Gastrecensie: Het mysterie van de poldergruwel - Mark van Dijk

Titel: Het mysterie van de poldergruwel
Auteur: Mark van Dijk
ISBN: 9789460860652
120 pagina's | Books of Fantasy | oktober 2014
Mark van Dijk:
In 2010 debuteerde Mark van Dijk met de Young Adult thriller Kwade geestIn oktober 2012 kwam zijn tweede boek uit, de thriller BloeddorstAl bijna 15 jaar verzamelt hij gesigneerde eerste drukken van populaire schrijvers van over de hele wereld. Ook verzamelt hij klassieke eerste drukken van zijn persoonlijke favorieten; Charles Dickens (Christmas Carol), R. L. Stevenson (Schateiland), Alexandre Dumas (De Graaf van Monte Cristo) en A. A Milne (Winnie de Poeh). In zijn vrije tijd leest hij het liefst boeken van Dean Koontz en Arthur Japin.

.Het verhaal:
Als Kim, Inge en de tweeling Zoë en Esmee bij Kim op de boerderij blijven slapen, zien ze 's nachts een mysterieus lichtje op de wind drijven. Het lichtje brengt de meiden in Poleeria; een wereld waarin alle beesten pratende boerderijdieren zijn en vrolijke kleuren dragen. Al snel blijkt dat het helemaal niet zo'n vrolijke boel is in Poleeria. De Poldergruwel, een afschuwelijk monster, is het land binnengedrongen. Hij heeft de Boer en de Boerin van Poleeria in de kerkers van hun kasteel opgesloten. Bovendien beschermt hij zichzelf met een griezelig leger dat uit geesten bestaat. Het lot van Poleeria ligt in handen van de meiden en ze besluiten de dierente helpen. Met een kleine groep gaan ze op zoek naar de Poldergruwel en zijn leger. Maar om die te verslaan, moeten ze eerst de Boer en de Boerin zien te bevrijden. Daarvoor moeten ze in de ondergrondse gangen van het kasteel allerlei boobytraps te slim af zijn en uit een labyrint zien te raken door slimme oplossingen te verzinnen.Zal het ze lukken om uiteindelijk de Poldergruwel en zijn leger te verslaan?

Recensie door Coenraad:
Het verhaal van Het mysterie van de poldergruwel is een een spannend verhaal dat zich afspeelt in fantasiewereld Poleeria, waar de vier vriendinnen terechtkomen. Inge , Zoë en haar tweelingzus Esmee  blijven slapen bij Kim op de boerderij. Ze besluiten een tent op te zetten in de tuin maar dit lukt niet zoals ze gepland hebben. Kim gaat haar broer Erik halen en die komt helpen de tent op te zetten als hij daarna een spannend verhaal mag vertellen. In 1622 tijdens een zware storm ter hoogte van Katwijk blijkt er een schip te vergaan. De Katwijkers gaan er op af maar als ze dichtbij komen blijkt er de pest op het schip te heersen en keren ze direct om. Wat blijkt, de boerderij staat op de plek van waar de drenkelingen besmet met de pest begraven liggen. ‘S nachts als ze een geluid bij de tent horen en er een dichte mist hangt zien ze een lichtje branden en dit lichtje brengt ze naar Poleeria en dan begint het spannende avontuur ....

De spanning wordt goed opgebouwd en je heb het gevoel dat je met de vier vriendinnen mee op pad bent om dit mysterie op te lossen. Tijdens de spannende zoektocht heeft Mark ook een dosis humor verwerkt die het verhaal even weer wat luchtiger maakt. De tekeningen die gebruikt zijn in het verhaal zijn erg kleurrijk en geven het verhaal extra pit doordat het een stuk levendiger wordt en je hierdoor het gevoel hebt dat je met de vier vriendinnen op reis bent in Poleeria. Dit boek leent zich ook prima om voorgelezen te worden aan de iets jongere kinderen. Mark heeft met dit jeugdboek een prachtig fantasieverhaal neergezet .