18-04-14

Recensie: Ontaard - Paula Daly

Titel: Ontaard
Auteur: Paula Daly
Genre: Literaire Thriller
ISBN: 9789032514037
320 pagina's | De Fontein Romans & Spanning | maart 2014

Paula Daly:
Paula Daly woont en werkt in Engeland. Ontaard is haar eerste boek, welke internationaal zeer goed is ontvangen.

Het verhaal:
Lisa's wereld stort in als Lucinda, de 13-jarige dochter van haar beste vriendin Kate, vermist raakt. Zij was immers vergeten dat het meisje zou komen logeren. Hoewel Kate volhoudt dat dit niet haar schuld is, weet Lisa beter. Als Lucinda maar niet gevonden wordt dreigt Lisa s familie onder de druk te bezwijken. Haar kinderen komen op school in de problemen, en ze ontdekt haar man Joe liegt over waar hij is. Om haar gezin te redden, ziet Lisa maar één uitweg: zelf Lucinda vinden. Maar die zoektocht brengt geheimen aan het licht die elk gezin zouden vernietigen. Uiteindelijk draait alles om de vraag: hoe ver ga je als moeder om je gezin te redden?

Mijn mening:
Een spannend en boeiend verhaal, welke mij meteen vanaf het begin in haar greep krijgt. Diverse malen word ik op het verkeerde been gezet, wanneer ik denk te weten wie de dader is, vinden er nieuwe wendingen in het verhaal plaats, waardoor iemand anders ook als mogelijke dader in beeld komt. Ik zit dan ook helemaal in het verhaal en ben op zoek naar de ware dader. Er bekruipt mij een onbehaaglijk gevoel, het gevoel te weten dat er veel meer aan de hand is, maar ik kan er nog niet de vinger opleggen. Mede hierdoor wil ik het boek niet meer wegleggen. Ik wil maar één ding: doorlezen en weten wie nu de werkelijke dader is. Weten hoe het de twee gezinnen zal vergaan, zal Lucinda levend worden teruggevonden?

„Hij kijkt of hij al ergens een teken van leven ziet, maar voorlopig is hij nog steeds in zijn eentje. Hij is hier alleen om te kijken. De situatie in zich op te nemen, de risico’s af te wegen. Hij weet dat het hem weleens aan de noodzakelijke gedegenheid ontbreekt en dat hij daar later misschien voor moet boeten. Dat kan hij zich nu niet veroorloven. Niet met dit.”

We lezen het verhaal vanuit het perspectief van Lisa, regelmatig onderbroken door gedachten van de dader. De karakters, emoties en gevoelens van Lisa en Kate zijn sterk uitgediept. De liefde voor hun gezin en kinderen is zo sterk dat zij het ondenkbare doen om hun gezin te redden. Maar hoe ver ga je als moeder om je gezin te redden?

Via hun 13-jarige dochter Sally zijn Lisa en haar man Joe bevriend geraakt met Kate en Guy. Hun dochter Lucinda is kind aan huis bij Lisa en zou na school met Sally meekomen en blijven logeren. Maar Sally voelde zich niet lekker en bleef thuis. Lisa vergat Kate te bellen dat de logeerpartij niet door kon gaan. Kate is echter in de veronderstelling dat Lucinda bij haar vriendin logeert. Wanneer een dag later wordt ontdekt dat er sprake is van een miscommunicatie, stort Lisa’s wereld in. Lucinda is vermist, spoorloos verdwenen. Lisa is de wanhoop nabij en stelt alles in het werk om Lucinda te vinden. Maar Lucinda blijft onvindbaar.

Rechercheur Joanne Aspinall is belast met het onderzoek naar Lucinda’s vermissing. Twee weken voordat Lucinda verdween werd de jonge Molly Rigg ontvoerd, verkracht en na enkele uren teruggevonden. Kort na Lucinda’s verdwijning valt nog een jong meisje ten prooi aan ontvoering en verkrachting. Ook zij wordt na enige uren teruggevonden. Lucinda blijft echter onvindbaar. Waar is Lucinda? Is zij slachtoffer van dezelfde dader? Maar waarom blijft zij onvindbaar en liet hij de andere twee meisjes wel gaan? Heeft de dader Lucinda vermoord?

„Wat is er dan gebeurd met meisje nummer twee? Wat is er met Lucinda Riverty gebeurd? Als meisjes één en drie terug zijn, waar is zij dan?”

Lisa is van mening dat het haar schuld is dat Lucinda weg is. Maar zij heeft geen weet van zaken die spelen in het gezin van Kate en Guy. Er blijkt sprake te zijn van een dubbelleven, leugens en wanhopige pogingen om het bestaan zoals ze het kennen vast te houden, tegen beter weten in. Ook Lisa verbergt een geheim voor haar gezin. Stukje bij beetje komen de geheimen van beide families aan het licht. Zal het leiden tot het vinden van Lucinda? 

„We hebben allemaal wel iets te verbergen. Iets wat de rest van de wereld niet hoeft te weten. Weet je nog wel? We willen allemaal dat iedereen denkt dat we een perfect gezin hebben, dat het met ons goed gaat. Nou, het ging ook goed met ons. Ik deed alles goed. En toch ging het mis. En het spijt me, Lisa, maar dat weiger ik te accepteren. Ik heb geknokt voor ons gezin. Ik heb gedaan wat ik moest doen.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten