dit nou? Tranen lopen over mijn wangen en ik besef dat Bart en ik dit samen moeten doen, samen met Bink en Kit.” 
Stel je eens voor; je tweede kindje wordt geboren, maar in plaats van te kunnen genieten van jouw kindje, kom je in de medische mallemolen terecht en breekt er een zware, moeilijke periode aan. Het overkomt Maaike en haar gezin wanneer na de geboorte van hun dochtertje Kit blijkt dat zij het syndroom van Down heeft. Wanneer Kit drie maanden oud is moet zij een zware hartoperatie ondergaan. Maaike en haar gezin komen in een rollercoaster van gevoelens terecht. Openhartig, met liefde én humor vertelt Maaike over de eerste drie levensjaren van Kit en de impact van een kind met Downsyndroom op het gezin. Ze schrijft zonder enige gereserveerdheid over de ontreddering, onmacht, de medische mallemolen waarin ze terechtkomen met vele ziekenhuisbezoeken als gevolg, berusting en acceptatie, bewondering en het kunnen genieten van hun dochter Kit,  de moeilijke maar daarnaast ook de grappige momenten.  
Het verhaal werd door mij gelezen met een lach en een traan. Het ene moment ontroerd, diep geraakt, het andere moment met een glimlach op mijn gezicht. Wanneer het verhaal gelezen is kan ik alleen maar grote bewondering voor Maaike en haar gezin hebben. Bewonderenswaardig hoe Maaike en Bart met alle ellende welke op hun pad komt omgaan en zij ondanks deze zware en moeilijke periode hun humor hebben weten te behouden. 
„Op 13 januari 2012 wordt onze zoon Dex de Goede geboren. Precies twee jaar na de dag van Kit haar hartoperatie. Het is een gezonde jongen die binnen twee uur mee naar huis mag. Voor ons is dit een afsluiting van een onzekere en roerige tijd en ook een begin van een bizar drukke tijd, waar we met veel goede moed aan beginnen. Ik ben heel trots op Bart, een supervader, die alles zou doen voor zijn gezin. Ik ben supertrots op Bink, een geduldige grote broer en een behulpzame zoon. Ik ben trots op Dex, die met zijn temperament en humor ons constant bezig houdt. En ik ben natuurlijk trots op Kit, het dappere en sterke grietje dat ons zoveel over onszelf heeft geleerd. Die me door diepe dalen heeft laten gaan, maar er voor heeft gezorgd dat het de moeite waard was. Ik zou het zo weer doen.”

1 opmerking:

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.