Gastrecensie: Schim en Schaduw - Leigh Bardugo

Titel: Schim en Schaduw
Auteur: Leigh Bardugo
Recensie door: Gerrianne, Clasien
ISBN: 9789020679748
336 pagina's | Blossom Books | juni 2014

Leigh Bardugo:
New York Times bestsellerauteur Leigh Bardugo is geboren in Jeruzalem en opgegroeid in Los Angeles. Ze heeft aan Yale gestudeerd en woont nu in Hollywood waar ze naast auteur ook make-up artieste is van diverse Hollywoodproducties. Daarnaast zingt ze in een bandje, genaamd Captain Automatic.

Alina en Mal groeien als wezen op in het landhuis van hertog Keramsov. Het landhuis staat in Ravka. Een land dat al meer dan 100 jaar in oorlog is en in tweeën gedeeld door een geheimzinnige Schaduw-vlakte, waar monsters leven die de mensen opeten die de vlakte proberen over te steken.. Het land wordt geregeerd door een koning, maar de eigenlijke baas is de Duisterling met zijn Grisha; meesters van de Elementaire Natuurwetenschap. Doordat het oorlog is komen ook Alina en Mal in het leger terecht. Alina als kaarttekenaar en Mal als spoorzoeker. En hier begint het eigenlijke verhaal. Alina en Mal worden met hun regiment aangevallen. Op het moment dat Mal gewond raakt gebeurt er iets wonderbaarlijks. Er verschijnt een fel licht dat de aanvaller wegjaagt en hen het leven redt. Als Alina bijkomt wordt ze door soldaten van de Duisterling meegevoerd naar het hof, waar ze de geheimen van de Grisha leert kennen.  Langzaam verdwijnt de grijze muis die Alina was naar de achtergrond en leert ze haar kracht kennen. Een kracht waarmee ze kan maken en breken.

Gerrianne:
Via een omweg heb ik de kans gekregen om dit eerste deel van de fantasytrilogie De Grischa te lezen. Daar ben ik echt heel blij mee :-). En echt, als je erin begint, zorg dan dat je tijd hebt, want eenmaal begonnen, kan je niet meer stoppen. Wat een goed verhaal!

Op het voor- en nawoord na wordt het verhaal vanuit Alina Starkov verteld. Als lezer voel je haar door het verhaal heen sterker worden en meer voor zichzelf opkomen. De andere personages in het boek leer je ook alleen vanuit Alina kennen. Dat vond ik zeker geen nadeel. Het houdt goed de spanning in het verhaal. Het boek heeft 336 bladzijden en leest erg gemakkelijk weg. Ik heb hem in een dag uitgelezen en weet zeker dat ik niet de enige zal zijn die zo snel mogelijk wil weten hoe het af zal lopen. Na dit ene boek is het verhaal zeker nog niet ten einde. Er is ook al een tweede en derde deel. Alleen nog niet in het Nederlands. Deel 2, Dreiging en Duisternis verschijnt dit najaar. Ik denk niet dat ik daar op kan wachten met lezen!

Wauw wat een geweldig fantasierijk magisch verhaal. Je wordt er vanaf de eerste bladzijde ingetrokken en komt er niet meer uit. Ik moest doorlezen. Gelukkig is dit deel één van een trilogie. Ik was verslaafd aan de Grisha wereld. Alinea en Mal, de hoofdrolspelers nemen je mee op hun avontuur. Dit is waarom ik fantasie zo goed vind.