Recensie: Turbulentie - Annette Herfkens

Auteur: Annette Herfkens
Recensie: Xandra Sc
Genre: Waargebeurd
ISBN: 9789022573648
304 pagina's | Uitgeverij Boekerij | april 2015
Annette Herfkens:
Annette Herfkens studeerde rechten in Leiden en werkte overal ter wereld voor o.a. ING Bank en Santander Bank. Ze was de enige overlevende van de Vietnam Airlines Flight 474 in 1992 en overleefde acht dagen in de jungle voordat ze gered werd. Annette woont met haar gezin in New York.

Annette Herfkens overleefde als enige een vliegtuigramp en bracht acht dagen door in de Vietnamese jungle voordat ze gevonden werd. Na haar bijzondere redding slaagt ze erin om haar leven weer op te bouwen, het verdriet om de dood van haar verloofde een plek te geven, haar carrière te hervatten en de liefde weer te vinden. De voornaamste les die ze in de jungle leerde, blijkt ook van toepassing te zijn in haar verdere, dagelijkse leven: neem de zaken zoals ze zijn en verander alleen datgene wat je daadwerkelijk kunt veranderen. Een mooie maar moeilijke les, waar Annnette mee worstelt als haar zoon gediagnosticeerd wordt met autisme. Na veertien jaar keert Annette terug naar Vietnam om de berg te beklimmen waar de crash heeft plaatsgevonden en antwoorden te krijgen op vragen die al jaren door haar hoofd gaan.

Recensie door Xandra Sc:
Het begin van het boek trekt je gelijk erin, is makkelijk geschreven. Het laat je dichtbij komen en het speelt zich af in het heden. Daarnaast vertelt de schrijfster over haar verleden vanaf haar studententijd. Ze heeft veel gedaan qua carrière. Dit wordt allemaal tot in detail beschreven, ik vond dit interessant en het liet me kennis maken met de schrijfster Annette en haar toenmalige verloofde Willem. Ik vond het soms wel wat langdradig haar geschiedenis en meer een dagboek over al haar successen. Het boek bestaat uit 2 delen. Deel 1 gaat vooral over het ongeluk en verlies. Deel 2 gaat over haar terugkeer naar het leven en de plek waar het vliegtuig neerstortte

In hoofdstuk 2  van deel 1, schrijven ook haar familie en vrienden/collega's hoe hun het nieuws bereikten van de crash van het vliegtuig waar Annette en Willem inzaten. Ze waren zeer geliefd dat voel je aan alles. Geeft een heel mooie diepgang vond ik aan het boek.

Deel twee de terugkeer, hierin gaat Annette ook op zoek naar uitgevers en een schrijver om haar crash en leven te laten beschrijven. Onderstaande zin weerspiegelt goed hoe moeilijk deze zoektocht was. "Waarom verwachten mensen die uit vrije wil een reis ondernemen met een fictieschrijver dat non-fictieschrijvers hun boek in één zin samenvatten?"

Annette schrijft ook onderstaande op voorhand van het starten van dit boek. Heel aangrijpend en ook begrijpelijk voor mij in ieder geval wel. "Ik moest meer leven om het te kunnen gaan begrijpen." Dit is waarom ze niet eerder kon beschrijven wat ze in de jungle had meegemaakt. Dit heeft ze heel mooi omschreven een bijna dood ervaring. Als je haar stukken over de acht dagen in de jungle leest lijkt het alsof het best prima gaat met haar. Afgezien van de wonden met bloedzuigers en wormen lijkt ze het vrij goed vanaf gebracht te hebben, daarna gaat ze twee keer bijna dood. Eigenlijk was ze er lichamelijk heel slecht aan toe maar mentaal juist bizar sterk, ondanks het verlies van haar verloofde.

Laatste deel van het boek gaat over het proces om naar de top de plek van het ongeluk te komen. Mooie zin, "Net zoals het leven een proces is: een continu proces van liefde, met het verlies van die liefde als de constante keerzijde, die alleen maar meer liefde genereert."

Hopelijk heeft het boek een erg internationale kracht en kan het ogen en oren openen van verschillende nationaliteiten ik zelf denk van wel omdat het boek een zeer brede kijk op de wereld en jezelf als persoon geeft. Ook het nawoord van haar dochter prachtig geschreven wat een diepgang. Intiem boek om zo bij of in iemands leven te mogen zijn.

Een bijzonder boek wat me anders laat kijken naar mezelf. Het ging helemaal in me zitten. Minpuntje de vele details en data van Annette’s leven welke wel relevant zijn, maar het soms wat meer op een opsomming laat lijken en dat vond ik niet altijd fijn lezen. Het boek is in principe ook geen roman/leesboek.