Recensie: Ik vind het best - Per Petterson

Titel: Ik vind het best
Auteur: Per Petterson
ISBN: 9789044534283
221 pagina's | Uitgeverij De Geus | november 2014
Per Petterson:
Per Petterson (Oslo, 1952) is een van de grootste hedendaagse Noorse schrijvers en veelvuldig prijswinnaar. Bij De Geus verschenen van hem eerder Kielzog, Heimwee naar Siberië, Ik vervloek de rivier des tijds en de internationale bestseller Paarden stelen. In 2014 werd de roman Twee wegen in De Wereld Draait Door verkozen tot Boek van de Maand. Dit betekende zijn doorbraak in Nederland.

Tijdens zijn eerste dag op een nieuwe school maakt Audun geen goede indruk. De jongen komt te laat, heeft moeite met het maken van vrienden en geeft geen antwoord als hij zich moet voorstellen. De verhalen over zijn alcoholische en gewelddadige vader, zijn verongelukte broertje en dakloze periodes houdt hij namelijk liever voor zichzelf. Vijf jaar later komt hij zijn vader tegen tijdens het lopen van zijn krantenwijk

Op de cover een blond jongetje in een korte broek; typische jongenskleding uit de jaren zestig en dit klopt ook met de periode waarin dit boek zich afspeelt. Het eerste deel beschrijft een dertienjarige jongen, Audun, die zich moet zien te redden op een nieuwe school. Het tweede deel maakt een sprong in de tijd waarin hij net zijn rijbewijs heeft en vijf jaar ouder is. Het derde deel gaat weer terug naar de dertienjarige jongen en de zomer vlak voor zijn verhuizing en zijn komst op de nieuwe school. Het vierde deel volgt chronologisch op het tweede deel en speelt zich af in de drukkerij waar hij werkt nadat hij gestopt is met school. De sprongen in de tijd zijn goed te volgen. Toch had het verhaal wat mij betreft prima in chronologische volgorde verteld kunnen worden. Voor mij had deze opbouw geen toegevoegde waarde.

Het boek laat me niet achter met een bevredigend gevoel. Het verhaal blijft wat aan de oppervlakte en ik had wel wat dieper in het gevoelsleven van Audun willen duiken. Zijn relatie met zowel zijn vader als zijn moeder had wel wat meer uitgewerkt kunnen worden. De dood van zijn broer wordt een aantal keer aangestipt, maar daar blijft het bij. De omschrijving van het boek doet een veel duidelijker verhaal vermoeden van een verwaarloosde jongen uit een probleemgezin, maar dit komt in het boek zelf niet uit de verf. Per Petterson brak in Nederland door nadat zijn boek Twee wegen tot boek van de maand door ‘De Wereld Draait Door’ werd gekozen. Ook in Twee wegen wordt het gevoelsleven van de hoofdpersonen niet erg uitgewerkt. Als je dat als lezer wel op prijs stelt, dan zal je waarschijnlijk geen fan van Per Petterson worden.