Recensie: Tien dingen die ik beter niet had kunnen doen - Sarah Mlynowski

Titel: Tien dingen die ik beter niet had kunnen doen
Auteur: Sarah Mlynowski
ISBN: 9789026137938
352 pagina's | Uitgeverij De Fontein | mei 2015

Sarah Mlynowski:
Sarah Mlynowski werd geboren in Montreal, Canada, en studeerde Engelse literatuur. Ze woont en werkt in New York. Haar boeken verschijnen in 29 landen.

Feesten tot in de ochtend, marshmallows als ontbijt en niet opstaan als je daar geen zin in hebt. Zo ziet het nieuwe leven van de 16-jarige April eruit. Nu haar vader voor zijn werk naar Cleveland is verhuisd, woont April tot het eind van het schooljaar bij haar vriendin Vi. Officieel onder toezicht van Vi’s moeder, maar die is op tournee. Alleen heeft April dát niet aan haar ouders verteld. Lang leve de vrijheid in een huis vol jongens en een roze hottub in de tuin! Of niet? En waarom staat Aprils vader ineens op de stoep?

Recensie door Clasien:
Dit is een boek dat echt is geschreven voor die leeftijdscategorie. Voor de jonge meiden dus. Ik lees regelmatig een YA boek en meestal vind ik ze goed, omdat die boeken ook gelezen kunnen worden door andere leeftijden. Dit boek sprak mij absoluut niet aan. Toen ik eraan begon had ik gelijk al het idee dit gaat het niet worden. Het is leuk en vlot geschreven, daar ligt het niet aan, maar het pakt gewoon niet. Het verhaal is geschreven in tien hoofdstukken met in de hoofdrol April, 15 jaar bijna 16, en haar BFF Vi en Marissa.

April komt uit een gescheiden gezin. Haar vader en stiefmoeder Penny verhuizen naar Cleveland, Ohio, voor haar vaders werk. Haar moeder en nieuwe vriend wonen in Parijs samen met haar broertje Matthew. April blijft alleen achter in Westport en gaat bij haar vriendin Vi in huis wonen. Ze krijgt daar de woonkelder als kamer. Vi haar vader is weg en haar moeder is aan het werk in Chicago. Dus de meiden hebben het huis voor zich alleen. Allerlei "dingen" die ze meemaken worden beschreven met af en toe een terugblik van April op haar leventje toen ze nog thuis woonde.

De voor- en achterkant van het boek zijn erg leuk. Op de achterkant staan de 10 dingen vermeldt die in het verhaal uitgebreid beschreven worden. De voorkant spreekt door de rode letters.

Al met al niet mijn boek, maar ik kan me voorstellen dat de doelgroep van dit boek kan genieten, omdat er dingen in besproken worden die in het echt ook kunnen gebeuren.