Recensie: Het allerlekkerste comfort food - Janneke Vreugdenhil

Titel: Het allerlekkerste comfort food
Auteur: Janneke Vreugdenhil
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789046818749
176 pagina's | Nieuw Amsterdam | maart 2015

Janneke Vreugdenhil:
Janneke Vreugdenhil schrijft onder andere voor nrc.next en NRC Handelsblad en haar blog etenenzo.nl. Haar columns en artikelen kennen een grote schare trouwe liefhebbers. Janneke schreef eerder Hoge hakken in de keukenEten enzo en I ♥ groente, waarvan inmiddels meer dan 10.000 exemplaren zijn verkocht en dat werd verkozen tot Lekkerste Vegetarische Kookboek van het Jaar (Vegetariërsbond).

Informatie over het boek:
Janneke Vreugdenhil schrijft met veel bevlogenheid en humor over eten en geeft haar artikelen en boeken altijd die persoonlijke 'Janneke touch': een nuchtere kijk op koken en eten in combinatie met een uitstekend gevoel voor smaak en een originele twist aan elk gerecht. Het allerlekkerste comfort food - een hernieuwde uitgave van het eerder verschenen Comfort food - is Janneke ten voeten uit. Van de uiensoep met cognac en kaastoast tot haar favoriete chocolademousse, het is allemaal even lekker en maakbaar. Eten om gelukkig van te worden.

Recensie door Marjon:
Pasta Al Forno
Eten om gelukkig van te worden... Dat kan iedereen wel zeggen. Maar toen ik alleen al het boek in handen had, werd ik daar heel blij van. Want het ziet er zeer aantrekkelijk uit, is handzaam, bladert heel prettig door en het staat vol met makkelijk te bereiden recepten.

Het boek is ingedeeld in de volgende hoofdstukken: Slow Start, Chocoholica, Retro, Soeptherapie, Troosteten, Ovenwarmte, Zoet en Voor Jezelf. Elk hoofdstuk bevat wel iets voor iedereen. De recepten zijn uniek, maar niet ingewikkeld en er zijn niet te veel of te lastige ingrediënten voor nodig. Uiteraard is het boek uitgebreid voorzien van foto's die je inspireren.

Chocolademousse
Ik maakte een aantal gerechten uit het boek die heel simpel waren, maar een verrassend lekker effect hadden. Twee ervan zijn Pasta Al Forno (uit het hoofdstuk Ovenwarmte) en Mijn Chocolademousse uit Chocoholica. De Pasta Al Forno heb ik nu al meerdere keren gemaakt, dat is echt zo'n recept dat makkelijk vooraf te maken is en waar je wel of geen vlees aan kunt toevoegen.

Ik weet nu al dat ik dit kookboek er nog vaak bij ga pakken en er veel uit zal maken. Wat een fantastisch kookboek om erbij te hebben. Aanrader!

1. Ik heb er gisteren weer iets uit klaargemaakt: gegrillde groene asperges uit de oven met geraspte kaas en gekookte eieren. Zo simpel, maar zo lekker!