23-06-14

Recensie: Geek Girl blundert door - Holly Smale

Titel: Geek Girl blundert door #2
Auteur: Holly Smale
Genre: Young Adult
ISBN: 9789025756918
280 pagina's | Gottmer Uitgevers Groep | april 2014
Holly Smale:
Onhandig, een beetje stuntelig en enigszins verlegen bracht ze het grootste deel van haar tienerjaren door. Op de middelbare school zat ze meestal verstopt in de toiletten bij de gymkleedkamers. Toen ze vijftien was, werd ze geheel onverwacht op straat opgemerkt door een modellenbureau uit Londen. De twee daarop volgende jaren bracht ze struikelend door op catwalks, waarbij ze altijd vuurrood werd en er van alles brak of scheurde (maar ze had geen geld om die kapotte dingen te vervangen). Tegen de tijd dat Holly aan de Universiteit van Bristol haar bachelor in Engelse literatuur en haar master in Shakespeare had behaald, stopte ze met het modellenvak en zette ze haar eerste stappen op weg naar het schrijverschap. 

Het verhaal:
Harriet Manners weet best veel. Zo weet ze dat een gemiddeld mens 100 kilo per jaar eet, al doet haar zwangere stiefmoeder hard haar best hier overheen te gaan. Maar wat Harriet níét weet is wat haar rol binnen het gezin wordt als de baby er straks is. Een modellenklus in Japan is dé kans om er tussenuit te glippen. Zal Geek Girl haar draai vinden aan de andere kant van de wereld?

Mijn mening:
„Mijn naam is Harriet Manners en ik ben model. En laat ik maar helemaal eerlijk tegen jullie zijn: ik ben veranderd. De geek bestaat niet meer, in haar plaats is een meisje met glamour gekomen. Populair. Cool. Een gloednieuwe Harriet Manners. Oké, misschien ben ik niet helemaal eerlijk geweest. Of eigenlijk helemaal niet. Ik ben niet veranderd. Ik ben zelfs een nog grotere geek dan ik al was. Ik ben ook niet gracieus, elegant of stijlvol geworden, maar daar was je zelf vast al achter gekomen.”

Het tweede boek in de Geek Girl reeks is opnieuw een heerlijk hilarisch, lees-lekker-weg boek. Maakten we in deel 1 reeds kennis met Harriet die een fascinatie voor feitjes heeft, blundert door haar onhandigheid en bezig is om de modewereld te veroveren, in het tweede deel wordt deze kennismaking voortgezet. Dit boek las ik op het juiste moment, ik kon wel wat vrolijkheid in mijn leven gebruiken. En vrolijk is het boek zeker. Ik heb gelachen, geschaterd en leefde mee met Harriet. Het boek nam me al snel mee naar haar wereld en liet me voor even de echte wereld vergeten. 

„Mijn stalker, Toby, hangt nog steeds op me heen als een soort maan met een snotneus en mijn aartsvijandin, Alexa, haat me om onbegrijpelijke redenen nog steeds. Mijn agent, Wilbur, verzint nog steeds woorden als hij daar zin in heeft en mijn modeontwerpster, Yuka Ito, is nog steeds verschrikkelijk eng.”

