Recensie: Sara & Fayzan: Een liefde vol illusie - Sehrish Hussain

Titel: Sara & Fayzan: Een liefde vol illusie
Auteur: Sehrish Hussain
ISBN: 9789048407989
70 pagina's | Free Musketeers | oktober 2009
Sehrish Hussain:
Sehrish Hussain werd op 2-2-1989 geboren. Van jongs af aan riep ze dat ze schrijfster of advocaat wilde worden. Schrijven, tekenen en lezen dit waren haar dagelijkse bezigheden. Momenteel studeert ze rechten aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze heeft een aantal bijbanen naast haar studie. Ze is redacteur bij een online magazine Virtual Beauty. Ze is ook redactiekracht bij het intranet van de Hogeschool van Amsterdam. Ook schrijft ze recensies voor not just any books. Tevens werkt ze als vertaalster bij Islamcity.  Ze is ook werkzaam als scriptschrijfster voor een tv-serie genaamd Girlz & Boyz.

Sara Butt is net twintig wanneer haar doodgewone leven in een hel verandert. Ze verbeeldt zich dingen die er niet zijn en denkt dat ze een relatie heeft met Fayzan, de broer van haar vriendin Zohra. Dave, met wie ze veel optrekt, is diep gekwetst, omdat hij gevoelens voor haar heeft. Dan krijgt Sara's moeder kanker. Tot overmaat van ramp worden Sara en Dave samen gezien en worden haar broers hierover ingelicht, die vinden dat hun eer geschonden is. Sara's rijke fantasie kost een onschuldige zijn leven. Ze lijdt aan een ziekte genaamd schizofrenie.

In dit meeslepende verhaal is niets wat het lijkt. Dacht ik in het begin een feelgood liefdesverhaal over Sara en Fayzan te lezen, gedurende het verhaal vraag ik mezelf regelmatig af waar dit naar toe gaat. Het verhaal doet een beetje vreemd aan en is zeker merkwaardig te noemen. Maar uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes in elkaar en blijkt het verhaal heel anders te zijn dan het zich in het begin laat aanzien.

Sara, van Pakistaanse afkomst, wordt door haar broers en moeder gewaarschuwd voor mannen. Haar broers willen niet dat Sara een vriend heeft. In haar cultuur is het gebruikelijk dat de vader een jongen voor haar zal uitkiezen waarmee ze moet trouwen. Sara gaat naar een nieuwe school en wordt vrienden met  Zohra, Jaan en Dave. Dave is verliefd op Sara maar dit is niet wederzijds. Sara is verliefd op Zohra’s broer Fayzan en zegt in het geheim een relatie met hem te hebben. Maar spreekt Sara wel de waarheid?

„Waarom zou ik iets verbergen voor je. Zij is je vriendin, vroeg of laat zou je er toch achter komen dus verbergen en liegen heeft geen zin. Je weet toch dat ik Shehnaaz leuk vind. Zohra denkt na. Hij heeft gelijk maar er klopt iets niet. Waarom verzint Sara dan deze verhaaltjes. Ik weet het niet maar er is hier meer aan de hand dan alleen dat.”

Fayzan ontkent dat hij een relatie met Sara heeft, hij is verliefd op Shehnaaz. Wanneer Zohra Sara confronteert met haar leugens, blijft zij volhouden dat ze een relatie met Fayzan heeft. Elke dag gaat ze naar het park in de hoop Fayzan te ontmoeten. Maar Fayzan komt niet opdagen en reageert niet op haar sms-jes.

"Sara belt Fayzan vaak, maar hij neemt niet op, hij belt niet terug. Hij komt ook niet meer op msn. Hij reageert niet op haar sms-jes. Ze gaat vaak naar het Groene Park. Daar wacht Sara elke dag uren lang op Fayzan. Uit wanhoop begint ze te huilen. Sara realiseert zich dat Fayzan geen contact meer met haar wil. Sara is nog steeds verliefd op hem. Haar gevoel wil maar niet geloven dat het uit is."

Sara’s broers krijgen te horen dat Sara in het park is gezien met een jongen en gaan op onderzoek uit. Wanneer ze een foto en persoonsgegevens van Fayzan in Sara's agenda vinden, denken ze dat hij haar vriend is en de jongen waarmee ze in het park is gezien. Ze besluiten Sara te volgen. Het verhaal krijgt een dramatische wending waarbij een onschuldig slachtoffer valt. Langzaam vallen alle puzzelstukjes in elkaar en blijkt dat niets is wat het lijkt.

„Sara is niet gelukkig. Ze staart iedere dag uit het raam. Ze wacht op één iemand.”

Het verhaal is waargebeurd. De auteur heeft alleen de namen van de hoofdpersonen veranderd. Zij wil met dit verhaal duidelijk maken dat niet alles is zoals het lijkt. Veel jonge meiden leven in een fantasiewereld. Zo vergeten zij de realiteit.

„Ik wil met mijn verhaal laten zien wat er kan gebeuren als je te veel fantaseert in plaats van je doelen nastreeft. Soms kan het zo zijn dat een klein foutje van jou een onschuldige zijn leven kan kosten.”

1. Ik houd daar wel van, als een boek een totaal andere kant op gaat dan dat je had verwacht. Al stoor ik me soms wel als er geen vaste lijn in het verhaal lijkt te zitten tot verder in het boek. Ik vind je recensie erg handig, want alleen vanwege de samenvatting zou ik het boek waarschijnlijk zo passeren, maar nu ben ik best wel nieuwsgierig geworden.