Recensies: Lekker is dat! - Anne West

Titel: Lekker is dat!
Auteur: Anne West
Recensie: Marjon, Clasien, Saskia
ISBN: 9789401904124
224 pagina's | Zomer & Keuning | april 2015

Anne West:
"Hallo, ik ben Anne West. Zolang als ik me kan herinneren, schrijf ik. Eerst korte verhalen die vanaf mijn elfde jaar steeds langer werden. Ze gingen over dieren of waren gebaseerd op tv-series waar ik graag naar keek, maar waarvan het einde me niet beviel. Op mijn eenentwintigste begon ik met het schrijven van fantasy en in 2004 kwam het eerste deel van mijn jeugdboeken serie ‘De Macht van het Zwaard’ uit. Sinds een paar jaar schrijf ik ook chicklits. Dat was een droom van me. Een schrijfwedstrijd was de stok achter de deur om dat ook op te pakken en daaruit is mijn boek Cameramania voortgekomen. Inmiddels werk ik aan mijn derde chicklit. Naast het schrijven werk ik fulltime als praktijkopleider in een verpleeghuis. Ik ben een echte natuurliefhebber en je vindt me dan ook veel wandelend of op de fiets. Daarnaast lees ik graag en veel, vooral biografieën van mensen uit een ver verleden." (Bron: Zomer & Keuning)

Sofie heeft een stiekeme relatie met Joost. Hij belooft haar keer op keer dat hij zijn vrouw Charlotte voor haar zal verlaten, maar doet het niet. Dan ontdekt Charlotte zijn affaire. Joost besluit eindelijk te scheiden en vraagt Sofie of ze in de tussentijd even van het toneel wil verdwijnen. Hij weet wel een plek waar ze terechtkan. Vol goede moed vertrekt Sofie naar het Drentse dorp waar Joosts vader een verwaarloosde ijssalon heeft. Sofie ziet in de ijssalon de perfecte afleiding van haar problemen thuis. Er zijn slechts twee obstakels: ten eerste haar totale gebrek aan bedrijfskundig inzicht en ten tweede Charlotte, die ook naar Drenthe komt om wraak te nemen op Sofie.

Dit is zo'n heerlijk boek waar je zo doorheen schiet. Een chicklit, maar het is niet alleen maar oppervlakkig. Je ziet de hoofdpersonen Sofie en Charlotte groeien en dat maakt dat je van ze gaat houden. Afwisselend vertellen ze hun belevenissen en natuurlijk komen ze elkaar ook nog tegen. Het boek is romantisch, grappig, herkenbaar en ook enigszins voorspelbaar, maar dat hoort bij een goede chicklit en dat doet niet aan het boek af. De titel heeft in dit geval een dubbele betekenis en vind ik een geweldige keuze. Aanrader!

Wat een heerlijk boek om te lezen, ontspannend met leuke hoofdpersonen en een vleugje haat, vriendschap en vooral eind goed al goed. Ik ben geen echte chicklit lezer, maar deze beviel me opperbest. De voorkant geeft je al een gezellig gevoel, lekker een coupe met ijs. De titel Lekker is dat! is dan ook op zijn plaats. Het kan echter ook een andere betekenis hebben in dit verhaal, namelijk Lekker is dat! het vreemdgaan na 5 jaar en 2 jaar daarvan getrouwd.

Dit overkomt Charlotte die getrouwd is met Joost, hij blijkt echter al 3 jaar een relatie te hebben met Sofie. Charlotte en Joost werken allebei hard aan hun carrière in de reclamewereld, ze hebben een eigen reclamebureau. Wanneer Charlotte er achter komt dat Joost vreemdgaat voelt ze zich vernederd, haar leven is een groot leugen. Sofie moet haar relatie met Joost verborgen houden, ze schaamt zich hiervoor. Veel mensen zijn van haar vervreemd door haar geheime dubbelleven.

"Joost dirigeert alles en Charlotte en Sofie dansen naar zijn pijpen".

Charlotte heeft alleen maar gevoelens van haat voor die slet van een Sofie, ze wil alleen maar wraak. Voor de rest is niets belangrijk. Door omstandigheden komen beide vrouwen terecht bij de vader van Joost. Charlotte als schoondochter heeft een goede band met Gerard, Sofie komt daar door toedoen van Joost. Ze belanden in een situatie die samenwerking nodig heeft, ondanks hun haat voor elkaar gaan ze samen aan de slag.

Zoals vele chicklits loopt ook dit verhaal af met een goed en gelukkig einde. Alleen Joost moet op de blaren zitten.

Saskia:
Eerder al las ik het boek Superchef van Anne West, ik vond dit een heerlijk boek om te lezen en was daarom erg nieuwsgierig of ik van Lekker is dat! ook zo zou genieten. Het antwoord is JA, ook dit boek vond ik weer geweldig, een echte chicklit met de daarbij behorende ingrediënten, humor en liefde! Er waren momenten tijdens het lezen dat ik echt even hardop zat te lachen, gelukkig lees ik meestal alleen in een ruimte anders zouden mensen nog gaan denken...

Beide hoofdpersonen vond ik sympathiek en ik kon me in beiden goed verplaatsen. De schrijfstijl van Anne West is precies zoals ik het fijn vind, lekker vlotjes zonder poespas. Het verhaal is te luchtig om lang te blijven hangen maar daarom lees ik zo graag een chicklit tussendoor, gewoon lekker lezen en genieten van het verhaal zonder dat je teveel hoeft na te denken. Wat mij gewoon lekker lezen en genieten van het verhaal zonder dat je teveel hoeft na te denken. Wat mij betreft een aanrader als je van dit genre houd.