Recensie: Liefde op de Javazee - Anita Verkerk

Titel: Liefde op de Javazee
Auteur: Anita Verkerk
Recensie: Thea
ISBN: 9789462041370
164 pagina's | Uitgeverij Cupido | mei 2015
Anita Verkerk:
studeerde middeleeuwse geschiedenis en stond daarna een aantal jaren voor de klas. Ze is dol op katten, houdt veel van reizen, puzzelen en lezen, maar haar grootste passie is schrijven. Inmiddels is ze landelijk en internationaal bekend met haar (ont)spannende boeken vol humor en romantiek. Naast talloze romans publiceerde ze ook romantische korte verhalen, humoristische columns en kinderverhalen, die in bekende Nederlandse en buitenlandse tijdschriften verschenen. In de USA won ze al diverse Awards met haar Engelstalige romans.

Het eerste deel van een nieuwe reeks romans die zich afspelen op het superdeluxe romantische cruiseschip Cupido, dat met een bonte verzameling passagiers en bemanningsleden over de zeven zeeën vaart. Als haar ouders met de hele familie hun vijfendertigjarig huwelijksfeest op de Cupido willen vieren, laat Fleur Zomerdijk - achtentwintig, single, een huurflatje in een achterstandswijk en net werkeloos - zich overhalen om vanuit Singapore mee te varen naar Indonesië. Aan boord komen oude familievetes weer schrijnend aan de oppervlakte, maar de luxe cruise over de intens blauwe Javazee heeft voor Fleur gelukkig ook leuke verrassingen in petto.

Recensie door Thea:
“Ik vroeg me ineens af of het wel zo’n goed idee was geweest om op de uitnodiging van mijn ouders in te gaan. Een gratis snoepreisje is op zich natuurlijk super, maar het gezeur dat er ongetwijfeld aan vast zat, was een gigantisch minpunt. (…)Ja, wij Zomerdijkjes… Één gezellige en gelukkige familie!”

Wat een heerlijk feelgood verhaal! Deze feelgood roman heeft alles wat je bij een feelgood roman verwacht: liefde, romantiek, prachtige setting, intriges, een groot geheim binnen de familie Zomerdijk én een happy end. Meteen vanaf het begin werd ik meegenomen in het verhaal en liet deze me niet meer los. De gekozen setting aan boord van het luxe cruiseschip Cupido was hier mede oorzaak van, zelf diverse cruises gemaakt, werd ik voor enkele uren weer meegenomen aan boord. Het verhaal is redelijk voorspelbaar maar heeft toch genoeg verrassingselementen in zich om de lezer aan zich te binden en nieuwsgierig te maken naar het verloop van het verhaal. Zo wil je als lezer weten hoe het Fleur zal vergaan tijdens deze cruise; wie is toch die Jannes van Mechelen die haar in de gaten lijkt te houden en zelfs haar naam weet? Zullen de voelbare onderhuidse spanningen binnen het gezin Zomerdijk tot een escalatie leiden tijdens hun vakantie? Zal ze haar autoritaire moeder én het getreiter, gepest van haar zussen het hoofd kunnen bieden? En welk geheim wordt er verborgen gehouden binnen de familie Zomerdijk? Hoe zit het met Koen, die spetter van een jongen die ze aan boord van het vliegtuig ontmoette en die samen met zijn opa ook vakantie blijkt te vieren aan boord van de Cupido? Fleur vindt hem wel érg leuk, maar hoe zit het met Koen? Zal Fleur de liefde van haar leven vinden aan boord van Cupido?

“(..)Koen. Ik vond hem echt leuk en ik zou het super vinden om hem veel beter te leren kennen. Maar ja, die losse opmerking van opa over die Lydia zat me nog steeds dwars.”

Liefde op de javazee: een heerlijke feelgoodroman voor enkele uren leesplezier én vakantie aan boord van het luxe cruiseschip Cupido. Liefde op de Javazee is het eerste deel in een nieuwe reeks romantische boeken die zich afspelen op het cruiseschip Cupido. Ik zie uit naar de volgende delen! Zullen we te weten komen hoe het met Fleur en de anderen verder zal vergaan?