Recensie: Vegatopia - het kookboek

Titel: Vegatopia - het kookboek
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789046818732
176 pagina's | Uitgeverij Nieuw Amsterdam | maart 2015

Vegatopia:
Vegatopia heeft zich sinds 1995 bewezen als autoriteit op het gebied van vegetarisch eten. Een groot team van redacteuren werkte met toewijding en enthousiasme aan het ontwikkelen, testkoken en proeven van de 70 recepten in dit boek.

Informatie over het boek:
No-nonsense vega-inspiratie voor elke dag: Vegatopia - het kookboek staat boordevol lekkere, originele en (natuurlijk!) vegetarische recepten. De website Vegatopia.com bestaat twintig jaar en daarom vind je in dit jubileumboek niet alleen vele nieuwe recepten - voor bijvoorbeeld de ultieme bietenburger of rookkaasbitterballen - maar ook een aantal favoriete Vegatopiaklassiekers, zoals Indische maiskoekjes en een frambozentaart met lemoncurd en maanzaad. Ook bevat het boek smakelijke tips, bijvoorbeeld voor een geslaagde barbecue zonder vlees of vis, afwisselende lunches, of een bezoek aan de toko.

Recensie door Marjon:
risotto met lentegroenten
Ik heb ooit strikt vegetarisch gegeten, maar eet tegenwoordig wel weer (biologisch) vlees en vis. Toch eet ik vaker vegetarisch dan niet en daarom is dit boek zeker aan mij besteed. Het is een prachtig hardcover boek, vol inspirerende foto's en makkelijk te maken recepten. Voor de recepten zelf zijn niet veel ingrediënten per keer nodig, maar soms heb je wel kleine hoeveelheden nodig, waardoor je met een restant blijft zitten. Hier worden soms weer tips voor gegeven.

Het boek bestaat uit 7 delen: Makkelijke Maandag, Dinsdag Currydag, Woensdag Gehaktdag, Hollandse Donderdag, Vrijdag Snackdag, Feestelijke Zaterdag en Zoet zondag. Voor elk wat wils dus. Ook wordt duidelijk aangegeven of het eventueel om een veganistisch recept gaat en daar staan er veel van in! Een van mijn favorieten is 'Op en bij de barbecue', want dat blijft lastig als vegetariër. Leuk dat daar aandacht aan is besteed.

minipizza's
Ik maakte zelf al 3 gerechten uit dit boek, zoals 'risotto met lentegroenten' En 'drie verschillende witte minipizza's', die ik zelf iets groter maakte en van glutenvrije bloem. En ik maakte 'zoete-aardappelcurry met rode-uienrelish'. Voor dat laatste kon ik niet slagen voor blauwe maanzaad, zodat ik dat heb weggelaten. Ik heb het niet echt gemist. Alle 3 de gerechten waren makkelijk te maken en smaakten heerlijk. Je mist echt je vlees of vis niet.

Het kookboek is een absolute aanrader voor elke vegetariër of veganist, maar ook voor mensen die graag koken en niet dagelijks vlees of vis op hun bord willen.