Recensies: Een grijs verleden - Sandra Berg

Titel: Een grijs verleden
Auteur: Sandra Berg
Recensie: Clasien, Marjon
ISBN: 9789020529142
224 pagina's | Uitgeverij Kok | november 2008

Sandra Berg:
Top-auteur Sandra Berg heeft al heel wat prachtige titels op haar naam staan. Sandra woont in Zweden en dat land gebruikt ze graag als decor voor haar eigentijdse romantische familieromans, spannende thrillers en heerlijke liefdesromans, die razend populair zijn bij vrouwen van alle leeftijden. Sandra Berg is genomineerd voor de Valentijnprijs 2015. Daarnaast werd ze eerder ook genomineerd voor de Gouden Strop. In de bibliotheken behoort ze al jaren tot de uitleentoppers.

Is die vage herinnering een droom of werkelijkheid? Het verleden herleeft! Rosa is getrouwd en moeder van de zesjarige Sabine. Ze is opgevoed door haar moeder en stiefvader, omdat haar vader wegging toen ze vier was. Als ze bij haar moeder praat over haar vroege kinderjaren, kan ze zich eigenlijk niets herinneren van de tijd voor haar zesde levensjaar en realiseert ze zich dat ze eigenlijk alleen die verhalen van haar moeder kent. Het brengt onrust in het leven van Rosa. Tot voor kort had ze een goed huwelijk met Lex, maar ze lijkt afstand te nemen, slaapt erg slecht, heeft nachtmerries en kan Lex’ aanraking nauwelijks verdragen. Ze begrijpt niet waar het vandaan komt. Dan merkt ze voor het eerst dat er een vrouw is die haar bespiedt. Ze weet niet wie het is, maar het beangstigt haar. En tegelijk beseft ze dat de gestalte iets bekends heeft. Als ze met haar in gesprek raakt brengt zij het verleden van Rosa weer bij haar terug, maar komt ook de herinnering aan een afschuwelijke gebeurtenis naar boven. Rosa besluit haar moeder te confronteren met het échte verhaal. Dat blijkt het begin van het herstel voor Rosa’s verleden én haar heden!

Een prachtig romantisch, met veel gevoel geschreven verhaal over Rosa die wanneer haar dochtertje zes jaar is nachtmerries krijgt die ze niet kan verklaren. Haar therapeut zegt haar dat ze terug moet gaan in haar verleden en hierdoor wordt ze geholpen door een vrouw waarvan zij allen de naam weet "Sanne". Ook al was het mij al snel duidelijk waarom Rosa de nachtmerrie's had, heeft me dat absoluut niet tegengehouden om het verhaal, met een brok in mijn keel, te lezen. Het is goed opgebouwd. Stukje voor stukje komt de waarheid naar voren. Ik heb het einde met kippenvel gelezen.

Een verrassend goed boek, met een vrij heftig thema. Rosa heeft geen idee wat er met haar aan de hand is als ze nachtmerries krijgt en problemen met haar man. Op dat moment verschijnt er ook een schim uit haar verleden in haar leven. Dankzij haar man zoekt ze hulp en wordt haar verleden ontrafeld. Pas dan kan ze verder. Je leeft als lezer met haar mee, voelt bijna wat zij voelt en wil maar twee dingen: weten wat er nu eigenlijk is gebeurd én dat het weer goed komt met Rosa. Rosa's verwarring en angsten zijn goed neergezet, zo ook de reactie van haar moeder. Het verhaal komt heel realistisch over en leest ook nog eens goed weg. Ik kon het boek moeilijk wegleggen. Aanrader! En wat is Sandra Berg eigenlijk een veelzijdige schrijfster!