Recensies: Selfie - Caja Cazemier

Titel: Selfie
Auteur: Caja Cazemier
Recensie: Clasien, Marjon
ISBN: 9789021673301
192 pagina's | Uitgeverij Ploegsma | januari 2015

Caja Cazemier:
Na de middelbare school studeerde Cazemier Nederlandse taal- en letterkunde. Tijdens haar studie besteedde ze veel aandacht aan jeugdboeken. Na haar studie werkte Cazemier twaalf jaar als lerares Nederlands. Sinds 2002 besteedt ze al haar tijd aan het schrijven van boeken. Cazemier schrijft voor jongeren tussen de 11 en 16 jaar. Haar verhalen gaan over school, ouders, vriendjes, eenzaamheid, verliefd zijn, seksualiteit, onzeker zijn, je anders voelen, (online) pesten en (internet)verkering. Over al die dingen die een jongere mee kan maken. Haar boeken zijn realistisch en actueel. Naast fictie schrijft ze ook informatieve boeken. Voor haar boek Vamp ontving ze in 2008 de Prijs van de Jonge Jury.

Mirte baalt van haar ouders. Die behandelen haar als een klein kind, vindt ze. Dus als ze via social media een wat oudere jongen ontmoet die haar 'een mooie vrouw' vindt, voelt ze zich eindelijk begrepen en serieus genomen. Elke dag appt ze met Twan, en algauw wil hij ook skypen. Mirte gaat helemaal op in haar internetliefde. Maar dan wil Twan meer van haar zien, meer bloot. En hij wil haar in het echt ontmoeten... Gaat ze hierop in? En is Twan wel de jongen die hij zegt te zijn?

Het boek Selfie is gebaseerd op het boek Vamp dat Caja Cazemier reeds in 2007 schreef. Eigenlijk was het de bedoeling om dit verhaal te updaten, maar omdat het nog steeds een actueel onderwerp is, schreef ze een heel nieuw verhaal. In dit verhaal gaat het over het nieuwe verschijnsel "Grooming", het dwingen van minderjarige meisjes om via de webcam seksuele handelingen te verrichten. De mobiele telefoon, laptop en computer zijn er de oorzaak van dat vele meisjes in deze situatie belanden via WhatsApp, Instagram etc.

Mirthe gaat met haar beste vriendinnen Lauren en Puck voor de gein een keertje op Tinder, een online datingsite. Hier kun je een match maken met iemand die dezelfde dingen leuk vindt als jij. Mirthe maakt zo kennis met Twan, een oudere jongen, maar allebei liegen ze over hun leeftijd. Mirthe 14 zegt dat ze 16 is en Twan 31 gaat voor de leeftijd van 22.

Er ontstaat eerst een vriendschapsband maar Mirthe raakt langzamerhand verliefd en geeft zich steeds meer bloot. Twan manipuleert en bedreigt haar maar Mirthe voelt zich veilig bij deze lange afstandsrelatie via Skype en webcam, ondanks haar twijfels af en toe over de stemmingswisselingen van Twan. Wanneer Twan haar in het echt wil ontmoeten ziet Mirthe geen problemen en gaat ze op zijn uitnodiging in. Dan blijkt dat Twan hele andere bedoelingen heeft en kan Mirthe gelukkig aan hem ontkomen.

Achteraf blijkt Twan al jarenlang meisjes te misbruiken, 100 meisjes heeft hij via internet verleid. Naïeve meisjes, kwetsbaar en onzeker, tussen de 12 en 20  jaar waren een makkelijk doelwit, nieuwsgierig naar seksualiteit. De zedenpolitie heeft hem opgepakt.

Dit verhaal heeft een goed einde, omdat Twan de foto's en filmpjes alleen voor eigen gebruik had. De ellende was niet te overzien geweest als deze online waren gekomen...

Dit boek mag dan voor 12 jaar en ouder bedoeld zijn; ik heb het als volwassene ademloos zitten lezen. Het was niet meer weg te leggen. Je weet dat dit soort dingen gebeuren en heel vaak ben ik dankbaar dat ik niet in deze tijd opgroei. Caja heeft de kwetsbaarheid van de 14-jarige Mirte heel goed neergezet. Ze gaat echt leven in je verbeelding en je voelt haar kwetsbaarheid. Gelukkig heeft ze een goede liefdevolle basis, anders had het ook anders kunnen aflopen. Ook het verhaal van haar vriendin, die niet meer tegen de druk van Social Media kan is heel goed neergezet en dat is absoluut een probleem van deze tijd (ook bij sommige volwassenen denk ik). Voor ouders van opgroeiende kinderen nu moet het heel zwaar zijn om bij te blijven waar je kind mee bezig is. Dat komt iets minder aan bod, maar het is tenslotte een boek voor jongeren. Na afloop van het verhaal komen nog wat tips en worden de andere boeken van Caja beschreven. Aanrader!

3 opmerkingen:

1. Erg benieuwd naar dit boek, ook als 26jarige spreekt dit boek mij aan. Vroeger was ik al fna van de boeken van Caja Cazemier.