Recensie: Toen boeken nog boeken waren - Jonathan Galassi

Titel: Toen boeken nog boeken waren
Auteur: Jonathan Galassi
ISBN: 9789025443979
224 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | augustua 2015
Jonathan Galassi:
Geen van de debuten die werden aangeboden op de Frankfurter Buchmesse 2013 trok zoveel aandacht als Jonathan Galassi's gefictionaliseerde memoir over een uitgever en een redacteur. Niet verwonderlijk gezien het feit dat Galassi, naast dichter en vertaler ook uitgever is bij de gerenommeerde New Yorks uitgeverij Farrar, Straus & Giroux, waar hij redacteur is van onder anderen Lydia Davis, Jonathan Franzen en Scott Turow. Voor zijn debuutroman heeft hij zich uiteraard rijkelijk door zijn eigen geschiedenis laten inspireren.

Dit is een liefdesgeschiedenis. Een verhaal over de goeie ouwe tijd, toen mannen nog mannen waren en vrouwen nog vrouwen en boeken nog boeken, met een gelijmde of zelfs genaaide rug, een stoffen of papieren omslag, een fraaie of minder fraaie kaft en een muffe, stoffige, heerlijke geur. In een heerlijk naar oud papier geurende wereld vechten twee New Yorkse uitgevers van de oude stempel jarenlang om een vermaarde dichteres. Zij draagt haar eigen geheimen met zich mee, die de levens van hen allemaal zullen veranderen.

Recensie door Nynke:
Een paffende schrijver op een ouderwetse typemachine siert de voorkant van dit boek. Het doet denken aan vroegere tijden en dat geldt voor dit hele boek. Het verhaal speelt zich af in New York. Paul Dukach komt in dienst bij een uitgeverij en gaat werken voor de charismatische Homer Stern. Paul heeft een grote bewondering voor de dichteres Ida Perkins. Zij staat helaas onder contract bij de uitgever Wainwright. Deze twee oudere uitgevers ruziën graag, maar Paul kan met beide goed opschieten en deze ruzies lijken ook niet altijd gemeend te zijn. De lezer wordt meegenomen in de uitgeverswereld en gaat mee met etentjes met auteurs en naar de befaamde Buchmesse in Frankfurt. Daarnaast is het levensverhaal van Ida Perkins prachtig verwoord in dit boek. Jonathan Galassi heeft een poëtische schrijfstijl en zijn beeldspraak is indrukwekkend. Hoewel er geen grootse gebeurtenissen plaatsvinden in Toen boeken nog boeken waren verveelt het geen moment.

De auteur is geen onbekende in de uitgeverswereld. Naast zijn werkzaamheden bij een uitgeverij is hij ook vertaler en dichter. Hoewel dit boek fictie is, is het natuurlijk wel gebaseerd op zijn eigen ervaringen. Het lijkt zo echt, dat ik nadat ik het boek gelezen had, de neiging niet kon weerstaan om uit te zoeken of de dichteres Ida Perkins echt bestaan heeft. Dit komt mede, omdat de personages in één adem genoemd worden met bestaande personen, zoals Obama en andere presidenten. Bovendien eindigt het boek met een uitgebreide bibliografie van het werk van Ida Perkins. Hij heeft me hier echt mee op het verkeerde been gezet. Des te meer hulde aan de auteur.