Recensie: Niet te filmen - Sophie Kinsella

Titel: Niet te filmen
Auteur: Sophie Kinsella
Recensie: Saskia
ISBN: 9789044347371
224 pagina's | Uitgeverij Moon | juni 2015

Sophie Kinsella:
Sophie Kinsella schreef de #1 bestsellerserie Shopaholic en veroverde de harten van miljoenen lezers wereldwijd. ‘Niet te filmen (Finding Audrey) is mijn eerste YA-roman en ik heb van het schrijven genoten,’ vertelt Kinsella in Publishers Weekly. ‘Audrey is nu al een van mijn beste vriendinnen en ik hoop dat ook jullie zullen houden van haar en haar gekke familie.’

Een angststoornis maakt het dagelijks leven van de veertienjarige Audrey behoorlijk lastig. Ze heeft baat bij de gesprekken met haar psycholoog, maar ze komt pas echt tot bloei wanneer ze Linus ontmoet, een teamgenoot van haar oudere broer. Linus snapt haar. Sophie Kinsella schreef een inspirerende jeugdroman waarin vriendschap, romantiek en humor de weg naar herstel zijn voor een meisje dat te kampen heeft met fobieën. Ze wordt daarbij geholpen – en soms gehinderd – door haar chaotische familieleden.

Recensie door Saskia:
Het allereerste boek van Sophie Kinsella dat ik las was Ken je me nog? en ik vond deze geweldig! Wat heb ik gelachen tijdens het lezen. Daarna nog meerdere boeken van haar gelezen maar er is er niet eentje bij die me zo aan het lachen maakte als Ken je me nog? Vol verwachting begon ik dus in dit boek met de gedachte hopelijk is deze weer zo ontzettend leuk! Het verhaal is goed maar de humor ontbreekt. Heb soms wel moeten grinniken maar hardop gelachen...Nee dat niet. Niet te filmen is eigenlijk een verhaal over een vrij serieus onderwerp, de veertienjarige Audrey lijdt aan een angststoornis. Beetje bij beetje komt ze hier overheen met de hulp van haar familieleden en Linus een vriend van haar broer Frank. Het boek leest lekker weg en was ook best leuk maar verder niet heel bijzonder. Ooit hoop ik nog eens een boek van haar te lezen die net zo goed is als Ken je me nog?