Harriet gaat de beste zomer ooit beleven samen met BFF Nat. Dat is tenminste Harriets plan. Maar Nat wordt op vakantie naar Frankrijk gestuurd en Harriet blijft alleen achter. Ze is van plan om de rest van de zomer in bed door te brengen. Dan krijgt ze echter bericht dat ze naar Tokio mag voor een secret campagne van Yuka, die bezig is met het oprichten van haar eigen label. In eerste instantie ziet het er naar uit dat ze van haar ouders niet mag gaan, en ze de zomer samen met haar stalker Toby door moet brengen, maar gelukkig hebben haar ouders geregeld dat oma Bunty met haar mee zal reizen naar Japan. 
Maar Harriet heeft problemen. Zo heeft Nick hun relatie verbroken en mist ze hem, hebben haar ouders het alleen nog maar over de op komst zijnde baby en heeft Harriet het gevoel dat ze haar plekje thuis steeds meer aan het verliezen is. Ook heeft ze een gesprek tussen haar ouders opgevangen waardoor ze het gevoel krijgt dat ze haar naar Japan sturen, niet omdat Harriet dit wil, maar omdat zij dat willen. 
„Maar ergens ben ik ook bang. Als we één ding kunnen leren uit de literatuur en de geschiedenis, dan is het dat je toch moet oppassen. Vooral als je maar een halfzus bent, zoals ik. Want als puntje bij paaltje komt, wordt er toch meestal iemand uit het nest gegooid. De afgelopen maanden heeft de baby langzamerhand alles overgenomen. Ik ben minder belangrijk voor mijn ouders dan iemand die nog niet eens is geboren. Het enige wat ik kan doen is in mijn kamer naar mijn overvolle boekenplanken kijken en me afvragen wat ik nu moet doen.”
Eenmaal in Tokio aangekomen, beleeft Harriet de nodige (hilarische) avonturen, zo wordt ze op haar eerste dag in Tokio alleen gelaten door haar oma en moet ze zich in haar eentje zien te redden in deze wereldstad. Harriet sluit vriendschap met Poppy en Rin, de andere modellen in het appartement, maar zijn zij te vertrouwen?
„Weet je, dit is precies wat ik nodig had. Avontuur. Spannende dingen. Nieuwe vriendinnen, voor het eerst sinds mijn vijfde. Een kans om opnieuw te beginnen, zonder mijn ouders, zonder Nat en zonder Toby. Een kans om mezelf te zijn, met een volkomen schone lei. Dit wordt de leukste zomer aller tijden.”
Nick staat voor de deur van het appartement in Japan, maar komt hij wel voor Harriet? Fotoshoots verlopen niet geheel volgens plan, maar of dit alleen aan de klunzigheid van Harriet ligt? Harriet doet een schokkende ontdekking, het zet haar vriendschap met Poppy en Rin onder druk. Tot overmaat van ramp wordt Harriet door Yuka ontslagen. 
„Ik wil naar huis.Ik heb nog nooit iets zo graag gewild als nu naar huis gaan. Ik wil gewoon weer dat alles wordt zoals het was.” 
Harriet blijkt Nick verkeerd begrepen te hebben, hij wilde hun relatie niet verbreken. Hij vindt haar nog steeds leuk. „Nick heeft me gevonden, zeven maanden geleden. Voor mij is hij weggegaan en voor mij is hij ook weer teruggekomen. Hij heeft me aan het lachen gemaakt toen ik dat nodig had, hij heeft me geplaagd toen dat hielp, hij heeft me gered toen ik mezelf niet kon redden. Voor mij heeft hij geprobeerd om het simpel te houden. Dank je, zeg ik in zijn oor. Dank je wel dat je me leuk vindt. En ik zoen hem zo hard als ik kan.”
Ook tussen haar en haar ouders blijkt er sprake te zijn van een misverstand en komt alles goed. Harriet kan eindelijk blij zijn met haar zusje en zal haar plekje thuis niet verliezen. 

„…en plotseling besef ik dat het niet uitmaakt hoe ver weg ik ben, of hoe erg ik verdwaal, of hoe eenzaam ik me voel. En dat blijft zo. Zo weet ik dat ik thuis ben.”
Geek Girl blundert door: een heerlijk hilarisch lees-lekker-weg boek waarvan ik heb genoten. Ik heb geschaterd om de avonturen en het gestuntel van Harriet en kan niet wachten om meer over haar te lezen. Zal het tussen Yuka en Harriet goed komen, zal Harriet weer voor haar gaan werken? Wellicht komen we dit te weten in deel 3. Helaas zullen we nog even geduld moeten hebben, deel 3, Perfect plaatje zal in oktober verschijnen. Ik kijk er reeds naar uit!

1 opmerking:

  1. Ik ben gek op Harriet Manners! Kan niet wachten tot haar volgende avontuur. :)

    BeantwoordenVerwijderen