Recensie: Let's go Paleo! - Sandra van Schijndel

Auteur: Sandra van Schijndel
Recensie: Thea
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789402600025
232 pagina's | Aerial Media Company | juli 2015

Sandra van Schijndel:
Sandra van Schijndel is al vele jaren actief bezig met voeding. Toen haar eigen gezondheid door vage klachten achteruit ging, startte ze de zoektocht naar de voor haar juiste voeding. De stap naar andere, echte pure voeding was een openbaring! Ze legde haar ervaringen vast in een boek met vele recepten in een makkelijk te volgen programma, Let's go Paleo!

Informatie over het boek:
De paleo gedachte gaat terug naar de eetgewoonten van onze voorouders. Onbewerkt voedsel zorgde er voor dat het lichaam uitstekend functioneren. Ze wisten ook niet beter omdat bewerkt voedsel gewoonweg niet bestond. Het boek bevat voor een maand recepten voor ontbijt, lunch en avondeten, veel informatie over gezonde voeding en gezond leven.

Recensie door Thea:
De kleurrijke cover van het boek nodigt de lezer uit en maakt nieuwsgierig naar zijn inhoud. Het boek bevat mooie kleurenfoto's welke de lezer inspireren om met de recepten aan de slag te gaan. De auteur geeft in inleidende hoofdstukken informatie over het Paleo principe, het ontstaan hiervan, wat houdt eten volgens het Paleo principe in, welke producten mogen wel en niet gegeten worden en waarom, haar zienswijze op Paleo, het gebruik van superfoods, hoe belangrijk is bewegen voor een gezonde levensstijl, om tot slot te eindigen met keiharde feiten.

Eten volgens Paleo is "eten in de meest zuivere vorm en zo natuurlijk mogelijk. Zo weinig mogelijk of eigenlijk liever geen toevoegingen. Geen dieet, geen calorieën tellen. Gewoon, buiten het feit dat je puur eet, lekker normaal doen".

"De oorsprong van Paleo vinden wij zo’n twee miljoen jaar terug. Paleo staat voor eten als een oermens. Toentertijd werd er gegeten om gezond te functioneren en om te overleven. Iets waar wij tegenwoordig zelden nog bij stilstaan. Wij hebben het veelal druk of hebben geen zin om na te denken over ‘wat heeft mijn lichaam nou echt nodig vandaag.’ Gerechten moeten snel, makkelijk en zonder veel moeite op tafel verschijnen."

Welke producten mag je wel eten bij het Paleo principe:
(biologisch) vlees, vis, schaal- en schelpdieren, alle groenten die gebruikt werden voor de opkomst van de landbouw, hier vallen niet de aardappel en peulvruchten onder, fruit, noten en zaden, paddenstoelen, kokos, (verse) kruiden en specerijen, (bron)water.

Welke producten kun je beter niet eten volgens het Paleo principe:
rijst, pasta, brood, zuivel, nachtschade als aardappel, tomaat, paprika, aubergine, rode pepers en gojibessen.

Zelf hanteert de auteur de 80/20 regel; voor 80% volgt zij het Paleo principe, voor 20% wijkt zij hier vanaf; zo drinkt zij een glaasje melk wanner ze hier zin in heeft, maakt ze gebruik van hedendaagse gemakken in de keuken als magnetron, blender. oven en gebruikt zij voedingsmiddelen als tomaten. ("ik zeg: laten we een been in de traditie laten en een been in de vernieuwing, want niet alle vernieuwing is slecht".)

Na deze inleidende informatie over het Paleo principe vinden we de recepten, ingedeeld per week, en dit gedurende 28 dagen. Iedere week start met een onderwerp voor een gezonder, vrolijker en bewuster leven zoals oefeningen voor het trainen van billen en benen, het maken van een trainingsthema, kernstabiliteit, huidverzorging en het trainen van de buikspieren. Hierna volgt een handig boodschappenlijstje met de benodigde ingrediënten voor die week. Vervolgens worden per dag recepten gegeven voor ontbijt, lunch, diner, toetjes en tussendoortjes. De recepten worden duidelijk beschreven en zijn niet moeilijk te bereiden. Achterin het boek vinden we een alfabetisch register.

Voor mijzelf is het boek niet bedoeld als leidraad om strikt aan vast te houden gedurende de 28 dagen die gegeven worden in het boek, maar meer als een kookboek met lekkere, gezonde én vooral pure gerechten. Gerechten zonder poespas, zonder gebruik te maken van pakjes en zakjes of allerlei toevoegingen, gewoon puur natuur én gerechten die makkelijk te bereiden zijn. En deze gerechten zijn volop te vinden in het boek, waarbij vooral de recepten voor het diner mijn aandacht trekken. Maar zeker ook niet te vergeten de recepten voor tussendoortjes én toetjes. Daar ik momenteel midden in een verhuizing zit en koken nog niet aan de orde van de dag is (help, waar zijn mijn keukenspullen gebleven...) heb ik nog geen gerecht uit het boek kunnen maken. Maar het boek is zeker één van de kookboeken die als eerste gebruikt gaat worden in het nieuwe huis, om er heerlijke recepten uit te gaan maken. Wat te denken van de Oercrackers, al dan niet belegd met lekkers, (al eerder probeerde ik zelf crackers te maken maar die werden niet knapperig krokant, zou het met dit recept wel lukken, ik ga het zéker uitproberen), bananenbrood, Bloemkoolrijst met roerbakgroenten en beefreepjes, Rosbiefavocadorolletjes met rauwkostnotensalade, Paleo-minipizza's, Kruidige gehaktbroodjes of een lekkernij als een Kokoskoek, Rauwe brownies, Bananenlollie of Crunchy banaan...