Recensie: Wat kan ons gebeuren - Gerrit Hoogstraaten

Titel: Wat kan ons gebeuren
Auteur: Gerrit Hoogstraaten
ISBN: 9789078905837
332 pagina’s | Uitgeverij De Brouwerij|Brainbooks | september 2015
Gerrit Hoogstraaten:
Gerrit Hoogstraaten (1953) debuteerde in 1987 met de verhalenbundel ‘Het Schip van Zand’ (uitgeverij Contact). In 1992 volgde  ‘De Koningin van Antwerpen’ (uitgeverij Thoth).
Na twintig jaar waarin hij diverse amateur-theaterproducties schreef en regisseerde, en ook zelf met een eigen kleinkunstprogramma een paar keer op het podium stond, schreef hij met ‘Wie vleugels heeft‘ zijn debuutroman.

In de roman Wat kan ons gebeuren, die is gebaseerd op de familiegeschiedenis van de auteur, wordt inzichtelijk en voelbaar gemaakt hoe in de Tweede Wereldoorlog rookgordijnen werden opgetrokken en waarom mensen marionetten werden en deden wat ze moesten doen, ook als niemand dat vooraf voor mogelijk had gehouden. Het verhaal zoomt in op Herman Hoogenbosch die in zijn positie als politieman in Amsterdam een van de velen is die worstelen met gewetensvragen en andere dilemma’s. Opportunisme viert hoogtij onder het door angst gedomineerde politiekorps. Het ‘ieder voor zich’ wordt begrijpelijker naarmate de dreiging groter wordt. Waar aanvankelijk harmonie heerst, wordt verdeeldheid gezaaid. Morele bezwaren wegen steeds minder zwaar waar het eigenbelang en dat van het gezin in het geding is, waardoor grenzen schijnbaar moeiteloos worden overschreden. Maar het moeten kiezen tussen de minst kwade van twee slechte opties is geen vrije keuze.

Recensie door Coenraad:
Herman Hoogenbosch is getrouwd met Dieuwke. Ze hebben twee zoons, Geert en Maarten. Herman is politieman in Amsterdam, waar hij regelmatig wordt gepasseerd in zijn loopbaan. Dit geeft wroeging bij hem maar ondanks dat blijft hij zijn beroep als politieman met veel plezier uitoefenen. Tot de Tweede Wereldoorlog uitbreekt en het leven als politieman heel wat teweeg brengt bij hem en zijn familie. Bij het bombardement op Rotterdam verdwijnt zijn vader en vernemen ze niets meer van hem.

‘Wat kan ons gebeuren’ is een roman gebaseerd op een familiegeschiedenis. Het verhaal wordt verteld vanuit de beleving en de gedachten van Herman Hoogenbosch. Zodra je begint te lezen word je meteen bij de familie en hun geschiedenis betrokken. Herman is als karakter goed uitgewerkt en ik heb me ook helemaal in hem kunnen verplaatsen. Ik voelde het leed en de tweestrijd waar hij mee te maken kreeg als hij weer voor een dilemma stond en toch een beslissing moest nemen.

Tijdens het lezen van dit verhaal heb ik mezelf regelmatig vragen gesteld over het hoe en waarom van de keuzes die mensen maakten. Wat is goed en wat fout? Zou ik ook gehandeld of gereageerd hebben zoals Herman zijn beslissingen nam? De psychologische lading van dit verhaal speelt een grote rol, die je pas beseft als je het boek uit hebt. Het geeft je een andere kijk op beslissingen die mensen in oorlogstijd moeten nemen.