Recensie: Zijderups - Robert Galbraith

Titel: Zijderups
Auteur: Robert Galbraith
ISBN: 9789022572108
544 pagina's | Uitgeverij Boekerij | oktober 2014
Robert Galbraith:
Robert Galbraith is een pseudoniem van J.K. Rowling, auteur van de Harry Potterserie en Een goede raad.

Als schrijver Owen Quine wordt vermist, besluit zijn vrouw Cormoran Strike in te schakelen. Quine is regelmatig een tijd van huis, maar deze keer is het anders. Strike komt er al snel achter dat de verdwijning alles te maken heeft met Quines laatste manuscript. Dit bestaat namelijk uit onthullende portretten van bijna al zijn vrienden en kennissen en het zou een ramp voor hen zijn als het ooit wordt gepubliceerd.Niet veel later wordt Quine vermoord teruggevonden. De omstandigheden van zijn dood zijn zeer verdacht en geven een verontrustend kijkje in de geest van de dader. Strike en Robin bevinden zich in een race tegen de klok om een moordenaar te vinden die een wel heel uniek profiel blijkt te hebben.

De hoofdpersoon is een privédetective, die je dankzij de karakteristieke beschrijving zo voor je ziet; te dik, worstelend met het feit dat hij één been heeft en hij kan behoorlijk bot uit de hoek komen. Strike wordt ingeschakeld bij, in eerste instantie, de vermissing van de schrijver Owen Quine. Uiteindelijk draait het uit op een moordzaak. Samen met zijn medewerker Robin, gaat hij op zoek naar de moordenaar. Ook Robin is een leuk uitgewerkt karakter in dit boek. Ze is aangenomen als de secretaresse van Strike, maar heeft de hoop dat ze door kan groeien. Zowel Strike als Robin hebben daarnaast gevoelens voor elkaar. Tot het einde van het boek blijf ik denken dat dit ook ergens toe gaat leiden, maar dit mag helaas niet zo zijn. Wie weet vinden ze elkaar in een volgend boek. Dit is het tweede deel in de serie over privédetective Strike. Het is niet nodig om het eerste deel gelezen te hebben. Robert Galbraith is het synoniem van J.K. Rowling en met de serie over Strike wilde ze opnieuw succesvol haar debuut maken. Daar is ze zeker in geslaagd.

Zijderups is een boek in een boek. De moord op de schrijver Owen Quine lijkt te draaien om zijn laatste manuscript. In dit boek lezen we ook vanalles over dit manuscript met de Latijnse naam voor zijderups. Owen Quine laat allerlei personen uit de schrijverswereld aan bod komen in zijn manuscript en dit op nogal schokkende wijze. Er zijn dus heel veel mensen waarbij dit manuscript kwaad bloed kan hebben gezet.

Het enige minpuntje aan dit boek is dat er heel veel personen worden opgevoerd en dat het zo nu en dan lastig is om deze mensen uit elkaar te houden. Het zijn allemaal enigszins getroebleerde schrijvers of uitgevers. Dit gezegd hebbende, kijk ik zeker uit naar het volgende deel en ben ik benieuwd welke zaak Strike en Robin op zullen lossen en hoe zij zich individueel en samen zullen ontwikkelen.