Gastrecensie: Springvloed - Cilla & Rolf Börjlind

Titel: Springvloed
Auteur: Cilla & Rolf Börjlind
Recensie: Coenraad de Kat
ISBN: 9789400502161
368 pagina’s | A.W. Bruna Uitgevers  | mei 2013
Cilla & Rolf Börjlind:
Cilla en Rolf Börjlind zijn de meest gevierde en bekroonde scenarioschrijvers van Zweden. Hun crimeseries en -films worden gekenmerkt door sterke plots en charismatische personages die worstelen met levensechte conflicten en die gedreven worden door hun passie voor sociale rechtvaardigheid. Börjlind & Börjlind zijn verantwoordelijk voor maar liefst 44 films voor bioscoop en tv, waaronder 26 Martin Beck-films. Ook schreven ze recentelijk de scenario’s voor Arne Dahls A-group-serie. Als geen ander weten ze dus hoe ze met een spannend verhaal de lezer aan de bladzijden gekluisterd moeten houden.

1987. Op het strand van Nordkoster wordt bij vollemaan een gruwelijke moord gepleegd op een jonge vrouw. Rechercheur Tom Stilton heeft amper aanknopingspunten. Niet alleen is de identiteit van het slachtoffer onbekend, ook lijkt er geen motief te zijn en is er geen spoor van de dader. Uiteindelijk blijft de zaak onopgelost. Stilton is er zo door aangedaan dat hij volledig instort. Drieëntwintig jaar later schrikt een reeks brute moorden op daklozen de inwoners van Stockholm op. De slachtoffers worden zodanig mishandeld dat ze aan hun verwondingen overlijden. De aanvallen worden gefilmd en de beelden worden op YouTube geplaatst.

Olivia Rönning zit in haar tweede jaar van de politieopleiding, een studiekeuze die wellicht geïnspireerd is door haar vader, wijlen inspecteur Arne Rönning. Voor haar studie moet ze een onopgeloste zaak bestuderen uit de politiearchieven. Olivia kiest de strandmoord van 1987, begint te graven en zit algauw tot haar nek in de zaak. Maar om verder te komen, moet ze Tom Stilton vinden. Die lijkt echter van de aardbodem verdwenen…

Recensie Coenraad de Kat

Olivia Rönning is een 2e jaars studente op de politieacademie. In haar vakantie neemt ze een opdracht mee van een oude zaak. Een zaak waar haar vader ook aan heeft gewerkt. Haar vader is inmiddels overleden dus met hem kan ze niet er niet over praten. Ze stort zich met volle overgave op de zaak en begin te spitten maar ze moet wel eerst Tom Stilton zien te vinden die destijds ook aan deze zaak heeft gewerkt. Maar hij lijkt van de aardbodem te zijn verdwenen ...

Het verhaal heeft veel karakters en veel ervan dragen een rugzak met zich mee en hierdoor onderscheiden ze zich. Je hebt wel snel een band met ze en gedurende het verhaal leef je met ze mee en dit zette me wel regelmatig aan het denken over ze. Door de vele karakters moet je je aandacht er wel goed bijhouden anders ben je de draad snel kwijt. Ik ben meer dan tevreden over hun schrijfstijl en dit is voor mij een boek dat in de bovenste regionen van dit jaar eindigt. Wat voor mij een Scandinavische thriller moet hebben heeft het allemaal in zich, zoals snelheid, gedetailleerd, spanning, levensechte personages en leesplezier. Er wordt heel goed naar het plot toegewerkt dmv verschillende verhaallijnen en een aantal onverwachte wendingen. Dit geldt zeer zeker voor het einde, wat een ontknoping. De ontwikkelingen in het verhaal geven niets te vroeg prijs maar zorgen regelmatig voor een verrassing.

De personages en de verschillende verhaallijnen maken dit boek tot een topper van de bovenste plank. Vanaf de eerste blz heeft het je in de ban en dit hou je vast tot je de laatste blz gelezen hebt en dan baal je dat het boek uit is. Hopelijk ga dit ook verfilmd worden.

1. Mooie recensie Coenraad. Een probleem: mijn verlanglijst is weer langer geworden na het lezen van deze woorden.