Recensie: Stille getuige - Eva Burgers

Titel: Stille getuige
Auteur: Eva Burgers
Genre: Jeugd (10+)
ISBN: 9789020609516
176 pagina's | Uitgeverij Kluitman | febr. 2014

Eva Burgers:
Eva wist al jong dat ze iets met schrijven wilde doen. Ze heeft als journalist bij verschillende kranten gewerkt, maar ook als redactiemedewerker bij een uitgeverij. Toch koos ze er na de middelbare school voor om te gaan studeren aan de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam. Zij werkte jarenlang als rechercheur op de afdeling Zware Criminaliteit, totdat ze eind vorig jaar besloot zich volledig te gaan richten op het schrijverschap. Eva Burgers schreef eerder de Spotlight-trilogie. Stille getuige is haar eerste jeugdthriller.

Na een schoolfeest is Nikki getuige van de ontvoering van de populaire Diane. Als een paar dagen later blijkt dat ze vermoord is, komt Nikki in een verschrikkelijke nachtmerrie terecht. En als ze erachter komt dat het busje waar Diane in werd getrokken van Martin is, de nieuwe vlam van haar beste vriendin, weet ze niet meer wat ze moet doen. Zal ze vertellen wat ze weet? Zullen ze haar geloven? Wie kan ze nog vertrouwen? Een nachtmerrie wordt werkelijkheid..

Eva Burgers eerste jeugdthriller Stille getuige is meteen een binnenkomer. Tot aan de laatste pagina blijft het verhaal boeiend en meeslepend, met een immer aanwezige onderhuidse spanning. Het verhaal is geschreven in een prettige schrijfstijl en laat zich dan ook vlot lezen. Het verhaal wordt verteld vanuit wisselend perspectief van Nikki en Vincent.

"Ik weet je te vinden, trut!"

Vanaf de eerste pagina zit ik in het verhaal en laat deze me niet meer los. Ik kan dan ook niet anders dan het boek in één keer uitlezen. Ik leef met Nikki mee en samen met haar probeer ik achter de moordenaar van Diane te komen. Alle signalen wijzen richting Martin. Twee jaar geleden deed Nikki aangifte tegen hem, hij kwam er vanaf met een waarschuwing. Sinds die tijd bedreigt hij haar per sms, volgt haar en maakt intimiderende opmerkingen. Uit angst durft Nikki niet tegen haar ouders en de politie te vertellen wat ze voor haar ogen zag gebeuren.

"Als ik vertelde wat ik wist, zou ik opnieuw getuige in een zaak zijn. Misschien werd ik dan wel wéér niet geloofd en was de kans groot dat ik mijn vriendinnen zou verliezen."

Martin palmt Nikki's vrienden Sara en Tim in en zorgt ervoor dat ze Nikki links laten liggen. Maar is Martin wel de dader? Of heeft iemand anders deze moord op zijn geweten? Tot op het eind van het verhaal blijft het spannend en blijf je als lezer gissen naar de werkelijke dader. Het verhaal krijgt een verrassende wending, een wending welke ik niet aan zag komen.

"Ik was beland in een hel en wist niet hoe ik hier weer uit kon komen. Eén ding wist ik wel, ik moest doen wat mijn hart me ingaf en niet meer bang zijn. Niet voor Martin en zijn vrienden en zeker niet voor de waarheid."

1. Lijkt me een leuk boek! Ik ben ook benieuwd naar of er echt veel verschillen zijn te vinden tussen een thriller en een jeugdthriller, of dat het alleen maar over jonge(re) mensen gaat.