Recensie: Niets dan kwaad - Hans Koppel

Titel: Niets dan kwaad
Auteur: Hans Koppel
ISBN: 9789400503090
208 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | augustus 2015

Hans Koppel:
Hans Koppel is het pseudoniem van kinderboekenauteur Petter Lidbeck. Hij werkte eerder als journalist, maar is tegenwoordig fulltime auteur. Met zijn vrouw en dochter woont hij in Stockholm. Voor hij zich wijdde aan het schrijven van thrillers publiceerde hij drie satirische romans.

Journalist Calle Collin werkt voor een familiemagazine aan een feuilleton over mensen die te vroeg uit het leven zijn gerukt. Zo schrijft hij over de 13-jarige Kent die jaren daarvoor doodgereden werd. De dader reed door. De moeder van de jongen rouwt nog steeds om haar zoon en is hem als een soort heilige gaan beschouwen, en zijn broer spreekt niet over de dood van Kent. Dus gaat Calle elders op zoek naar informatie en realiseert zich dat er maar weinig positiefs te vinden is over de verongelukte jongen. Toch lukt het hem om een invoelend verhaal te schrijven. Anders Malmberg, de jonge stercolumnist van een concurrerende krant, leest Calles verhaal en herkent daarin onmiddellijk de kwelgeest uit zijn jeugd. Kent maakte Malmbergs leven tot een hel en leek in niets op de engelachtige persoonlijkheid uit het verhaal van Calle. Malmberg besluit dat zijn volgende columns zíjn versie van het verhaal zullen geven. De waarheid over Kent moet naar buiten komen. Maar algauw na publicatie van de column blijken zowel de levens van Calle als van Malmberg in gevaar te zijn. Sommige geheimen moeten begraven blijven – over de doden niets dan goeds…

Recensie door Miranda:
Het is mijn eerste kennismaking met Hans Koppel, niet eerder had ik een boek van hem in handen gehad. Door de achterflaptekst was ik zeer nieuwsgierig geworden. Op eerste gezicht leek het mij een spannende thriller. Achterop was ook te lezen dat Koppel veel boeken heeft verkocht in o.a Duitsland, daardoor waren mijn verwachtingen hoog gespannen.

Het boek bestaat uit twee verschillende verhaallijnen: die van de twee journalisten Calle en Anders, en over de bordeelhoudster Sara en haar tweede hand Matte ook wel Mattias genoemd. Calle schrijft voor een beroemd tijdschrift. Wanneer hij het verhaal hoort van een 13 jarige jongen welke jaren eerder bij een auto-ongeluk om het leven is gekomen gaat hij heen om verhaal te halen. Hij maakt kennis met de nog steeds rouwende moeder en haar andere zoon. Eenmaal daar weg gaat Calle verder op onderzoek uit en blijkt dat de overleden jongen het tegenovergestelde was dan wat moeder beweerde. Toch maakt hij er een zoetsappig verhaal van. Anders krijgt het artikel onder ogen, meteen ontploft er een bom van binnen want hoe durft Calle zijn pestgeest in een goed daglicht  te zetten? Nadat beide artikelen gepubliceerd zijn gebeuren er vreemde dingen.

Sara en Matte is een totaal ander verhaal, Sara schrikt er niet voor terug mensen zonder slag of stoot te vermoorden, Matte daarin tegen heeft er meer moeite mee dan haar. Wanneer er iemand met een groot som geld vandoor gaat wordt er een kat en muis spel in gang gezet.

Maar wat hebben deze 4 personen met elkaar gemeen? De twee verhaallijnen, staan in eerste instantie een stuk bij elkaar vandaan, maar gaandeweg het lezen komen deze steeds dichterbij elkaar en vormt het één geheel. De personages blijken meer met elkaar gemeen te hebben dan ze in eerste instantie beseffen, dat maakt het verhaal ook intrigerend. De spanning wordt steeds meer en meer opgebouwd, sommige acties verwacht je totaal niet. Ik was daarom blij verrast door het boek, in korte en vlotte hoofdstukken wordt je meegezogen in de levens van deze 4 hoofdpersonen. Het is helder geschreven, gedachten en personages zijn niet verwarrend en voordat je het weet is het boek al uit. Desondanks blijft het verhaal nazinderen.