Gastrecensie: Erfgoed - Geertrude Verweij

Titel: Erfgoed
Auteur: Geertrude Verweij
Recensie: Ria
ISBN: 9789086602377
208 pagina's | Uitgeverij Ellessy | november 2013
Geertrude Verweij:
werd geboren in het Huizen, waar ze ook haar jeugd doorbracht. Als kind schreef ze al verhaaltjes, meestal gebaseerd op een boek waar ze erg van genoten had. Opstellen schrijven vond ze alleen leuk als de opdracht genoeg ruimte liet om haar fantasie de vrije loop te laten. In haar puberteit schreef ze schriften vol verhalen waarin ze zelf de heldin was en gedichten waarin ze haar gevoelens onder woorden probeerde te brengen. Behalve een enkele inzending voor een plaatselijke dichtwedstrijd, waarbij ze de derde prijs won, kwam het echter niet in haar op dat schrijven meer kon zijn dan een liefhebberij. In 2004 nam haar schrijfcarrière een nieuwe wending toen Geertrude begon als freelance verslaggeefster voor een regionaal huis-aan-huisblad. In 2005 plaatste het blad een fictief kerstverhaal van haar hand. Dat gaf de aanzet tot het schrijven van haar debuutroman Huis vol Verleden dat in 2009 bij uitgeverij Ellessy verscheen.

Donna Moree is een bekende fotografe. Ze wordt uitgenodigd een fotoboek te maken over Landgoed Santhove en daarna de bruiloft van de barones vast te leggen. Tot haar grote schrik blijkt de broer van de bruid, baron Floris van Santhove, de man te zijn die ze negen jaar eerder in Rome achtergelaten heeft. Donna ontdekt al snel dat ze nog steeds van hem houdt, maar ze heeft veel moeite met zijn achtergrond. Terwijl ze door het huis en over het landgoed zwerft om foto's te maken, merkt ze dat er vreemde dingen spelen op het landgoed. Voor ze erachter kan komen wat er precies aan de hand is, wordt de butler vermoord.

Recensie door Ria:
Deze feelgood roman is niet alleen spannend, maar ook heerlijk aangenaam om te lezen. Een lekker boek wat een beetje leest zoals een Maeve Binchy roman. Alleen speelt het zich hier gewoon in Nederland af, het geeft een iets te sprookjesachtige zoete omgeving weer. Maar voor als je een keertje iets ontspannend wilt lezen een prima boek. Voor mij iets te zoetig en voorspelbaar.

Hoewel het einde toch weer verassend was, de karakters vond ik een beetje oppervlakkig, ook weer een beetje gezapig, er waren niet veel verrassingen. Het boek kabbelt een beetje voort, je verwacht toch de spanning van een thriller. Maar het heet natuurlijk ook een spannende feelgood roman dus moet je eigenlijk ook niet een thriller verwachten.

Hoofdpersoon fotografe Donna Moree wordt uitgenodigd om een fotoboek te maken van landgoed Santhove en de bruiloft van de barones vast te leggen. Tot grote schrik blijkt de broer van de bruid een geliefde van Donna te zijn geweest, die zij negen jaar geleden in Rome achtergelaten heeft. Ondertussen merkt ze dat er vreemde dingen spelen op het landgoed, en dan wordt de butler vermoord.

Al met al een lekker leesboek, wat op het laatst toch nog verassingen voor mij in petto had. De roman leest gewoon heerlijk ontspannend weg, lekker bij openhaard met een pot thee en chocolaatjes. Of gewoon bij de verwarming met een plaid op de bank. Ik geef toch nog 3 sterren. Voor het feelgood gevoel.