Recensies: Red jezelf - Kelly Braffet

Titel: Red jezelf
Auteur: Kelly Braffet
Recensie: Xandra Sc, Clasien
ISBN: 9789044346251
384 pagina's | The House of Books | april 2015

Kelly Braffet:
Kelly Braffet woont in New York met haar man, schrijver Owen King. Red jezelf werd unaniem lovend ontvangen door pers en publiek. Kelly houdt van karamel, alles wat zacht en donzig is, en van gestreepte dingen. Ze houdt niet van passievruchten, sneeuw of het gevoel van je arm als je bloeddruk wordt gemeten.

Patrick Cusimano staat voor een verschrikkelijke keuze: zijn vader is dronken thuisgekomen en bekent dat hij een kind heeft doodgereden. Moet hij zijn vader aangeven of net doen of er niets is gebeurd? Welke beslissing Patrick en zijn broer Mike ook nemen, het zal hun toch al gebroken gezin helemaal verwoesten. Verna Elshere wordt meegesleurd in het duistere, nieuwe leven van haar zus Layla. Layla was vroeger het perfecte christelijke meisje, maar ze ging twijfelen aan al haar overtuigingen toen haar strenggelovige vader haar dwong een kruistocht te leiden tegen haar eigen school. Nu Layla alles doet wat God en haar vader verboden hebben, raken de gebeurtenissen in een stroomversnelling. Verna moet de moeilijkste keuze maken: redt ze zichzelf, of de persoon van wie ze het meeste houdt? Als de levens van deze jongeren elkaar kruisen, leidt dat tot een ijzingwekkende confrontatie waarbij loyaliteiten worden verloochend, angsten blootgelegd en geheimen onthuld.

Xandra Sc:
Als ik de kaft bekijk spreekt deze me niet gelijk aan. De kaft ziet er wat luguber uit met de rode gekraste letters voor de titel. En het scheermesje dat over de kaft heen snijdt en waar aan de onderzijde bloed uit drupt. Als je echter het boek gelezen hebt, kan deze kaft daar wel goed bij en relateert goed aan bepaalde fases in het boek. De tekst op de achterkaft van het boek spreekt wel goed tot de verbeelding en zorgde ervoor dat ik het boek graag wilde gaan lezen. De korte recensies achterop zijn ook lovend. Ik kende deze schrijfster niet en had dus geen verwachtingen. Na het lezen van de achterkaft was ik wel gelijk benieuwd om het boek te lezen door de prikkelende tekst.

In dit boek zijn er een aantal hoofdpersonen, welke je volgt in een gedeelte van hun leven, in de ontwikkelingen van het boek komen de hoofdpersonen steeds dichter bij elkaar. Wat goed de spanning opbouwt. Het boek begint met de twee broers, Patrick (de jongste) en Mike (de oudste). Voor Patrick kreeg ik gelijk gevoel, zijn persoon wordt gelijk mooi neergezet, waardoor ik snel in het boek getrokken werd. Verder is er nog Caro, de vriendin van Mike. Alle drie de karakters worden mooi en levendig neergezet, zodat ik vond dat ik me in hun kon inleven en hun milieu voor me kon zien. In hoofdstuk 2 worden Layla en Verna neergezet en hun familie. Zij groeien op in een streng Christelijk milieu. Dit voelde in het begin erg gecompliceerd en pakte me minder. Naarmate ik verder las werd ook deze verhaallijn van de zussen pakkender. En raken de levens van deze vijf mensen steeds meer verweven.

