Recensie: Hotel -1 - Stephan van Deelen

Titel: Hotel -1
Auteur: Stephan van Deelen
ISBN: 978-90-822646-0-9
572 pagina's | Uitgeverij Deelenboek | oktober 2014

Stephan van Deelen:
Stephan van Deelen is geboren in Veghel waar hij zijn jeugd en middelbare schooltijd heeft doorgebracht. Na een studie journalistiek in Zwolle is hij in deze stad blijven wonen en werken. Behalve reisverhalen, korte verhalen, een toneelstuk en columns heeft hij zich toegelegd op het schrijven van romans. Op dit moment is hij bezig aan een nieuwe roman die naar verwachting eind 2015 zal verschijnen.
Als Chris Holm, micro-biochemicus, per trein laat arriveert in een verregende stad is zijn gereserveerde hotel gesloten. Gelukkig wijst iemand hem op een ander hotel vlakbij, en om middernacht wordt hij daar koud en nat binnengelaten. De volgende ochtend na het ontbijt blijkt uitchecken minder eenvoudig dan het zou moeten zijn. Niets in "Hotel -1" is wat het lijkt. Zijn verblijf gaat langer duren dan hij van tevoren had gedacht, en langzaam maar zeker wordt duidelijk welke prijs hij moet betalen om het hotel te mogen verlaten. Is Chris beland in een droom of is het een onwerkelijke werkelijkheid?
Stephan van Deelen schreef met zijn debuutroman Hotel - 1 een verhaal dat anders is, hier zijn er geen twaalf van in een dozijn. Ik weet niet of het genre roman op zijn plaats is, de schrijver vertelt met zoveel fantasie, verweven door de werkelijkheid, dat dit boek ook makkelijk onder het genre Fantasie zou kunnen vallen.

Stephan van Deelen geboren in Veghel, schreef al meerdere reisverhalen, korte verhalen en zelfs een toneelstuk. Dit is zijn eerste echte "dikke" boek. Uit betrouwbare bron weet ik dat hij nu aan zijn tweede boek bezig is.

Hotel -1 gaat over Chris Holm, die voor een gesloten deur van zijn gereserveerde hotel komt te staan. Op aanraden van een voorbijganger komt hij terecht bij Hotel -1. Gelijk al krijg je het gevoel dat er hier iets niet klopt. Tijdens het ontbijt leert hij mensen kennen die hem doen denken aan reeds overleden belangrijke personages zoals: de Kennedy’s, Ma, Julius 2 en Hitler deze verblijven al geruime tijd in het hotel. Het blijkt een ver gissing te zijn dat Chris in dit hotel is binnengelaten, hij werd aangezien voor de boodschapper. Dit heeft grote gevolgen, omdat hij nu niet meer weg kan. Dit is voortaan zijn thuis. Chris mag dit mysterieuze hotel pas verlaten als hij aan een onmogelijke opdracht kan voldoen. Zoals één van de gasten tegen Chris zegt: "Ik weet niet of je ooit vrij komt, maar als je accepteert wie je bent en waarom je hier bent wordt de pijn minder".

Stephan beschrijft de situaties, dialogen en personages tot in de kleine details. Soms had ik hier moeite mee. Dit boek is te bestellen via Uitgeverij Deelenboek

Ik heb Stephan van Deelen persoonlijk ontmoet toen hij spontaan dit boek als recensie-exemplaar bij mij thuis langs kwam brengen. Bedankt hiervoor.