Recensie: Stille grond - Hilde Vandermeeren

Titel: Stille grond
Auteur: Hilde Vandermeeren
Recensie: Saskia
ISBN: 9789021458632
288 pagina's | Uitgeverij Q | mei 2015
Hilde Vandermeeren:
Hilde Vandermeeren schreef meer dan veertig kinder- en jeugdboeken, waarvan vele werden bekroond met Nederlandse en Vlaamse literaire prijzen. Sinds haar jeugd verslindt ze thrillers en spannende romans. Met het schrijven van haar eerste psychologische thriller, Als alles duister wordt komt een droom uit: het begin van een carrière als thrillerschrijfster.

Glasgow 1983. Tijdens een stormachtige novembernacht verdwijnt de zesjarige Rosie Thompson uit de slaapkamer die ze deelt met haar tweelingzusje. Daarna ontbreekt elk spoor van haar. In dit gezin groeit Eve op, het jongere zusje. Dertig jaar later. Eve werkt als docent wiskunde aan de Universiteit van Glasgow. Haar leven wordt grondig verstoord door een bericht dat iemand in een kapel heeft achtergelaten: 'Het spijt me wat er is gebeurd met Rosie Thompson. Moge God me vergeven.' Omdat het politieonderzoek niets oplevert, besluit Eve zelf actie te ondernemen. Het wordt een zoektocht op leven en dood.

Recensie door Saskia:
Na het lezen van dit boek weet ik weer waarom ik zo van thrillers hou. Op de één of andere manier gaat mijn voorkeur de laatste tijd meer uit naar een mooie roman dan naar een thriller maar ik besloot om toch Stille Grond te gaan lezen en daar heb ik dus absoluut geen spijt van gehad. Echt vanaf de eerste pagina had het boek me te pakken en pas nadat ik het uit had, liet het me los. Wat een geweldig goede thriller is dit! Het verhaal gaat over Rosie die als kind ontvoerd is en daarmee gescheiden werd van haar tweelingzus Ruby en jongere zusje Eve. Dertig jaar later komt er door een spijtbetuiging in een biechtboek nieuwe feiten over deze zaak aan het licht. Eve besluit op onderzoek uit te gaan om te ontdekken wat er met haar zus is gebeurd. Tot aan het eind dacht ik te weten wat er met Rosie gebeurd was maar dit bleek niet het geval, je wordt voortdurend op het verkeerde been gezet, op het allerlaatst komt er ook nog een onverwachte wending in het verhaal, zo knap gedaan door Hilde! Hou je van thrillers, moet je zeker dit boek gaan lezen, ik ben laaiend enthousiast!!