Gastrecensie: De studie - Joelle Charbonneau

Auteur: Joelle Charbonneau
Recensie: Coenraad de Kat
ISBN: 9789045204154
380 pagina’s | Karakter Uitgevers | jan. 2014
Joelle Charbonneau:
Joelle Charbonneau begon verhalen te vertellen als operazangeres, tegenwoordig schrijft ze boeken. Ze woont in de buurt van Chicago en als ze niet schrijft, werkt ze als toneel- en stemcoach.

Malencia Vale heeft in deel 1 van De Test-trilogie de spannende en uitputtende testen van het Verenigde Gemenebest overleefd en is nu een van de twintig uitverkorenen die mogen studeren aan de universiteit. Hoewel haar klasgenoten leven in een gelukzalige roes omdat hun herinneringen aan de gruwelen van de Test zijn gewist, knaagt aan Cia een onzekerheid over de toekomst. Wat is er waar van het verhaal dat ze zichzelf hoorde vertellen op de Transit Communicator?

Achterdochtig geworden, probeert Cia meer informatie te verzamelen over de universiteit, het Test-comité en haar medeleerlingen. Ondertussen moet ze er natuurlijk ook voor zorgen dat ze niet opvalt in de groep. Wanneer ze tot de ontdekking komt dat de afluister- en spionagepraktijken niet gestopt zijn na haar toetreden tot de universiteit, en dat de selectie voor de verschillende studierichtingen veel weg heeft van de Test is ze vastberaden de waarheid te ontdekken. Zelfs als ze daarmee haar vrienden én familie mogelijk in gevaar brengt. Langzaam vervagen haar eigen grenzen op zoek naar de waarheid, want falen is geen optie...

Recensie Coenraad de Kat:
De studie is het tweede deel van de Test Trilogie. Het verhaal gaat verder waar het in deel 1, de Test, was geëindigd. Cia en de andere overgebleven kandidaten worden ingedeeld op een campus waar ze gaan beginnen aan één van de vijf studierichtingen. Dit ter voorbereiding voor het examen (deel 3). Ze moeten een ontgroening ondergaan en aan de hand van de opdrachten worden ze ingedeeld voor de studierichting die de commissie voor hun bepalen aan de hand van de behaalde resultaten. Hoofdpersoon Cia (afgevaardigde voor de kolonie de vijf meren) wordt ingedeeld voor de studierichting politicologie, dit komt doordat opvalt dat ze leiderschapskwaliteiten heeft. Op deze studierichting had ze totaal niet gehoopt. Ze krijgt ook een zeer zwaar vakkenpakket en moet gaan stage lopen bij president Collindar. Dit geeft haar ook wat meer vrijheid omdat deze stage buiten de Campus bevindt.

Ook nu weer weet Joelle met dit deel je vanaf de eerste blz weer geheel in de ban te nemen van het verhaal. De schrijfstijl is prettig, direkt en laat je het beleven door de ogen en brein van Cia. Ook in dit deel heeft Joelle weer info verwerkt die te pas komt in het laatste deel. De keuzes die Cia moet maken worden zo goed beschreven zodat het is alsof de lezer zelf voor deze keuze staat en die ook moet maken. De karakters zijn wederom weer goed uitgewerkt en je leeft mee met hun doen en laten op de campus. Door continu nieuwe ontwikkelingen en wendingen in het verhaal blijf je tot op de laatste blz getriggerd en baal je als de laatste blz gelezen is en wederom moet je geduld hebben op deel 3, welke in september zal gaan verschijnen. Ik kan niet wachten om dit deel te gaan lezen, benieuwd naar de ontknoping van het verhaal. De vraag die het bij mij oproept is wanneer gaat het verfilmd worden en kunnen we ook naar de bioscoop gaan voor dit meesterlijk geschreven verhaal.

1. Ook ik heb hier van kunnen genieten! Mooie recensie Coenraad :-)