Recensie: Isa's droom - Marco Kunst

Titel: Isa's droom
Auteur: Marco Kunst
ISBN: 9789047707066
304 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | mei 2015

Marco Kunst:
Marco Kunst (1966) is filosoof en schrijver - van jeugdboeken tot hoorspelen en essays en van gedichten tot een roman voor volwassenen. Bij Lemniscaat verschenen eerder De sleuteldragerVlieg!, een heruitgave van zijn succesvolle sciencefictionverhaal Gewist en zijn YA-roman Kroonsz.

Isa wil beroemd worden. Ze ziet zichzelf al de wereld veroveren als haar alter ego Alysha - in alle opzichten een verbeterde versie van zichzelf, vindt Isa. Al jaren werkt ze keihard om die droom te verwezenlijken. Maar haar dromen worden ruw verstoord als ze tijdens een talentenjacht de grond in wordt geboord. In een opwelling neemt ze een overdosis slaappillen en raakt in coma. Ze wordt wakker in het Binnenland, de mythische wereld van haar innerlijk. Die is er slecht aan toe: er heerst armoede, droogte en honger. Alysha, die heerst over het Binnenland, werkt aan een project waaraan alles ten onder kan gaan. Als dat gebeurt, zal Isa sterven.  Samen met de 'nagedachtenis' van haar overleden broer Seb en haar zevenjarige zelf Ies reist ze door haar eigen psyche, op zoek naar een oplossing en naar andere bondgenoten in de strijd tegen Alysha. Terwijl Isa in het Buitenland in coma ligt, begint in het Binnenland de tijd te dringen. Het wordt steeds duidelijker dat er maar één kan overleven: Isa zelf, of Alysha, haar obsessieve droom...

Recensie door Clasien:
Dit is een heel apart boek, een roman maar het grootste gedeelte speelt zich af in een fantasiewereld. De voorkant geeft de levensboom (Ikdrasil) weer van Isa, de titel Isa's droom is waar het in dit verhaal overgaat. Isa wil namelijk beroemd worden en doet en laat hier alles voor, ze vergeet wie ze werkelijk is.

Boom, boom, boom je boot,
rustig door de stroom.
Zachtjes lach je, mag je, dacht je,
het leven is een droom.

Wanneer Isa tijdens een talentenjacht wordt bestempeld als loser, neemt ze slaappillen van haar moeder en raakt hierdoor van de wereld, ze belandt in het ziekenhuis. Hier denken ze aan coma, schijndood. Ze is in een hele diepe slaap, maar stabiel. Dit is het "buitenland".

Isa is op datzelfde moment springlevend in haar eigen "binnenland" van haar geest, het land van bewustzijn, haar innerlijke wereld. In deze wereld heerst er hongersnood, een dam blokkeert de levensstroom. Deze wordt bewaakt door Mantra's huurlingen en vormen een leger. Dit leger beschermt Alysha. Alysha is de toekomst, macht, staat voor roem, schoonheid, rijkdom en succes. Dit is het ideaalbeeld van Isa, haar droom in volle glorie. Maar Alysha is sterker geworden een obsessie een dwangbeeld. In het "binnenland" komt Isa haar overleden broer Seb tegen een nagedachtenis, in het echt leven is Seb dood.

Allemaal zelfbeelden "Jij bent ik en ik ben jij en jij was ik en...". Wat was de Isa tegenover haar klein en wat was zijzelf verbeten en stijf en ontevreden!  Ze schaamde zich dat haar kleine zelf moest zien wie ze was geworden. Isa moet een keuze maken, weer haar eigen zelf worden en haar "binnenland" redden of haar ideale droombeeld Alysha volgen met alle gevolgen van dien.

Ik vond dit een heerlijk boek, ben dan ook een fantasieliefhebber. Prachtig beschreven het verschil tussen de "binnenland" en het "buitenland". Je innerlijke zelf ontdekken. Leuke personages, vooral de kleine Ies. Dit is Marco Kunst zijn derde YA. Dat hij naast schrijver filosoof is kun je merken aan dit boek, goed uitgewerkt. Het "binnenland" is gebaseerd op Freuds weergave van de structuur van de menselijke geest. Zo heb je het Innerlijk Oog (waarneming/bewustzijn) de Bovenikse Bergen (bovennatuurlijke) en Drongeland ( onderbewustzijn).

"Dreams are real
Al you have to do is must believe".