Recensie: Ooit zal ik je weer zien - Ellen Lina

Titel: Ooit zal ik je weer zien
Auteur: Ellen Lina
ISBN:  9789086602407
334 pagina's | Uitgeverij Ellessy | november 2013

Ellen Lina:
Ellen Lina werd in 1983 geboren in Arnhem, waar ze jaren heeft gewoond en gewerkt. Sinds begin 2013 woont ze met haar gezin op Curaçao. De roman Ooit zal ik je weer zien is haar tweede boek, in 2011 verscheen haar boek Vasthouden.

Hoe moet je verder gaan met leven, wanneer je zoiets afschuwelijks hebt meegemaakt dat het schuldgevoel bijna ondraaglijk is? Wanneer je jeugdliefde daardoor zodanig is veranderd, dat een toekomst samen onmogelijk lijkt? Wanneer je eigenlijk het liefst helemaal niet meer had geleefd? De achtentwintigjarige Julia van Doorn heeft niks meer op de rit, en haar verloofde Sean al helemaal niet. Een alcoholverslaving en huiselijk geweld drijven de twee in rap tempo uit elkaar. Het tij lijkt te keren wanneer Julia de integere Ryan ontmoet, al heeft ze wel het idee dat ze hem ergens van kent. Sean zakt ondertussen steeds verder af en wanneer hij in de gaten krijgt dat Julia en Ryan contact hebben, komt uiteindelijk het onmogelijke bovendrijven. Het stelt Julia voor een keerpunt in haar leven, maar is ze er aan toe om haar verleden los te laten? Volg Julia in haar zoektocht naar nieuw geluk, zelfstandigheid en de warmte van een familie. Maakt ze de juiste keuzes, volgt ze haar hart? Eén ding is in ieder geval zeker, oude liefde roest niet. Nooit.

Het verhaal is gelezen, met een zucht zet ik in gedachten verzonken de iPad uit. Wat een verhaal, zó meeslepend en boeiend, van begin tot einde. Het verhaal raakt me, ontroert me en neemt me mee. Het is geschreven in een prettige schrijfstijl en laat zich vlot lezen. Er zit vaart in het verhaal, dit zorgt er mede voor dat mijn aandacht nergens verslapt en ik alleen maar door wil lezen. Het verhaal blijft boeiend tot en met de laatste pagina. Het e-book heb ik dan ook bijna in één ruk uitgelezen. De emoties en gevoelens van hoofdpersonage Julia zijn zo levensecht beschreven dat ik ze zelf ervaar, ik voel haar eenzaamheid, angst, woede, pijn en verdriet. Haar wanhoop, machteloosheid en haar schuldgevoel. Gedurende het lezen van het verhaal leef ik met haar mee en heb ik de hoop dat uiteindelijk alles goed zal komen met haar, en met Sean…

Het verhaal wordt afwisselend in heden en verleden verteld. Het verleden wordt weergegeven door middel van geschreven brieven van Julia’s moeder aan Julia, waarin zij een beeld schetst over haar opgroeiende dochter. Brieven welke Julia zou ontvangen op haar dertigste verjaardag. Later in het verhaal neemt Julia deze briefwisseling over en schrijft ze brieven aan haar overleden moeder over gebeurtenissen in haar huidige leven.

Een traumatische gebeurtenis een jaar geleden heeft het leven van Julia en haar jeugdliefde en verloofde Sean volledig veranderd en hun relatie op scherp gezet. Verdriet, onmacht en schuldgevoel drijven Julia en Sean langzaam uit elkaar. Sean is veranderd sinds deze gebeurtenis; hij negeert Julia, heeft een alcoholprobleem en gedraagt zich regelmatig gewelddadig tegenover Julia.

„Hoe heeft het zover kunnen komen? Ik had altijd het idee dat wij, ongeacht wat er zou gebeuren, elkaar zouden blijven steunen. Dat we bij elkaar zouden blijven, hoe dan ook. Dat we op zijn minst vrienden zouden blijven, mocht een relatie toch echt niet meer werken, maar op het moment is het niks van dat alles. Geen vriendschap, en het is ook nauwelijks nog een relatie  te noemen.”

„Waarom accepteer ik dit nog in vredesnaam? Iedere dag is er wel wat. Iedere dag laat hij me weten dat ík de schuldige ben van zijn gedrag, dat hij er niks aan kan doen. Dat ík ervoor heb gezorgd dat ons leven er nu zo uit ziet. Ik weet dat hij gelijk heeft, hij heeft absoluut honderd procent gelijk. Ik zou alleen zo graag willen dat hij een keer de omslag zou maken, dat hij inziet dat we toch samen door moeten. Dat we beter een keer goed kunnen gaan praten, of in therapie gaan, voor mijn part. Misschien duurt het nog wel jaren voor hij dat inzicht heeft, of misschien wil hij helemaal niet meer dat wij er uitkomen samen. Ik weet niet hoe lang ik dit nog volhoud, op deze manier leven met hem. Het maakt me nog veel ongelukkiger dan ik al ben en ik zou niet weten wat ik zou moeten doen om het beter te maken. Voor ons allebei.”

Lukt het Julia en Sean het tij te keren en hun relatie te redden? Overwint hun liefde alle problemen? Julia is vastbesloten, zij wil Sean niet kwijt. Hij is haar maatje, haar alles, de enige persoon die haar door en door kent en verbindt met haar verleden. Maar dan ontmoet ze Ryan en wat ze nooit had verwacht gebeurt, ze krijgt gevoelens voor hem en wordt verliefd.

„Ik weet niet hoe ik me moet opstellen ten opzichte van een andere man. Ik vind het lastig en ik voel me vervelend naar Sean toe. Dat zou natuurlijk helemaal niet hoeven, ik doe niks verkeerd, maar ik merk dat deze Ryan veel te veel met me doet. Hij maakt iets in me los. Iets geks. Ik maak me ineens druk om zaken waar ik voorheen nooit aan dacht wanneer ik sprak met een andere man dan Sean. Ik wil dat hij me interessant en leuk vindt, dat hij onder de indruk is van me. Daarnaast heb ik het gevoel dat ik hem al eens eerder heb gezien. Ik kan alleen niet plaatsen waar en wanneer.”

Het stelt Julia voor een moeilijke keuze; moet ze opnieuw voor Sean gaan en proberen hun problemen te overwinnen en hun relatie nieuw leven inblazen óf moet ze Sean eindelijk loslaten voor een toekomst samen met Ryan?

Nadat Julia haar beslissing genomen heeft en zich weer kan richten op de toekomst, dacht ik dat het verhaal ten einde zou zijn of tenminste als een nachtkaars uit zou gaan. Maar het verhaal blijkt nog een verrassend einde in zich te hebben, een einde welke leidt tot een groot vraagteken bij de lezer. Zal Julia bij haar eerdere beslissing blijven, of …

1. Mooi beschreven! Lijkt inderdad erg op mijn recensie...:-)

2. Ik vond hem ook heel mooi! Ik hoop stiekem op een vervolg.