18-08-14

(Gast)Recensie: Geraakt - Margje Woodrow

Titel: Geraakt
Auteur: Margje Woodrow
Recensie: Clasien, Thea
Genre: Young Adult
ISBN: 9789025757892
208 pagina's | Gottmer Uitgevers Groep | juli 2014
Margje Woodrow:
Geraakt is het tweede jeugdboek van Margje Woodrow. Eerder verscheen van haar Examendeal, dat al na een maand moest worden herdrukt. Margje Woodrow woont met haar gezin in Udenhout.

Het verhaal:
Als Jessie 's nachts na een feest naar huis fietst, wordt ze aangereden door een trein. Iedereen gelooft als snel dat ze zelf voor de trein is gesprongen. Iedereen, behalve haar beste vriendin Sam. Die voelt meteen aan dat het verhaal niet klopt. Wanneer blijkt dat niemand haar gelooft, ook de politie niet, moet ze zelf op onderzoek uit.

Recensie:

Clasien:
Alweer een goede YA dit keer geschreven door Margje Woodrow. Wanneer Jessie en Sam een gezellige avond hebben vertrekt Jessie eerder dan Sam. Een korte tijd later horen ze een enorme klap, politie-, en ambulancesirenes. Jessie is verongelukt op het spoor en iedereen denkt aan een zelfmoordpoging. Sam is de enige die twijfels heeft en op onderzoek uitgaat. Ze komt uiteindelijk achter de waarheid, maar moet haar mondje dichthouden. Veel mensen uit haar directe omgeving zijn erbij betrokken. Dit boek gaat over list en bedrog.


Thea:
Een spannend en indrukwekkend verhaal waarin hoofdpersonage Sam op zoek gaat naar de waarheid rondom het ongeluk waarbij haar beste vriendin Jessie is betrokken. Hoewel het zich laat aanzien dat Jessie een zelfmoordpoging ondernam, kan en wil Sam dit niet geloven. Haar vriendin Jessie wilde niet dood! Sam besluit op onderzoek uit te gaan en komt de waarheid te weten, maar of dit is wat ze wil horen?

"Had ik maar nooit gezocht naar de waarheid. Had ik het maar nooit geweten..."

Het verhaal is in een prettige schrijfstijl geschreven en laat zich dan ook vlot lezen. De personages zijn goed uitgewerkt en komen voor de ogen van de lezer tot leven. Je voelt de onderhuidse spanning en kunt niet anders dan meeleven met hoofdpersonage Sam. Sam's gevoelens van verwarring, woede, frustratie, eenzaamheid en onmacht zijn voor even de gevoelens van de lezer. Als lezer zijnde vraag je jezelf steeds af wat er met Jessie gebeurd is, was het een ongeluk, een zelfmoordpoging? Dit alles maakt dat je niet anders kunt dan doorlezen.

„Hebben jullie ’t niet .. eh .. hebben jullie .. die klap niet gehoord? stamelde Julius. Buiten.”

Het feest bij Naomi wordt bruut verstoord door Sam’s broer Julius en zijn vriend Diederik die in paniek binnen komen stormen. Er is een ongeluk gebeurd bij het spoor, er is iemand aangereden. Sam zoekt Jessie, waar is zij? Dan blijkt dat Jessie al naar huis is gegaan. Het zal toch niet? Niet Jessie! 

„Een paar tellen stond ik als versteend. Toen zette ik het op een rennen. Nee, nee, nee, schreeuwde het door mijn hoofd. Hat zal toch niet! Ik wilde Jessie roepen, maar er kwam geen geluid uit mijn mond. Ergens diep vanbinnen wist ik, voelde ik dat het goed mis was.”

Jessie is geraakt door een naderende trein. Iedereen uit Jessie’s omgeving gaat ervan uit dat het een zelfmoordpoging was, het zou haar allemaal teveel zijn geworden. Sam kan en wil dit niet geloven. Haar vriendin was vrolijk, zij wilde niet dood. Jessie zou zoiets toch nooit doen? 

„Langzamerhand kwamen er steeds meer beelden op mijn netvlies. De stilstaande trein, de roze fiets, het moment dat ik haar tas zag. O, mijn god. Jessie is dood. Mijn beste vriendin dood?”

Jessie overleeft de aanrijding en wordt ernstig gewond naar het ziekenhuis vervoerd. Sam’s leven is veranderd in een compleet drama. „Ik zag, wist, voelde dat vanaf nu niks meer hetzelfde zou zijn.” Sam wil weten wat er gebeurd is met Jessie. Was het haar vriendin echt allemaal teveel geworden? Sam heeft het gevoel dat er iets niet klopt en wil er alles aan doen om de waarheid boven tafel te krijgen. 

„Had ik oogkleppen op gehad al die jaren? Was Jessie echt zo ongelukkig geweest en had ik daar nooit oog voor gehad? Wild schudde ik mijn hoofd. Rot op met dat gepieker! Weg ermee! Ze hadden het allemaal mis, compleet mis. En dat ga ik bewijzen ook! Ik moest erachter zien te komen wat vannacht precies gebeurd was. Maar waar moest ik beginnen? Hoe moest ik het aanpakken? Ik had geen flauw idee.”

Maar alles wijst in de richting van een zelfmoordpoging van haar vriendin. Zo ontvangt Sam een afscheidsbriefje van Jessie waarin ze schrijft dat ze dit niet meer wil en vertelt Jessie haar dat Sam het bij het verkeerde eind heeft, ze wilde dood. Sam heeft echter het gevoel dat er iets niet klopt aan Jessie’s verhaal. 

„Toch twijfelde ik nog steeds geen seconde over Jessie’s bedoelingen: ze was niet van plan geweest onder die trein te springen. Punt. Al beweerde heel de wereld dat het wel zo was, mijn gevoel gilde, schreeuwde, krijste: Niet! Nee! Nooit!”

Sam gaat door met haar zoektocht en komt uiteindelijk achter de waarheid. Maar deze waarheid blijkt nog vreselijker te zijn dan ze voor mogelijk hield. 

„En ineens wist ik het. Ik wist en voelde dat ik moest proberen om ook in deze versie mee te gaan. Voor Jessie. En voor al die mensen van wie zij en ik hielden. Het kon niet anders.”



1 opmerking: