Gastrecensie: In schemerland - Astrid Lindgren

Titel: In schemerland
Auteur: Astrid Lindgren
ISBN: 9789089671424
40 pagina's | Hoogland & Van Klaveren | oktober 2013
Astrid Lindgren:
Astrid Lindgren kreeg haar eerste manuscript van de verhalen over Pippi Langkous van de uitgever terug. Het was niet goed genoeg! In 1944 won ze met een ander verhaal de tweede prijs in een verhalenwedstrijd. Het jaar daarop was er weer een wedstrijd, nu voor kinderboeken. Ze won de eerste prijs met.... Pippi Langkous. En zo kwam van het een het ander. Astrid Lindgren is wereldberoemd geworden met haar verhalen over de kinderen van Bolderburen, Madieke, Michiel van de Hazelhoeve en nog veel meer helden. Bijna alle boeken zijn verfilmd en nog vaak op televisie te zien. De verhalen spelen bijna allemaal in Småland, de streek waar de schrijfster vandaan kwam. Ze woonde met haar ouders, broer en zusjes op een boerderij, net als de kinderen uit Bolderburen. Astrid Lindgren kreeg voor haar boeken veel belangrijke prijzen, ook in Nederland. In 1992 besloot ze met schrijven te stoppen. Astrid Lindgren overleed op 28 januari 2002. Ze was 94 jaar.

Thomas ligt al tijden in bed, hij heeft iets aan zijn been waardoor hij waarschijnlijk nooit meer zal kunnen lopen. Maar iedere avond als het begint te schemeren tikt een klein meneertje tegen het raam, meneer Rozenstaf. Hij neemt Thomas dwars door het raam mee naar Schemerland.

Thomas is een ziekelijke jongen die een zeer been heeft en al een heel jaar in bed ligt. s Avonds als zijn moeder de lamp aan wil doen, zegt Thomas altijd dat hij nog even wil schemeren. Tijdens dit schemeruurtje komt iedere avond Meneer Rozenstaf die tot het Schemervolk behoort. Hij woont in Schemerland. Daar hoef je niet te lopen, maar kan je vliegen. De leus in Schemerland is: "Dat doet er niet toe in Schemerland". Thomas beleeft zo menig avontuur, hij bestuurt een tram, ziet elanden lopen en ontmoet de Onderaardsen. Prachtige illustraties maken dit tot een mooi verhaal om te lezen.