25-04-14

Recensie: WerkLust - Esmir van Wering

Titel: WerkLust
Auteur: Esmir van Wering
Genre: Chicklit
ISBN: 9789050191005
160 pagina's | Meander | augustus 2012

Esmir van Wering:
Esmir van Wering (39) woont in het centrum van Amsterdam. Ze is auteur, columnist, blogger, journalist en optimist. Haar levensmotto: “Geniet, lach, wees nieuwsgierig en een beetje naïef. Maak fouten en doe regelmatig iets wat je eigenlijk niet durft!” 

Het verhaal:
Als Amber haar grote liefde betrapt met een ander, stort haar zorgvuldig opgebouwde wereldje keihard in. Het vrijgezellenbestaan in Amsterdam valt haar zwaar, zeker in het begin. Een onenightstand, een prille verliefdheid, pijnlijk gedumpt door een nieuwe vlam. En tot overmaat van ramp raakt ze haar baan kwijt! Gelukkig is er altijd haar humor, haar levenslust én haar zusje Valerie om zich aan vast te klampen. Haar leven komt in een stroomversnelling als ze een man ontmoet die haar met één blik inpakt én uitpakt. Hij is knap, stoer en succesvol, maar helaas ook married with children. Desondanks besluit ze haar hart te volgen en deze man te veroveren...

Mijn mening:
Een heerlijk feelgood verhaal met humor, romantiek en een zoektocht naar de ware jakob. Het verhaal is geschreven in een prettige, column-achtige schrijfstijl en laat zich vlot lezen. Het bezorgt mij enkele uren van ontspanning. Regelmatig moet ik lachen om de zotte avonturen van Amber en haar hernieuwde stappen in het single bestaan. Zal haar zoektocht eindigen met de ware jakob?

Amber komt erachter dat haar vriend Remco al maanden een affaire heeft met zijn ex. Amber voelt zich bedrogen en ingeruild, zonder pardon bij het grofvuil gezet. „de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf, oftewel mijn persoonlijke wespennest, zijn kennelijk begonnen. Aan mij zit een labeltje met de tekst: Niet goed genoeg? Geld terug! Ziet u ergens een dunner exemplaar, dan betalen wij u het verschil terug.”

Remco verbreekt hun relatie en Amber’s wereld stort in; geen relatie, geen woning, waar moet ze naartoe? Ze vindt via via een deels gemeubileerde studio in Amsterdam, maar kan hier niet langer verblijven als blijkt dat de bewoonster eerder dan gepland terugkeert naar Nederland. Ze besluit een tijdje bij haar oma te gaan wonen in Zuid. Zij heeft een groot appartement en vast nog wel een kamer voor haar vrij. Ook haar zusje Valerie heeft relatieproblemen en komt bij oma inwonen. 

Amber heeft moeite met haar vrijgezellenbestaan, ze heeft altijd haar vriendjes op nummer één geplaatst en is het niet gewend om weer alleen te zijn. Ze besluit een grote opruiming te gaan houden, een opruiming om afstand te nemen van Remco en alle spullen die aan hem herinneren. Het resultaat: een vuilniszak gevuld met het verleden. „De zak met daarin mijn verleden en het verrotte gevoel van toen ik - zo’n negen maanden geleden - zelf bij het grofvuil werd gezet. Gebroken en gekwetst. Net als een gerecycled voorwerp ben ik inmiddels weer prima geschikt voor hergebruik. En als er een beetje zorgvuldig mee wordt omgesprongen, kun je er nog jarenlang plezier van hebben!”

Amber is al een tijdje niet meer gelukkig in haar baan in het onderwijs en neemt ontslag. Op aanraden van haar zus Valerie schrijft ze zich in voor een cursus mindfullness en geluksmanagement. Tijdens deze cursus ontmoet ze de oudere Fokke. Het klikt tussen hen. Ze vertelt hem dat het haar droom is om te schrijven. Hij biedt haar een baan aan op de redactie van zijn krant. Maar het klinkt mooier dan het is, zijn bedrijf is een zinkend schip en Fokke lijkt steeds minder op de man die ze bij de cursus leerde kennen. 

"Als de dag van gisteren zie ik me staan tegenover Fokke in de cursus zelfmanagement. Met mijn eerste indruk van hem zat ik dus precies in de roos. Waarom heb ik niet naar dat onderbuikgevoel geluisterd? Achteraf realiseer ik me dat ik eigenlijk al lang wist wat ik had moeten doen: maken dat ik wegkom!"

Op een feest van kennis Guusje ontmoet Amber een man die ze ziet zitten, maar hij blijkt getrouwd te zijn en vader van twee kinderen. Ze hebben het gezellig die avond maar als het feest ten einde loopt vertrekt hij zonder haar. Waarom nodigt hij haar niet uit mee te gaan? Hoe heet hij, wat is zijn telefoonnummer? „Fietsend naar huis voel ik me geen muurbloempje, maar veel erger dan dat: een verbleekt, uit elkaar gevallen droogboeket. Met spinnenrag. Want wie heeft er nou liefdesverdriet nog voordat de relatie begonnen is…?”

Wanneer Amber een nieuwe baan krijgt, blijkt een van de directeuren, Pjotr, dé man van het feest te zijn! „Dat Pjotr weer in mijn leven is, geeft energie voor tien. Ondanks dat ik weet dat hij kinderen heeft en getrouwd is, heeft hij een overrompelde aantrekkingskracht op me. Hij lijkt volledig over mij n gevoelsleven te beschikken. Het maakt me bijna stoned.” Amber wordt verliefd op hem, maar hij is als getrouwde vader niet beschikbaar. 

Haar eerste vriendje Bas neemt contact met haar op via Facebook en wanneer ze elkaar ontmoeten, klikt het als vanouds. Hij ziet er verzorgd uit, is een gezellige prater én is single. Zal hij ervoor kunnen zorgen dat ze Pjotr kan vergeten?  Maar Pjotr zoekt ook toenadering met Amber en zegt niet meer bij zijn vrouw te wonen. „Ik baal van mezelf dat één sms genoeg is om meteen weer in de war te zijn van Pjotr, terwijl Bas zo lief en begripvol is. Het maakt niet uit dat Pjotr niet dezelfde gevoelens voor mij koestert als ik voor hem. Bij hem in de buurt zijn is al genoeg. En tegelijkertijd haat ik dit toegeeflijke gedrag van mezelf. Alles behalve in control.”  

Wat moet ze doen? Haar gevoel volgen en voor Pjotr gaan die niet single is maar op wie ze smoorverliefd is, óf kiezen voor Bas die graag met haar verder wil én single is? „Het is bizar. Met Bas heb ik een halfserieuze relatie en met Pjotr helemaal niets. En tóch voel ik me soms schuldig tegenover Pjotr, alsof ik vreemdga met Bas. Terwijl het juist Bas is die zich hierover zorgen zou moeten maken.”

"Hoofd en hart staan weer eens haaks op elkaar. Maar ondanks dat moet ik een beslissing nemen.”  Voor wie zal Amber kiezen? 

WerkLusteen heerlijk lees-lekker-weg verhaal voor enkele uren van ontspanning. Haar nieuwe boek ReisLust heb ik hier ook liggen om te lezen, ik kijk er al naar uit en ben benieuwd naar dit verhaal. Zal het WerkLust kunnen overtreffen?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.