Ergens halverwege het boek wordt duidelijk hoe moeilijk het leven voor Layla en Verna is. Er wordt mooi neergezet dat Verna geen eigen mening zou hebben en daardoor tussen haar ouders en zus moet kiezen. Ze kiest voor hetgeen waar zij zich het meest geaccepteerd voelt. Maar je merkt dat ze hierdoor op gevaarlijk terrein komt. Als lezer weet je echter nog niet echt waartoe bepaalde mensen die haar leven nu kruisen voor in zijn. Je voelt het gevaar in haar nek hijgen, maar ik kon er nog niet de vinger op leggen. Hierdoor word je echt het boek ingezogen. Waardoor je bijna te snel gaat lezen en de mooi zinsopbouw bijna niet mee krijgt. Ik heb bewust een aantal keren het boek weggelegd. Het leest uiteindelijk redelijk makkelijk, waardoor je de diepgang van het boek zou vergeten. De complexiteit van die jongeren die beschreven worden. Je merkt hoe snel dingen kunnen escaleren. Als je in de drie levens van Patrick, Mike en Caro duikt voel je hoe hard ze moeten werken en in wat voor armoede qua financiën en liefde en structuur ze leven. Het grijpt je soms bij de strot vond ik persoonlijk.

Het beschreven pesten gaat door merg en been en bracht tranen in mijn ogen. Hoe wreed jongeren naar elkaar toe kunnen zijn. Als het einde nadert van het boek voel je dat er erge dingen staan te gebeuren. Maar wat er uiteindelijk gebeurt had ik niet verwacht. Een heftig einde waar je door verrast wordt. De climax wordt snel en heftig opgebouwd en liet mij dus toch nog opschrikken. Je krijgt van de vrienden van Layla weinig achtergrondinformatie, dat had misschien wel gekund. Dat had alleen het boek misschien een andere lading gegeven. Aan het einde had ik nog wel graag wat meer diepgang gehad over Patrick zijn verdere leven en dat van zijn broer Mike.

Ik vind de verhaallijnen mooi naar elkaar toekomen. Na een wat stroef begin van de verhaallijn van de zussen, wordt dit uiteindelijk toch intenser. De beschrijvingen en zinnen met betrekking tot het Christelijke geloof zijn niet zo aan mij besteed maar geven een beeld van de complexiteit van het leven van de zussen.

Conclusie: Een meeslepend boek met een verrassend einde. Waar je koude rillingen van zult krijgen. Ik geef dit boek 4 sterren, omdat ik er even in moest komen en sommige stukken dus wat minder boeiend vind. Waardoor dit wat lastiger leest. Wel wordt hierdoor de vaart iets uit het verhaal gehaald, wat ervoor zorgt dat je er niet te snel door heen leest. Dat zou jammer zijn.

Wat een saai boek is dit. Ik heb tot en met blz. 153 gelezen en toen was ik het beu. Er gebeurt werkelijk niks, alleen geneuzel over twee families. Wanneer je de voorkant van dit boek ziet denk je aan een goede spannende thriller ook de tekst die daar staat afgedrukt schept verwachtingen. “Een bloedstollende thriller over familiegeheimen en het maken van keuzes”. Misschien ben ik te vroeg afgehaakt, maar het verhaal kon me echt niet meer boeien en er ligt nog zoveel moois te wachten.

Het verhaal gaat over twee families. Je hebt Patrick Cusimano 26 jaar en zijn broer Mike met zijn vriendin Caro. Hun moeder is aan kanker overleden en hun vader zit in de gevangenis. Hij is een zuiplap en verkloot altijd de boel. Daarnaast heb je de familie Elshere. De ouders hebben zich bekeerd en hun oudste dochter Layla 17 jaar, verzet zich hier tegen. Ze is de “vampierfreak” kind van de zonde. Haar zusje Verna wordt op school gepest, zij is de “jezusfreak” en het kind van God. Layla haar mooie, blonde, aantrekkelijke zusje die het snelste en hoogste in bomen klom, die het vurigste getuigde in de huisgemeente. Ze was haar zus door het leven gevolgd, als een mot die achter een fakkel fladdert; niet mooi, niet blond en niet aantrekkelijk, maar verlegen, muisachtig en compleet tevreden met het plekje in de schaduw van haar stralende zus. Dan ontmoet Patrick de veel jongere Layla…….

Ik had hele goede recensies gelezen over dit boek. “Een zinderende thriller waar je nog lang van na huivert”. “Een plot dat afraast op een nare afloop”.

Ik ben niet zover gekomen dat ik het plot heb meegekregen, maar ik vond het meer een roman dan een thriller en de spanning laat veel te lang op zich wachten.